Marketing Week
«Είμαστε αφοσιωμένοι στο να διασφαλίσουμε ότι οι εργαζόμενοί μας θα ευδοκιμούν όχι μόνο επαγγελματικά αλλά και προσωπικά. Προνοούμε ώστε οι άνθρωποί μας να διαπρέπουν χωρίς να θυσιάσουν την προσωπική τους ζωή».
Η Παγώνα Λίγγου, Ανώτερη Διευθύντρια Ανθρωπίνων Πόρων του Parklane Resort & Spa, Limassol, μιλά στην Boussias News για τις προκλήσεις στην ξενοδοχειακή βιομηχανία, την άνθηση του CSR και την εργασιακή πολιτική της εταιρείας.
«Είμαστε αφοσιωμένοι στο να διασφαλίσουμε ότι οι εργαζόμενοί μας θα ευδοκιμούν όχι μόνο επαγγελματικά αλλά και προσωπικά. Προνοούμε ώστε οι άνθρωποί μας να διαπρέπουν χωρίς να θυσιάσουν την προσωπική τους ζωή».

Μετά το πέρας της κρίσης του κορωνοϊού ήρθε μια ακόμα μεγαλύτερη, αυτή του πληθωρισμού, της αύξησης των τιμών και μείωσης των μισθών. Ωστόσο παρατηρείται σημαντική ανάκαμψη στον τομέα του τουρισμού, η οποία αγγίζει και ίσως ξεπερνά την πολύ επιτυχημένη σεζόν του 2019. Πώς επετεύχθη αυτό;

Εννοείται ότι διασαλεύθηκαν οι ισορροπίες εξαιτίας της διεθνούς αναταραχής που επέφεραν πρώτα η πανδημία και μετέπειτα ο πόλεμος. Η ικανοποίηση, η αξία και η διατήρηση των επισκεπτών μας, και κατ’ επέκταση του κύρους μας, ήταν ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα που έπρεπε να κερδίσουμε ως θέρετρο πολυτελείας, πράγμα για το οποίο χρειάστηκε σκληρή δουλειά, και οργανωμένη προσπάθεια. Προνοήσαμε από νωρίς και βάλαμε πλώρη προς νέες, διαφορετικές αγορές, πέρα από τη ρωσσική, η οποία ήταν η κύρια πηγή τουριστών στην Κύπρο τα τελευταία χρόνια. Αναπτύξαμε νέες συνεργασίες, και νέους τρόπους προώθησης του ξενοδοχείου μας στο εξωτερικό, με συμμετοχές σε πλειάδα εκθέσεων και συνεδρίων. Το κλειδί για την επιχειρηματική μας ανάπτυξη έγκειται στη χάραξη και εκτέλεση ισχυρών στρατηγικών που καλύπτουν όλες τις πτυχές ικανοποίησης του επισκέπτη, ενισχύοντας έτσι τη συνολική επιχειρηματική μας απόδοση.Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο της προσπάθειας δεν παραλείψαμε και την διαχείριση και ανάπτυξη της εικόνας μας ως εργοδότης προτίμησης.

Πόση σημασία δίνετε στην ντόπια πελατεία;

Η ντόπια πελατεία είναι ένα αρκετά σημαντικό κομμάτι του πελατολογίου μας. Πέραν των δωματίων, οι ντόπιοι πελάτες είναι αυτοί που ενισχύουν τα venues του ξενοδοχείου (εστιατόρια, bars, αίθουσες εκδηλώσεων, spa και λοιπούς κοινόχρηστους χώρους) καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, και όχι μόνο κατά την περίοδο αιχμής των διακοπών. Συνεπώς υπάρχει στρατηγική ως προς την προβολή του ξενοδοχείου μας τόσο εντός όσο και εκτός Κύπρου, η οποία διοχετεύεται κυρίως μέσω των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης, τα οποία είναι και τα πιο δημοφιλή σε αυτό το κομμάτι της προβολής. Στόχος μας η συνεχής βελτίωση των υπηρεσιών μας προς τους επισκέπτες μας, η οποία αποτελεί για εμάς μια συνεχής προσπάθεια και όχι μια εφάπαξ εργασία. Απαιτεί αφοσίωση, σχολαστικότητα και έμφαση στην αριστεία προς όλους τους τομείς για διαρκή πρόοδο. Είναι ένα ισχυρό εργαλείο για την καλλιέργεια διαρκούς ικανοποίησης και αξίας των επισκεπτών μας.

Επανέρχομαι στο θέμα της εργοδοσίας, στο οποίο αναφερθήκατε ακροθιγώς νωρίτερα. Είναι πια γνωστό ότι παρατηρείται μεγάλη δυσκολία στο κομμάτι της εξεύρεσης προσωπικού στην ξενοδοχειακή βιομηχανία, καθώς και στον τομέα της εστίασης, τόσο σε επίπεδο κατάρτισης όσο και απόδοσης.

