Retail
Παιχνίδια: Η μικρο-οικονομία που θα βγει κερδισμένη τις γιορτές
Η συναισθηματική αξία του δώρου, ειδικά σε ένα παιδί, συχνά ξεπερνά αυτές τις οικονομικές ανησυχίες
Παιχνίδια: Η μικρο-οικονομία που θα βγει κερδισμένη τις γιορτές
Με τις ταινίες, το streaming και την νοσταλγία να αναδεικνύονται σε κυρίαρχους καταναλωτικούς πόλους, η φετινή εορταστική σεζόν αναμένεται να χτυπήσει «κόκκινο» για εμβληματικά toy brands.

Η Amazon, η Target, η Walmart και η Toys R Us είναι σημαντικοί παίκτες στο λιανεμπόριο παιχνιδιών στις ΗΠΑ και όλες δημοσίευσαν τις τελευταίες εβδομάδες τις λίστες με τα κορυφαία παιχνίδια τους για τις φετινές γιορτές. Όλες αυτές οι λίστες έχουν κάποιες κοινές συνιστώσες, καθώς περιλαμβάνουν από μικρά μέχρι μεγάλα παιχνίδια με κατοχυρωμένα πνευματικά δικαιώματα, συνδεδεμένα με κινηματογραφικές επιτυχίες, όπως το Super Mario Bros., τα Teenage Mutant Ninja Turtles, την Barbie και τους Transformers.

«Οι κυκλοφορίες ταινιών ή το streaming βάζουν συχνά τα franchises στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος για εβδομάδες ή και μήνες κάθε φορά. Αυτό είναι πιθανό να κάνει αυτά τα παιχνίδια να βρίσκονται ψηλά στις λίστες επιθυμιών για δώρα διακοπών», δήλωσαν στο Retail Dive οι επικεφαλής του κλάδου και αναλυτές.

«Είναι κάτι σαν τις “διασημότητες” του κόσμου των παιχνιδιών, επειδή έχουν μια ενσωματωμένη βάση θαυμαστών που εκτείνεται πέρα από τα παιδιά – αυτό συνδέεται επίσης με τον παράγοντα της νοσταλγίας που ανθεί μεταξύ των ενηλίκων! Μάρκες όπως η Barbie, ο Mario και οι Ninja Turtles έχουν ήδη μια συγκεκριμένη δύναμη, η οποία μεγεθύνεται από τις πρόσφατες και επερχόμενες εμφανίσεις στα μέσα ενημέρωσης της ποπ κουλτούρας», δήλωσε η Linda Johansen-James, ιδρύτρια και διευθύνων σύμβουλος της συμβουλευτικής εταιρείας International Retail Group. «Αυτού του είδους τα παιχνίδια αποτυπώνουν την ουσία του χαρακτήρα ή της μάρκας. Αν μπορεί να το κάνει αυτό και να προσφέρει κάτι φρέσκο και καινοτόμο, τότε έχει πετύχει η συνταγή της επιτυχίας».

Σύμφωνα μάλιστα με τον Steve Totzke, πρόεδρο και εμπορικό διευθυντή της Mattel, στην οποία ανήκει η σειρά παιχνιδιών Barbie, η ομώνυμη ταινία έχει μετατραπεί σε παγκόσμιο φαινόμενο από την κυκλοφορία της το προηγούμενο καλοκαίρι.

«Η ταινία αποτέλεσε την ιδανική αφορμή για να λανσάρουμε μια ευρεία γκάμα παιχνιδιών και προϊόντων που σχετίζονται με την Barbie, με τις μέχρι σήμερα κυκλοφορίες να έχουν εξαντληθεί σε όλα τα μεγάλα κανάλια διανομής», δήλωσε ο Totzke.

Η τιμή είναι πάντα το ζητούμενο

Η οικονομική προσιτότητα αναδεικνύεται σε ένα κοινό ζητούμενο φέτος στον κόσμο του λιανικού εμπορίου παιχνιδιών. Αυτό φαίνεται και σε όλες οι λίστες των μεγάλων λιανοπωλητών που αναδεικνύουν συγκεκριμένα παιχνίδια με τιμή κάτω από τα 25 δολάρια – κάτι που δεν αποτελεί έκπληξη, δεδομένης της συνεχιζόμενης ανησυχίας των καταναλωτών για τον πληθωρισμό και τη μείωση των διακριτικών δαπανών.

Η Jill Sando, εκτελεστική αντιπρόεδρος και επικεφαλής της εμπορικής διεύθυνσης της Target, αναγνώρισε ότι «η οικονομική προσιτότητα είναι το ζητούμενο» για τους καταναλωτές καθώς πλησιάζει η περίοδος των εορτών.

