Όταν οι χορευτές μπαλέτου φόρεσαν κοστούμια σχεδιασμένα από την Burberry για μια φετινή παράσταση, αποτέλεσαν ένα στοιχείο για το σχέδιο του Lloyd Dorfman να διασώσει τη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου από την οικονομική καταστροφή: να πείσει τις πολυτελείς μάρκες να πληρώσουν για μια συνεργασία με το παλάτι του Covent Garden, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg.
Επόμενο στη λίστα του είναι να βάλει τους σχεδιαστές κοστουμιών στο TikTok ή τον Καρυοθραύστη στο Netflix. “Πρέπει να γίνουμε πιο εμπορικοί σε ό,τι κάνουμε”, λέει ο Dorfman, ο επιχειρηματίας που ανέλαβε πρόεδρος τον περασμένο Ιούλιο.
Ο Dorfman, ο οποίος έφτιαξε την περιουσία του αφού ίδρυσε την επιχείρηση ανταλλαγής συναλλάγματος χρημάτων Travelex, θέλει να προχωρήσει παραπέρα. Οραματίζεται ένα μέλλον όπου η ίδια η πρόσοψη του κτιρίου του 19ου αιώνα θα μπορούσε να βοηθήσει να γεμίσουν τα ταμεία. “Τα Harrods έχουν σκαλωσιές στην πρόσοψη του κτιρίου τους και κάθε μήνα έχουν μια διαφορετική μάρκα”, λέει, κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης. Το Royal Ballet ή η Όπερα θα μπορούσαν επίσης να χρηματοδοτηθούν από μάρκες όπως η Tiffany & Co ή η Rolex, εφόσον ενδιαφέρονται.
Νέες πηγές εσόδων
Οι νέες πηγές εσόδων είναι κρίσιμες για την επιβίωση της Βασιλικής Όπερας, η οποία έχει απομείνει με ετήσιο έλλειμμα 15 εκατομμυρίων λιρών (18 εκατομμυρίων δολαρίων) μετά τις περικοπές χρηματοδότησης και την αύξηση του κόστους. Πρέπει επίσης να δαπανήσει 200 εκατομμύρια λίρες για το ιστορικό κτίριο κατά την επόμενη δεκαετία. Η όπερα δεν είναι η μόνη. Τα πολιτιστικά ιδρύματα σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο υποφέρουν από την απότομη μείωση της δημόσιας χρηματοδότησης που ανακοινώθηκε τον περασμένο Νοέμβριο και δίνουν μάχη για την επιβίωσή τους.
“Καλώς ή κακώς, αυτό έπεσε στη δική μας βάρδια για να το λύσουμε”, λέει ο Dorfman, καθισμένος σε μια κόκκινη βελούδινη καρέκλα στο χρυσοποίκιλτο Crush Room της Βασιλικής Όπερας. “Το να μην κάνουμε τίποτα δεν αποτελεί επιλογή”.
Το να μεταφέρετε εμπορικά σήματα πάνω από το κτίριο ή να μετατρέψετε τους χορευτές του μπαλέτου του σε αστέρες του TikTok μπορεί να μην είναι καθολικά δημοφιλές. Αλλά ο 71χρονος Dorfman είναι προκλητικός: “Εκτός αν εσείς, κύριε και κυρία σκληροπυρηνικέ/ή ‘Δεν θέλω να αλλάξω τίποτα΄, θέλετε να μας δίνετε άλλα 10 εκατομμύρια λίρες κάθε χρόνο, τι προτείνετε να κάνουμε;”.
Για τον Dorfman, η επίλυση του οικονομικού γρίφου είναι προσωπική υπόθεση. Κατά την περιήγησή του στους τεράστιους διαδρόμους σταματά έξω από το μεγάλο μπαρ στον πρώτο όροφο. “Δεν είναι σύμπτωση”, λέει, για το όνομα: The Dorfman Conservatory.
Η ανακαίνιση
Η ανακαίνιση του χώρου το 2018 πιθανότατα κόστισε στον Dorfman αρκετά εκατομμύρια λίρες (αρνείται να διευκρινίσει πόσα), αλλά είναι το είδος της δωρεάς που χρειάζεται η όπερα για να επιβιώσει από την επικείμενη οικονομική κρίση. Δεν είναι μόνη της στον αγώνα.
