Με τους αριθμούς να είναι βελτιωμένοι σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, το φεστιβάλ μπύρας υποδεικνύει ότι το καταναλωτικό κλίμα στη Γερμανία είναι αισιόδοξο, σε αντίθεση με τις δυσοίωνες προοπτικές για τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης.
Ο Γιεργκ Μπάιμπερνικ, διευθύνων σύμβουλος της Paulaner, μιας από τις μεγαλύτερες ζυθοποιίες της Γερμανίας, έμαθε με τον δύσκολο τρόπο πόσο μεγάλη είναι η απήχηση του Oktoberfest φέτος. Προσπάθησε να κλείσει τραπέζι για μια παρέα φίλων του ένα βράδυ και του είπαν ότι δεν υπήρχε καμία πιθανότητα. Οι σκηνές είναι όλες γεμάτες, παρά τον πληθωρισμό, δήλωσε στους Financial Times.
Ο Μπάιμπερνικ έκανε τις δηλώσεις από τη σκηνή της Paulaner, στην Theresienwiese του Μονάχου, όπου καθημερινά σερβίρονται χιλιάδες λίτρα μπύρας. Από το μεσημέρι τα τραπέζια είναι ήδη γεμάτα. Όμως «στις 8.30 μ.μ. τα πράγματα πραγματικά απογειώνονται», συμπληρώνει.
Σε ύφεση η γερμανική οικονομία
Για περισσότερο από ένα χρόνο, η γερμανική οικονομία ταλανίζεται λόγω ύφεσης που προήλθε από την εκτίναξη του ενεργειακού κόστους, «σβήνοντας» την ανάκαμψη που είχε σημειωθεί μετά την πανδημία. Οι προοπτικές παραμένουν δυσοίωνες. Την περασμένη Πέμπτη, η κοινή πρόβλεψη των κορυφαίων οικονομικών δεξαμενών σκέψης της χώρας προέβλεψε ότι το ΑΕΠ θα συρρικνωθεί κατά 0,6% φέτος, όταν πριν από κάποιους μήνες και συγκεκριμένα την άνοιξη, έκαναν λόγο για αναιμική ανάπτυξη της τάξεως του 0,3%.
Εντούτοις διαφαίνεται μια αχτίδα φωτός: Σύμφωνα με τα think tanks, η αγοραστική δύναμη στη Γερμανία ενισχύεται. Οι τιμές της ενέργειας έχουν υποχωρήσει από τα υψηλά επίπεδα του 2022 και οι τιμές των εξαγωγών είχαν αυξηθεί σημαντικά, γεγονός που δείχνει ότι οι εταιρείες κατάφεραν να μετακυλήσουν τις αυξήσεις των τιμών στους πελάτες τους ανά τον κόσμο.
Ο σημαντικότερος παράγοντας, ωστόσο είναι η αύξηση των μισθών. Τα εισοδήματα γενικά πρόκειται να αυξηθούν, κυρίως χάρη στο βασικό επίδομα για τους αιτούντες εργασία που εισήγαγε η κυβέρνηση στα τέλη του περασμένου έτους και στην ενίσχυση των συντάξεων που έχει προγραμματιστεί για το 2024.
«Οι μισθοί και τα έσοδα από μεταβιβάσεις, όπως οι πληρωμές επιδομάτων, θα αυξηθούν σημαντικά το β΄ εξάμηνο του 2023 και στη συνέχεια ακόμη πιο έντονα το επόμενο έτος. Κάτι που σημαίνει ότι περισσότερη αγοραστική δύναμη θα προέλθει από τα ιδιωτικά νοικοκυριά και αυτό με τη σειρά του θα δώσει ώθηση στους τομείς της οικονομίας που σχετίζονται με την κατανάλωση», σημειώνει ο Στέφαν Κουθς, διευθυντής στο Ινστιτούτο του Κιέλου για την Παγκόσμια Οικονομία.
Απτόητοι οι επισκέπτες
Το φετινό Oktoberfest προσφέρει ενδείξεις για τη βελτίωση του κλίματος. Μέχρι το ήμισυ της διάρκειάς του, περίπου 3,4 εκατομμύρια άνθρωποι είχαν παρακολουθήσει το Wiesn, όπως είναι γνωστό στην περιοχή, 100.000 περισσότεροι από ό,τι το 2019, όταν οι επισκέπτες ξόδεψαν το εντυπωσιακό ποσό του 1,25 δισ. ευρώ για τα ποτά, τα τρόφιμα και τις βόλτες στη γιορτή. Το Wiesn προσέλκυσε 1 εκατομμύριο επισκέπτες το πρώτο Σαββατοκύριακο, έναντι 700.000 πέρυσι.
Τα πάντα είναι πιο ακριβά φέτος, τονίζει ο Μπάιμπερνικ. Ένα λίτρο μπύρας κοστίζει μεταξύ 12,60 και 14,90 ευρώ, 6,1% περισσότερο από πέρυσι. Ένα πιάτο χοιρινό κότσι, το παραδοσιακό πιάτο του Oktoberfest, κοστίζει 25 ευρώ, από 20 ευρώ το 2019.
«Οι ζυθοποιοί δήλωσαν ότι δεν είχαν άλλη επιλογή από το να μετακυλήσουν το υψηλότερο κόστος. Οι τιμές της βύνης και του λυκίσκου έχουν διπλασιαστεί τα τελευταία δύο χρόνια», δήλωσε ο Κρίστιαν Ντάνκε, επικεφαλής ζυθοποιός στην Paulaner. Η ζάχαρη, επίσης, είναι ακριβότερη, όπως και το κόστος του αλουμινίου για τα κουτιά.
Όμως κανείς δεν φαίνεται να ενοχλείται από τις υψηλότερες τιμές, σύμφωνα με τον Μπάιμπερνικ, ο οποίος αναμένει ότι κατά τη διάρκεια της 18ήμερης γιορτής θα καταναλωθούν 7 εκατομμύρια λίτρα μπύρας.
«Δεν νομίζω ότι ο κόσμος αποθαρρύνεται από τις υψηλές τιμές. Η αγοραστική δύναμη στο Μόναχο είναι ούτως ή άλλως σχεδόν η υψηλότερη στη Γερμανία, αν όχι στην Ευρώπη».