Σε αυτό συνηγόρησε και η Johansen-James λέγοντας ότι «τα κανάλια, ο χρόνος και τα είδη των παιχνιδιών που θέλουν φέτος τα παιδιά και οι καταναλωτές έχουν αναμφίβολα αλλάξει. Αν και η προσπάθεια να γίνουν προβλέψεις  δεν είναι πάντα πετυχημένη, το πλαίσιο και τα δεδομένα προσφέρουν κάποιες πληροφορίες για τη συμπεριφορά των καταναλωτών γύρω από τα παιχνίδια αυτή τη σεζόν». 

«Οι αγοραστές έχουν γίνει όλο και πιο έξυπνοι όταν αναζητούν προσφορές λόγω των νέων τεχνολογιών», δήλωσε η Johansen-James. «Αναμένουμε ότι οι καταναλωτές θα κάνουν τις αγορές τους νωρίτερα σε μεγάλες εκπτωτικές ημέρες ή θα στραφούν σε ηλεκτρονικές αγορές για καλύτερες τιμές. Μια άλλη καταναλωτική αλλαγή που πρέπει να σημειωθεί είναι ότι οι εμπειρίες αποκτούν μεγαλύτερη αξία από τα υλικά αγαθά. Ως εκ τούτου, αναμένω να δω περισσότερους γονείς να επιλέγουν δώρα που προσφέρουν μια αξέχαστη εμπειρία».

«Οι αβέβαιοι οικονομικοί καιροί οδηγούν σε εκτεταμένη φειδωλότητα όσον αφορά τις διακριτικές δαπάνες», συνέχισε η Johansen-James. «Οι καταναλωτές σφίγγουν τα ζωνάρια τους. Ωστόσο, η συναισθηματική αξία του δώρου, ειδικά σε ένα παιδί, συχνά ξεπερνά αυτές τις οικονομικές ανησυχίες. Είναι σαν τα καταστήματα παιχνιδιών να έχουν τη δική τους οικονομία, η οποία τροφοδοτείται από τη γονική αγάπη και τη μαγεία των γιορτών».

Η συναισθηματική αξία των παιχνιδιών

Σημείωσε επίσης ότι «οι καταναλωτές είναι πολύ πιο προσεκτικοί πλέον όσον αφορά τις δαπάνες», γεγονός που, με τη σειρά του, είναι πιθανό να αυξήσει τις αγορές παιχνιδιών που προσφέρουν μακροχρόνια δέσμευση. Η Johansen-James χαρακτήρισε αυτές τις αγορές ως αγορές με γνώμονα την αξία. «Οι μάρκες που μπορούν να συνδυάσουν τη συγκίνηση του καινούργιου με την αίσθηση της διαρκούς αξίας είναι πιθανό να έχουν μεγάλη επιτυχία».

Ο Totzke, ο οποίος επιβλέπει τις παγκόσμιες εμπορικές δραστηριότητες της Mattel και τις παγκόσμιες πωλήσεις σε περισσότερες από 150 αγορές και είναι επίσης μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Ένωσης Παιχνιδιών, είχε παρόμοια άποψη.

«Συνολικά, η βιομηχανία παιχνιδιών έχει επιδείξει ανθεκτικότητα κατά το κρίσιμο παρελθόν και αναμένουμε ότι θα συνεχίσει να αναπτύσσεται με παρόμοι τρόπο με την πάροδο του χρόνου. Τα παιχνίδια αποτελούν στρατηγική κατηγορία για τους λιανοπωλητές και οι γονείς θα δίνουν πάντα προτεραιότητα στις δαπάνες για τα παιδιά τους». Σημείωσε επίσης ότι η Mattel κέρδισε πρόσφατα πίσω την άδεια χρήσης της Disney Princess κατά τη χρονιά της 100ης επετείου της εν λόγω μάρκας, όπως και τα δικαιώματα παιχνιδιών για το franchise Frozen με την ολοκαίνουργια σειρά προϊόντων και κούκλας να έχει φτάσει στα ράφια των καταστημάτων ήδη από την αρχή της χρονιάς. 

Και η αυτοφροντίδα;

Η αγορά όμως μπορεί να περιμένει ακόμη και σχυρότερες από τις αναμενόμενες δαπάνες, παρά τα χρόνια συνεχούς οικονομικής πίεσης στους καταναλωτές.