Και σε αυτό το κομμάτι έπρεπε να καταφύγουμε και στο εξωτερικό, καθώς η αγορά της Κύπρου είναι περιορισμένη λόγω μεγέθους. Αυτό το κατορθώσαμε μέσω συμμετοχής μας σε “Ημέρες Καριέρας” που διοργανώνονται εκτός Κύπρου και με συνεργασίες μέσω της Marriot International τόσο με χώρες της Ευρώπης, όσο και με τρίτες χώρες. Μην ξεχνάμε ότι η Κύπρος έχει τον ψηλότερο αριθμό τουριστών σε αναλογία με το Ανθρώπινο δυναμικό που διαθέτει σε ευρωπαϊκό αλλά και παγκόσμιο επίπεδο, και συγκεκριμένα για κάθε εργαζόμενο στην ξενοδοχειακή βιομηχανία αναλογούν 4 με 5 τουρίστες. Ο παγκόσμιος μέσος όρος ανέρχεται σε 0,17 άτομα και ο ευρωπαϊκός 0,67 άτομα ενώ στην Ελλάδα είναι 3,3.Το μεγαλύτερο μέρος του Ανθρώπινου δυναμικού που απασχολείται με τον τουρισμό απορροφάται από τα ξενοδοχεία.

Οι απαιτήσεις των τουριστών, ιδιαίτερα μετά την πανδημία του κορωνοϊού, έχουν αλλάξει πάρα πολύ, γι’ αυτό κι ένας καθοριστικός παράγοντας που μπορεί να επιφέρει επιτυχία στη διοίκηση μιας τουριστικής επιχείρησης είναι η άρτια εκπαίδευση και κατάρτιση ιδιαίτερα της ηγετικής ομάδας, αλλά και του υφιστάμενου προσωπικού, παρέχοντάς τους έτσι ευκαιρίες ανέλιξης.

Η ξενοδοχειακή βιομηχανία εξελίσσεται και τα δεδομένα αλλάζουν. Τι εργαλεία χρησιμοποιείτε για να προσεγγίσετε νέα ταλέντα στο χώρο; Πώς δελεάζετε ανθρώπους να ενταχθούν σε έναν, ομολογουμένως, απαιτητικό κλάδο;

Δίνουμε μεγάλη βαρύτητα στην εταιρική μας κουλτούρα και στις ενέργειές μας ως εργοδότες δίνοντας έμφαση στην προβολή των δράσεών μας και, ως εκ τούτου, κάναμε ειδική καμπάνια με σκοπό την προσέλκυση νέου προσωπικού. Καταρχάς προσφέρουμε δελεαστικά πακέτα εργασίας, τα οποία περιλαμβάνουν σειρά ωφελημάτων, κάποια εκ των οποίων αρκετά πρωτοπόρα και καινοτόμα. Στον σημερινό κόσμο με γρήγορο ρυθμό, η επίτευξη μιας αρμονικής ισορροπίας μεταξύ καριέρας και προσωπικής ζωής έχει γίνει πιο κρίσιμη από ποτέ. Στο Parklane, αναγνωρίζουμε τη σημασία αυτής της ισορροπίας και είμαστε αφοσιωμένοι στο να διασφαλίσουμε ότι οι εργαζόμενοί μας θα ευδοκιμούν όχι μόνο επαγγελματικά αλλά και προσωπικά. Η δέσμευσή μας για την προώθηση της ισορροπίας μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής είναι ενσωματωμένη στις βασικές αξίες της Marriott International και προσπαθούμε συνεχώς να δημιουργήσουμε έναν εργασιακό χώρο όπου οι άνθρωποί μας μπορούν να διαπρέψουν χωρίς να θυσιάσουν την προσωπική τους ζωή. Εστιάζοντας σε πρακτικές ανθρώπινου δυναμικού που προάγουν την αρμονία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, στοχεύουμε να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον όπου κάθε εργαζόμενος μπορεί να ανθίσει τόσο εντός όσο και εκτός του χώρου εργασίας. Καταλαβαίνουμε ότι οι πράξεις μιλούν πιο δυνατά από τα λόγια. Όσοι λοιπόν υποψήφιοι σκέφτονται να ενταχθούν στην ομάδα μας, δεν μπαίνουν απλώς σε έναν χώρο εργασίας, γίνονται μέρος ενός Οργανισμού που υπερασπίζεται τη διαφορετικότητα, την ένταξη και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πολύ απλά εντάσσονται σε έναν οργανισμό που καθοδηγείται από αξίες, σέβεται την ατομικότητα και είναι αφοσιωμένος στη δημιουργία ενός καλύτερου μέλλοντος για όλους. Αυτό που κάνει το Parklane, να ξεχωρίζει -ως εργοδότη- είναι το γεγονός ότι δίνουμε μεγάλη σημασία στο ανθρώπινο δυναμικό που είναι η κινητήρια δύναμη για την επιτυχία της εταιρείας μας. Πιστεύουμε ότι οι άνθρωποί μας αξίζουν την καλύτερη δυνατή υποστήριξη σε ένα εργασιακό περιβάλλον όπου μπορούν να μάθουν, να εξελιχθούν και να επιτύχουν. Η προσωπική και επαγγελματική εξέλιξη είναι αποτέλεσμα σοβαρής και προγραμματισμένης εκπαίδευσης καθώς και συνεχούς καθοδήγησης στο χώρο εργασίας. Προσφέρουμε στους υπαλλήλους μας ένα περιβάλλον που θα τους επέτρεπε να αναπτύξουν τη δημιουργικότητα και τις δυνατότητές τους, να έχουν καλές προοπτικές για μελλοντική εξέλιξη, με βάση αξιοκρατικά κριτήρια.

