«Ολόκληρες βιομηχανίες θα προσανατολιστούν γύρω από αυτό», ανέφερε με ενθουσιασμό ο Μπιλ Γκέιτς σε αναρτησή του μέσα στη χρονιά, με την οποία δήλωνε ότι η συγκεκριμένη τεχνολογία είναι τόσο επιδραστική όσο ήταν το διαδίκτυο και ο μικροεπεξεργαστής. Πολλοί τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας πρόκειται να αλλάξουν τρόπο λειτουργίας: από τα μέσα ενημέρωσης και την εκπαίδευση μέχρι την ίδια τη νομοθεσία και την υγειονομική περίθαλψη.
Πολλοί είναι εκείνοι που πιστεύουν ότι χαμένοι σε όλη αυτή την υπόθεση θα είναι εταιρείες που το CNBC χαρακτηρίζει «κατεστημένο», δηλαδή εταιρείες σαν την Kodak, την Blockbuster ή την BlackBerry, οι οποίες δεν μπόρεσαν να ενσωματώσουν τις αλλαγές που έφεραν τα προηγούμενα κύματα τεχνολογικής εξέλιξης.
Προφανώς ένα νέο κύμα startup εταιρειών βρήκε την ευκαιρία να κερδίσει έδαφος παρουσιάζοντας chatbots που λειτουργούν με AI, εικονικούς γιατρούς, βοηθούς γραφής και ούτω καθεξής. Μέρος αυτών των εταιρειών θα αποτελέσουν μια εντελώς νέα βιομηχανία κατασκευής μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης και καινοτομιών που θα ανεβάσουν στα ύψη την χρηματιστηριακή τους αξία, κατά τρόπο ανάλογο με τους σημερινούς τεχνολογικούς γίγαντες που γνώρισαν ραγδαία άνοδο την εποχή του διαδικτύου.
Ωστόσο, αυτό που παραμένει ασαφές και θολό είναι τί θα γίνει με άλλους εταιρικούς κολοσσούς. Αυτή τη στιγμή η τεχνητή νοημοσύνη φαίνεται εξίσου πιθανό να βοηθήσει εταιρείες να οχυρωθούν ή απλά να… ξεριζωθούν.
Διανομή
Σύμφωνα με την εκτίμηση του CNBC, ένας λόγος που οι εταιρείες, που θα χαρακτηρίζαμε κατεστημένο, διατηρούν το πλεονέκτημα είναι η διανομή. Αυτό μπορεί να βοηθήσει τους γίγαντες να διατηρήσουν την κυριαρχία τους, ακόμα κι αν δεν ονειρεύονται τη νέα τεχνολογία εξαρχής. Για παράδειγμα, έχοντας συσχετιστεί με την OpenAI, δημιουργό του ChatGPT, η Microsoft εμπλουτίζει το Office, τη σουίτα εφαρμογών γραφείου της αμερικανικής εταιρείας, με λειτουργίες τεχνητής νοημοσύνης που επιτρέπουν στους εργαζόμενους να αυτοματοποιούν εργασίες όπως η σύνταξη email και η σύνοψη εγγράφων.
Προφανώς αυτό αφήνει μικρά περιθώρια για τον ανταγωνισμό που ξεκινά από άλλη βάση. Παρομοίως, οι Salesforce και Zendesk, που δημιουργούν λογισμικό που προορίζεται για χρήση από επιχειρήσεις, ενσωματώνουν επίσης χαρακτηριστικά AI στα εργαλεία τους. Σε άλλους κλάδους, ενώ οι περισσότερες εταιρείες μπορεί να μην αισθάνονται άνετα να στραφούν σε ένα chatbot από μια άγνωστη startup για νομικές συμβουλές, μπορεί να δοκιμάσουν μια μεγάλη δικηγορική εταιρεία, η οποία χρησιμοποιεί ένα chatbot για να βοηθήσει τους δικηγόρους της.
Δεδομένα
Οι ήδη καθιερωμένες εταιρείες θα βοηθηθούν επίσης από την πρόσβασή τους σε ιδιόκτητα σύνολα δεδομένων, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την προσαρμογή μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης σε συγκεκριμένες αγορές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η εταιρεία χρηματοοικονομικών δεδομένων Bloomberg, χρησιμοποίησε τις πληροφορίες της για να εκπαιδεύσει ένα chatbot για να βοηθήσει με την οικονομική ανάλυση.
Η συμβουλευτική McKinsey εκπαίδευσε ένα bot σε θέματα πνευματικής ιδιοκτησίας. Οι πάροχοι υγειονομικής περίθαλψης θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν τα ανώνυμα ιατρικά τους αρχεία, οι ασφαλιστές τα δεδομένα των αξιώσεων τους και οι εταιρείες πολυμέσων το αρχειακό τους υλικό (ταινίες ή έντυπα), βάζοντάς τους μπροστά από τους νέους παίκτες στην αγορά που δεν μπορούν να αξιοποιήσουν τέτοια δεδομένα.
Πρόσβαση
Ένας άλλος λόγος αμφιβολίας ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα ανατρέψει τα δεδομένα σε επίπεδο εταιρειών σχετίζεται με τον τρόπο πρόσβασης στα διάφορα μοντέλα. Ενώ το ηλεκτρονικό εμπόριο απαιτούσε από τους λιανέμπορους να δημιουργήσουν μια εντελώς νέα υποδομή για διαδικτυακές πωλήσεις, μεγάλο μέρος της ανάπτυξης της τεχνητής νοημοσύνης γίνεται σήμερα από κατασκευαστές μοντέλων όπως η OpenAI και τεχνολογικούς γίγαντες, συμπεριλαμβανομένων των Alphabet και Amazon.
Οι έμποροι λιανικής, οι τράπεζες και άλλοι μπορούν απλά να συνδέσουν αυτά τα μοντέλα με τα συστήματά τους. Με την ταχύτερη διάθεση ανάπτυξης προσφορών τεχνητής νοημοσύνης θα περιοριστούν μοιραία οι ευκαιρίες για τους νέους παίκτες του χώρου.
Ιστορία
Τέλος, καθοριστικός παράγοντας επικράτησης του… κατεστημένου είναι η ιστορία. Ακόμη και κατά τη διάρκεια της τεχνολογικής εξέλιξης των τελευταίων δεκαετιών, εξαιρετικά λίγοι ήταν οι εταιρικοί κολοσσοί που κατέρρευσαν. Μόνο 52 από τις εταιρείες του Fortune 500, τις μεγαλύτερες εταιρείες της Αμερικής βάσει εσόδων, δημιουργήθηκαν μετά το 1990. Μόλις επτά γεννήθηκαν αφότου η Apple παρουσίασε το πρώτο iPhone το 2007.
Αντίθετα, 280 ιδρύθηκαν πριν από την είσοδο των Ηνωμένων Πολιτειών στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο μέσος όρος ηλικίας του Fortune 500 αυξάνεται σταθερά τις τελευταίες τρεις δεκαετίες, από τα 75 στα 90, αψηφώντας την ιδέα ότι ο ρυθμός της εξέλιξης έχει επιταχυνθεί στην εποχή του διαδικτύου.
Σε κάθε περίπτωση η επιβίωση δεν είναι εγγυημένη, προφανώς. Εκείνοι που ασχολούνται με την υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης θα παραχωρήσουν το πλεονέκτημα σε ταχύτερους αντιπάλους. Εκείνοι που το αγνοούν εντελώς μπορεί απλά να ακολουθήσουν τον δρόμο της Kodak.
Πηγή: ΟΤ.gr