Στον ελεύθερο χρόνο του ο 53χρονος Στέφαν Βιλ ασχολείται με τα παιχνίδια του στο υπόγειο του σπιτιού του. Τα Playmobil γεμίζουν σχεδόν ένα ολόκληρο διαμέρισμα στο Χέρολσμπεργκ της Φραγκονίας στη Βαυαρία. «Μου αρέσει η προσοχή στη λεπτομέρεια. Πάντα με ενθουσίαζε», λέει, δείχνοντας με καμάρι τη μεσαιωνική πόλη με τα ξύλινα σπίτια της, το σιδηρουργείο, την εκκλησία και τους πύργους.
Ο Στέφαν Βιλ είναι διευθύνων σύμβουλος του Ultra Comix στη Νυρεμβέργη, ενός καταστήματος που πουλάει κόμικς και παιχνίδια για ενηλίκους. Ανάμεσά τους φιγούρες δράσης, όπως το «Masters of the Universe», ηλεκτρονικά κράνη του «Star Wars», συλλεκτικές φιγούρες του «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών» και σετ παιχνιδιών εμβληματικών σειρών και ταινιών όπως «Ομάδα Α» και «Τζέιμς Μποντ».
Το 95% των πελατών του καταστήματος είναι ενήλικοι ή έφηβοι, λέει ο 53χρονος Γερμανός. Στην σταθερή του πελατεία συγκαταλέγονται άνθρωποι που επιθυμούν μια μικρή απόδραση από τους φρενήρεις ρυθμούς της καθημερινότητας. Πολύ συχνά η ενασχόληση με φιγούρες δράσης σχετίζεται με τη νοσταλγία. Ο Στέφαν Βιλ εξηγεί: «Οι πελάτες μας δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση σε φιγούρες ή παιχνίδια που αγάπησαν στην παιδική τους ηλικία».
Χρυσές δουλειές με τους ενήλικους πελάτες
«Τα παιχνίδια για ενηλίκους εξελίσσονται σε έναν ξεχωριστό οικονομικό κλάδο», δηλώνει ο Ούλριχ Μπρομπάιλ της Γερμανικής Ένωσης Βιομηχανίας Παιχνιδιών στη Νυρεμβέργη: «Κατά συνέπεια, όλοι οι κατασκευαστές παράγουν παιχνίδια ειδικά για ενηλίκους». Από την πλευρά του ο Άξελ Ντάμλερ, ερευνητής αγοράς με έδρα το Μόναχο, θεωρεί ότι για τη βιομηχανία το ενδιαφέρον των ενηλίκων για παιχνίδια είναι μια χρυσή ευκαιρία για τη δημιουργία νέων αγορών: «Στην αγορά παιχνιδιών υπάρχουν πολλοί κατασκευαστές. Η αγορά για ενηλίκους ενδιαφέρει για αυτό ιδιαίτερα τους κατασκευαστές, όχι μόνο γιατί είναι μια νέα αγορά, αλλά και διότι αφορά πελάτες με σημαντική αγοραστική δύναμη».
Ένα παράδειγμα είναι ο δημοφιλής κατασκευαστής Lego. Ο ερευνητής αγοράς Άξελ Ντάμλερ λέει ότι στον ελεύθερό του χρόνο του αρέσει να φτιάχνει πολύπλοκες κατασκευές με πολλές χιλιάδες τουβλάκια. Στο υπόγειο έχει ένα ομοίωμα του υπερωκεανείου «Τιτανικός» καθώς και πλήθος πύργων. Κάποια από αυτά σκοπεύει να τα πουλήσει όταν τα στήσει. Ένα τέτοιο σετ Lego ενδέχεται να κοστίζει ακόμα και εκατοντάδες ευρώ. Τα προϊόντα αυτά δεν απευθύνονται σε παιδιά. Εδώ και αρκετό καιρό η εταιρία από τη Δανία διαθέτει στην αγορά σετ ειδικά για άτομα ηλικίας 18 ετών και άνω. «Κατασκευάζουμε προϊόντα ειδικά για ενηλίκους λαμβάνοντας υπόψιν τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντά τους», ανακοινώνει ο όμιλος Lego, χωρίς ωστόσο να είναι σε θέση να δώσει λεπτομέρειες για το πόσο συμβάλλουν στο τζίρο τα συγκεκριμένα σετ. Καθιστά ωστόσο σαφές ότι η εταιρία συνεχίζει να απευθύνεται κυρίως σε παιδιά.
Οι νοσταλγοί και οι συλλέκτες
Τι είναι αυτό που έλκει τους ενηλίκους στα παιχνίδια; Ο ειδικός σε ζητήματα τάσεων Τόαν Νγκαϊέν, διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Jung von Matt, έχει εντοπίσει τρεις διαφορετικούς τύπους ενηλίκων:
Είναι κατ’ αρχήν οι νοσταλγοί. Πρόκειται για μεγάλους που αγοράζουν ξανά παιχνίδια από το παρελθόν, τα οποία ενδεχομένως να μην ήταν σε θέση να αγοράσουν ως παιδιά. Ο δεύτερος τύπος είναι οι λεγόμενοι σούπερ-οπαδοί: «Είναι άνθρωποι οι οποίοι ουδέποτε σταμάτησαν να συλλέγουν και των οποίων οι συλλογές αυξήθηκαν σταδιακά με τα χρόνια, αλλά και το μεγαλύτερο εισόδημα. Ο τελευταίος τύπος είναι, σύμφωνα με τον Τόαν Νγκαϊέν, η πρωτοπορία. Σε αυτήν ανήκει ο αμερικανός ράπερ Travis Scott και άλλες διασημότητες που δημιούργησαν νέα μόδα φορώντας κόκκινες χοντρές μπότες εμπνευσμένες από καρτούν. «Τα παιχνίδια γίνονται σύμβολο στάτους. Όχι μόνο δείχνεις ότι έχεις χρήματα, αλλά και γούστο», προσθέτει. Στο παρελθόν βρίσκονταν στο επίκεντρο ρολόγια και αθλητικά παπούτσια, σήμερα είναι τα παιχνίδια που αναλαμβάνουν τον ρόλο αυτό. Και ο ίδιος ο Τόαν Νγκαϊέν διακοσμεί το γραφείο του με παιχνίδια. Μερικά από αυτά εισάγονται από το Χονγκ Κονγκ ή τις ΗΠΑ, λέει: «Είναι περισσότερο τέχνη παρά παιχνίδια», καταλήγει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Jung von Matt.
Πηγή: Deutsche Welle