Η Αγγλική Εθνική Όπερα, μια άλλη εταιρεία όπερας που εδρεύει στο Λονδίνο και εδρεύει στο Coliseum του Λονδίνου, περικόπτει 19 θέσεις εργασίας στην ορχήστρα και θέτει τους υπόλοιπους μουσικούς σε συμβάσεις μερικής απασχόλησης, λόγω των περικοπών στη χρηματοδότηση. Η ENO ενημερώθηκε ότι θα δικαιούται δημόσιες επιχορηγήσεις μελλοντικά μόνο αν μετακομίσει από το Λονδίνο, στο πλαίσιο ενός σχεδίου για την εκτροπή πόρων σε άλλα μέρη της χώρας.
Η χρηματοδότηση της Βασιλικής Όπερας από το Συμβούλιο Τεχνών μειώθηκε κατά 9%, που αντιστοιχεί σε 2,2 εκατομμύρια λίρες. Ο Dorfman είναι έξαλλος. “Δεν πρόκειται να πετύχεις αναβάθμιση με το να αποβλακώσεις το Λονδίνο”, λέει.
Τα εισιτήρια
Ο Dorfman ανέλαβε τη θέση του προέδρου από τον τραπεζίτη Simon Robey τον Ιούλιο του περασμένου έτους. Εκείνη την εποχή, το κτίριο… ανέκαμπτε μετά την πανδημία που άφησε τις αίθουσές του άδειες για μήνες. Μήνες αργότερα, μια απεργία στις σιδηροδρομικές μεταφορές κατά τα περασμένα Χριστούγεννα ανάγκασε τη Βασιλική Όπερα να ακυρώσει μια παράσταση του Καρυοθραύστη με κόστος 200.000 λίρες.
“Πρόκειται για μια επιχείρηση που στηρίζεται στην πώληση του 95% των 2.200 θέσεων μόνο για να βγάλει τα έξοδά της. Όταν δεν μπορείς να πουλήσεις ούτε μία θέση, δεν είναι καλή μέρα”, λέει. Η όπερα αναγκάστηκε να δανειστεί χρήματα από την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου και να μειώσει τα έξοδα.
Η ανακατασκευή του 1856
Η Βασιλική Όπερα ανακατασκευάστηκε μετά από πυρκαγιά το 1856 και φιλοξενεί τη Βασιλική Όπερα, το Βασιλικό Μπαλέτο και την Ορχήστρα της Βασιλικής Όπερας. Κάθε χρόνο πουλάει περισσότερα από μισό εκατομμύριο εισιτήρια για παραστάσεις όπως το “Ρωμαίος και Ιουλιέτα”, η “Ζιζέλ” και ο “Καρυοθραύστης”. Οι τιμές των εισιτηρίων κυμαίνονται από 11 έως 235 λίρες, σύμφωνα με το Stage, το περιοδικό ψυχαγωγίας.
Αλλά με τις πωλήσεις εισιτηρίων να καλύπτουν μόλις το 40% του κόστους, η Όπερα βασίζεται εδώ και καιρό σε δωρητές και φιλανθρωπική υποστήριξη για να κρατήσει τα φώτα αναμμένα. Και αυτός είναι ένας τομέας που δέχεται ολοένα και μεγαλύτερη πίεση.
Οι περιορισμοί του Brexit
Η απόφαση να τερματίσει τη συνεργασία της με την BP, μετά τη διακοπή των σχέσεων με άλλα ιδρύματα, όπως η Royal Shakespeare Company, με την πολυεθνική εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου, ήταν σωστή, λέει ο Dorfman, αν και πρόσθεσε την οικονομική επιβάρυνση. “Δεν μπορούμε να υπάρχουμε μακριά από τις ευαισθησίες του κόσμου”, λέει. Η BP χρηματοδοτούσε την όπερα επί 33 χρόνια και χωρίς τη δωρεά της, ο οργανισμός θα πρέπει να αναζητήσει αλλού μετρητά σε μια εποχή που οι εταιρείες σφίγγουν το ζωνάρι τους.
Υπήρξαν κάποια ζητήματα που δεν ήταν δυνατόν να ελεγχθούν από τη Βασιλική Όπερα. Οι περιορισμοί που σχετίζονται με το Brexit όσον αφορά τις βίζες για χορευτές και μουσικούς προκάλεσαν “τεράστιες επιπλοκές”, λέει. “Ήταν ένας πολιτικός αγώνας πινγκ πονγκ εκείνη την εποχή με όλα τα οφέλη που μας έλεγαν οι Brexiteers ότι θα μπορούσαμε να πάρουμε. Δεν είμαι σίγουρος ότι κάποιος γνωρίζει τα οφέλη που απολαμβάνουμε ως αποτέλεσμα”.