«Τον τελευταίο καιρό, έχω παρατηρήσει ότι οι Αμερικανοί υιοθετούν όλο και περισσότερο τη νοοτροπία του να κερνάς τον εαυτό σου, ειδικά μεταξύ των γονέων που θέλουν να δημιουργήσουν μια αίσθηση κανονικότητας για τα παιδιά τους μετά από δύο δύσκολα χρόνια. Έτσι, η επιθυμία για αυτό το must-have παιχνίδι δεν θα εξαφανιστεί απλά – μπορεί ακόμη και να ενταθεί λόγω του σημερινού οικονομικού τοπίου», εξήγησε η Johansen-James.

Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι περισσότερα χρήματα οδηγούν σε πάντα περισσότερη διασκέδαση – και ειδικά όταν πρόκειται για παιχνίδια.

«Νομίζω ότι γνωρίζουμε ότι η οικονομική προσιτότητα είναι το πρώτο πράγμα που έχουν στο μυαλό τους οι πελάτες», συμπλήρωσε η Anne Carrihill, διευθύντρια του τομέα παιχνιδιών της Amazon. «Αλλά και η ομορφιά των παιχνιδιών είναι ότι δεν χρειάζεται να είναι ακριβά για να είναι διασκεδαστικά, σωστά; Και μερικά από τα πιο εκπληκτικά παιχνίδια που φέρνουν τους ανθρώπους κοντά είναι πραγματικά προσιτά». Η Carrihill εργάζεται στην Amazon σχεδόν 12 χρόνια, στον τομέα των παιχνιδιών από το 2016 και είναι επίσης μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Ένωσης Παιχνιδιών.

Τα παιχνίδια συχνά αντικατοπτρίζουν το τρέχον πολιτιστικό τοπίο και το πνεύμα της εποχής και η φετινή σεζόν δεν αποτελεί εξαίρεση.

Φέτος παρατηρείται μια πολύ ενδιαφέρουσα καινοτομία, το ενδιαφέρον της αγοράς για μικρότερα, πιο ήσυχα παιχνίδια και δραστηριότητες που είναι σχεδόν το εντελώς αντίθετο άκρο του φάσματος από την ποπ κουλτούρα.

Τα παιχνίδια αποτελούν μέρος της στροφής προς τις πρόωρες αγορές

Τα τελευταία αρκετά χρόνια, οι retailers συνεχίζουν να ξεκινούν νωρίτερα τις αγορές για τις γιορτές και η αγοραστική περίοδος στο τέλος του έτους, με επίκεντρο τα Χριστούγεννα, δεν αποτελεί εξαίρεση. Φαίνεται να οδηγείται από την αντιλαμβανόμενη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.

«Υπάρχει λόγος για τον οποίο πλέον αυτού του είδους οι αγορές ξεκινούν τόσο νωρίς: οι καταναλωτές κατανέμουν τις αγορές τους σε διαφορετικά χρονικά διαστήματα για να καλύψουν τα έξοδα αυτά», επισήμανε η Εθνική Ομοσπονδία Λιανικού Εμπορίου (NRF) στις προοπτικές της για τις εορταστικές αγορές του 2023.

Σύμφωνα με το NRF, το 46% των καταναλωτών ξεκίνησε πέρυσι τις αγορές του για τις γιορτές πριν από τον Νοέμβριο. Αυτό είναι αυξημένο από το 39% το 2019. Φέτος φαίνεται να ακολουθείται η ίδια τάση. Σε έρευνα του NRF τον Σεπτέμβριο, εξάλλου, το 39% των αγοραστών δήλωσε ότι σκοπεύει να ξεκινήσει τις αγορές του νωρίτερα από ό,τι συνήθως θα έκανε για την περίοδο των διακοπών.

Ωστόσο, η Ομοσπονδία σημείωσε ότι η πρόωρη έναρξη δεν σημαίνει και πρόωρο τέλος για τους αγοραστές των διακοπών. Οι καταναλωτές εξακολουθούσαν να ψωνίζουν πολύ μέσα στην περσινή εορταστική περίοδο, με μόνο το 53% των ανθρώπων να τις έχουν ολοκληρώσει μέχρι τις αρχές Δεκεμβρίου.

Παρά τη διαφαινόμενη τάση, ο χρόνος παραμένει πάντα μια προσωπική επιλογή των καταναλωτών. Και όποτε οι άνθρωποι είναι έτοιμοι να αγοράσουν, οι προσφορές παιχνιδιών θα είναι γεμάτες από γνωστούς χαρακτήρες. Αυτοί εξέφρασαν μια ποπ κουλτούρα που φέτος -περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά- μοιάζει να έχουν απήχηση σε όλες τις ηλικίες. Και εάν θα είναι και πιο προσιτοί οικονομικά, τότε θα είναι ακόμη καλύτερα.

Πηγή: ΟΤ.gr