Μέσα σ’ αυτό το πνεύμα, στην πρώτη μας «ημέρα καριέρας» που διοργανώσαμε, οι υποψήφιοι υπέβαλλαν τις αιτήσεις με τα βιογραφικά τους, ενώ ταυτόχρονα είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν δωρεάν δύο σεμινάρια με τις εξής θεματικές: «πώς να κάνω ελκυστικό και εντυπωσιακό το βιογραφικό μου και πώς να επιτύχω σε μια συνέντευξη» και «πώς να γίνω πιο επικοινωνιακός και να κερδίζω τον συνομιλητή μου μέσα από τις επικοινωνιακές μου δεξιότητες».

Τα αποτελέσματα αυτής της παραπάνω νέας στρατηγικής μας φαίνονται και μέσα από την αύξηση στον αριθμό των βιογραφικών που λαμβάνουμε πλέον, αλλά και από τις αντιδράσεις στα ΜΚΔ.

Πόσοι άνθρωποι εργοδοτούνται αυτή τη στιγμή από το Parklane;

Σήμερα είμαστε γύρω στους 680 εργαζόμενους. Το χειμώνα (off season δηλαδή) ο αριθμός μειώνεται και φτάνει γύρω στους 430.

Βλέπετε να υπάρχει πραγματικό ενδιαφέρον για εισδοχή στη βιομηχανία ή πρόσκαιρος ενθουσιασμός ένεκα της ελκυστικής εικόνας που προβάλλει ο χώρος του ξενοδοχείου;

Είναι γεγονός ότι κάποιοι ακολουθούν τον κλάδο της ξενοδοχειακής βιομηχανίας σε ακαδημαϊκό επίπεδο, λόγω διαφόρων συγκυριών και όχι λόγω πραγματικής κλίσης προς το επάγγελμα. Η αλήθεια, όμως, είναι ότι δεν κάνουν όλοι οι άνθρωποι γι’ αυτή τη δουλειά, χωρίς να θέλω να θίξω κανέναν. Άλλωστε αυτό συμβαίνει σε όλους τους τομείς. Αν πραγματικά θέλει κάποιος να προχωρήσει στον τομέα των τουριστικών επαγγελμάτων, θα πρέπει να περάσει από πολλές θέσεις εργασίας και να δει όλο το φάσμα λειτουργίας ενός ξενοδοχείου. Θα πρέπει να καταλάβει και να κατανοήσει το πώς λειτουργεί ένα ξενοδοχείο και ποια πρέπει να είναι η προσέγγιση προς τον επισκέπτη. Γιατί ναι μεν το επάγγελμα αυτό δείχνει λαμπερό και είναι δελεαστικό σαν ιδέα, στην πράξη όμως τα πράγματα είναι διαφορετικά. Χρειάζεται αφοσίωση, αγάπη και συνεχή προσπάθεια για επιμόρφωση, βελτίωση, ανέλιξη.

Αναφερθήκατε νωρίτερα στα ΜΚΔ. Να υποθέσω ότι αυτά είναι τα κύρια μέσα προβολής του ξενοδοχείου και των δραστηριοτήτων σας;

Η εποχή του προφορικού λόγου και της αμφίδρομης επικοινωνίας έχει παρέλθει προ πολλού, ενώ δίπλα στον κυρίαρχο γραπτό λόγο παίρνει θέση και ο ηλεκτρονικός λόγος. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν γίνει μια σημαντική πηγή ειδήσεων. Είναι πλέον το νούμερο ένα εργαλείο για την προβολή κάθε Οργανισμού. Αποτελούν και για εμάς ένα από τα κύρια μέσα προβολής τόσο των υπηρεσιών μας προς τους επισκέπτες μας όσο και των δραστηριοτήτων μας οι οποίες αποτελούν μέρος της εταιρικής μας κουλτούρας. Πέραν τούτου, η προώθηση γίνεται και με φυσική παρουσία σε εκθέσεις του εξωτερικού και σε συμμετοχή βραβείων όπως αυτά της Boussias, εξ αφορμής των οποίων γίνεται αυτή η συνέντευξη, κατόπιν της βραβεύσεως μας.