Ο Dorfman έδωσε το παράδειγμα. Στο Εθνικό Θέατρο, όπου δώρισε 10 εκατομμύρια λίρες για την ανακαίνισή του ύψους 70 εκατομμυρίων λιρών, η αίθουσα Cottesloe μετονομάστηκε σε Θέατρο Dorfman. Εκεί, πρωτοστάτησε στην πρωτοβουλία της Travelex για το εισιτήριο των 10 λιρών που ενθάρρυνε τους νέους να παρακολουθήσουν παραστάσεις. Συμμετείχε επίσης στο Roundhouse, στα Bafta και στη Βασιλική Ακαδημία.
Η ζωή του Dorfman
Μεγαλώνοντας στο West End, ο Dorfman απέφυγε το πανεπιστήμιο για να εργαστεί στο City, αφού σπούδασε στο St Paul’s School. Εργάστηκε στην First National Financial Corporation για τρία χρόνια μέχρι που παραιτήθηκε για να ξεκινήσει την Travelex, την εταιρεία συναλλάγματος, το 1976. Η επιχείρηση προωθήθηκε στα βρετανικά αεροδρόμια, καθώς και στην Αμερική και την Αυστραλία.
Το 2014, ο Dorfman διέψευσε τις διαρκείς φήμες ότι θα εισαγάγει την Travelex στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου και, μαζί με τους εταίρους του και την πούλησε στον Ινδό επιχειρηματία BR Shetty έναντι 1 δισεκατομμυρίου λιρών. “Δεν ήθελα να φτιάξω μια δυναστεία”, λέει ο ίδιος, για την απόφασή του να πουλήσει. “Πάντα μου έλεγαν: μην ερωτεύεσαι την επιχείρησή σου”. Η τελευταία λίστα πλουσίων των Sunday Times εκτιμά την περιουσία του σε 712 εκατομμύρια λίρες.
Σήμερα, τα επιχειρηματικά συμφέροντα του Dorfman εκτείνονται από τα ακίνητα μέχρι την Dorfman Media Holdings, η οποία έχει χρηματοδοτήσει ταινίες όπως το Untouchable, το ντοκιμαντέρ για την άνοδο και την πτώση του Harvey Weinstein.
Το streaming του Καρυοθραύστη
Αυτή την εμπειρία θέλει να μεταφέρει ο Dorfman στη Βασιλική Όπερα. Θέλει να μεταφέρει την ιστορία στο διαδίκτυο – πέρα από τη δική του ιστοσελίδα streaming, την οποία παρακολούθησαν 60.000 άτομα πέρυσι – και να δημιουργήσει μικρότερο περιεχόμενο για ένα νεανικό κοινό. “Θέλουν να παρακολουθήσουν μια τρίωρη όπερα ή ένα μπαλέτο στο τηλέφωνό τους; Μάλλον όχι”, λέει. Αντ’ αυτού, ο Dorfman θέλει να εκμεταλλευτεί το “χρυσωρυχείο” ιστοριών που κρύβεται μέσα στους τοίχους της Όπερας. “Θα αναζητήσουμε την κυρία που έφτιαξε το κοστούμι της Μαντάμ Μπάτερφλαϊ ή που κάνει τον Καρυοθραύστη”, λέει. Θα μπορούσαν οι χορευτές μπαλέτου να είναι στο TikTok; “Απολύτως”, λέει. “Είναι όλες σπουδαίες ιστορίες”.
Μια άλλη επιλογή θα μπορούσε να αντλήσει έμπνευση από την Όπερα Garnier του Παρισιού, η οποία είδε την πρόσοψή της να μεταμορφώνεται από μια εικαστική κατασκευή της Tiffany & Co. Μια γιγαντιαία εικόνα ενός δαχτυλιδιού Tiffany έχει κολληθεί στην πρόσοψη του κτιρίου. Ο Dorfman λέει ότι θα υπήρχαν πολεοδομικές ευαισθησίες σε μια τέτοια κίνηση, αλλά λέει ότι υπάρχουν “όλα τα είδη των δυνατοτήτων” στο τραπέζι.
Πηγή: ΟΤ.gr