Μ΄ αυτό μου δίνετε πάσα να σας συγχαρώ για άλλη μια φορά και να αναφέρω ότι το Park Lane, A luxury Collection & Spa διακρίθηκε στα βραβεία «υπεύθυνη επιχείρηση» στην κατηγορία «Διαφορετικότητα, Ένταξη, Ίσες ευκαιρίες, για το project “Parklane - Σεβασμός στον άνθρωπο και στην διαφορετικότητα”, καθώς και στην κατηγορία «Ισότητα των Φύλων» για το Project “Parklane - Η ίση μεταχείριση αποτελεί βασικό πυλώνα ανάπτυξης”. Ποιες είναι οι βασικές αρχές της στρατηγικής και της φιλοσοφίας της επιχείρησής σας; Ποια πρότυπα επιχειρηματικότητας θέλετε να προβάλλετε;

Είμαστε πολύ ενθουσιασμένοι για τα δύο αυτά βραβεία που αναγνωρίζουν την ακλόνητη δέσμευσή μας για την Ένταξη και τη Διαφορετικότητα, καθώς και τις Ίσες Ευκαιρίες. Αυτές οι διακρίσεις έχουν τεράστια σημασία καθώς επιδεικνύουν την αφοσίωσή μας στην προώθηση ενός περιβάλλοντος που εκτιμά κάθε άτομο, ανεξάρτητα από το υπόβαθρό του, και του δίνει τη δυνατότητα να ευδοκιμήσουν. Στο Parklane , η διαφορετικότητα δεν είναι απλά μια λέξη, είναι ο ακρογωνιαίος λίθος του ποιοι είμαστε. Με μέλη της ομάδας μας που προέρχονται από 33 διαφορετικές χώρες, είμαστε υπερήφανοι για τον πλούτο που κάθε μέλος της ομάδας μας φέρνει στον οργανισμό μας. Το μωσαϊκό μας με πολιτισμούς, εθνικότητες, φυλές, φύλα, θρησκείες εμπλουτίζει τη συλλογική μας εμπειρία και τροφοδοτεί την καινοτομία. Η ισότητα από την άλλη δεν είναι απλώς μια δήλωση – είναι η ακλόνητη υπόσχεσή μας και η δέσμευσή μας να παρέχουμε ίσες ευκαιρίες για όλους.

Αυτά τα βραβεία είναι η απόδειξη για τις ακούραστες προσπάθειες κάθε μέλους της ομάδας που έχει συμβάλει στην οικοδόμηση ενός χώρου εργασίας χωρίς αποκλεισμούς. Η αναγνώριση για την αφοσίωσή μας στην ένταξη, τη διαφορετικότητα και τις ίσες ευκαιρίες μας ενθαρρύνει να συνεχίσουμε να υπερασπιζόμαστε αυτές τις αξίες, θέτοντας νέα πρότυπα για τον κλάδο.

Δράττομαι  της ευκαιρίας για να εκφράσω την εγκάρδια ευγνωμοσύνη σε κάθε μέλος του Parklane, που έκανε τον χώρο εργασίας μας φάρο σεβασμού, συνεργασίας και ανάπτυξης.

Επιπρόσθετα η εταιρική κοινωνική ευθύνη συνεχίζει να είναι ένα αυτορυθμιζόμενο επιχειρηματικό μοντέλο που βοηθά την Εταιρεία μας να είναι κοινωνικά υπόλογη απέναντι στον εαυτό της, στους μετόχους της και στην κοινωνία. Έχοντας συμπεριλάβει την ΕΚΕ στην εταιρική μας στρατηγική, εφαρμόζουμε τέτοιες δραστηριότητες ΕΚΕ που μας βοηθούν να σφυρηλατήσουμε έναν ισχυρότερο δεσμό μεταξύ των εργαζομένων, να τονώσουμε το ηθικό και να βοηθήσουμε τόσο τους εργαζόμενους όσο και την εταιρεία να αισθάνονται πιο συνδεδεμένοι και κοινωνικά υπεύθυνοι

Τα βασικά χαρακτηριστικά του Οργανισμού μας είναι η βιώσιμη ανάπτυξη σε όλα τα επίπεδα – επιχειρηματικότητα, τεχνολογία, περιβάλλον – καθώς και η δυναμική ανάπτυξη. Η στρατηγική της εταιρείας μας είναι, με απλά λόγια, η συνεχής ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και η εφαρμογή του Προγράμματος Βιώσιμης Ανάπτυξης. Η φιλοσοφία μας είναι ότι πρέπει να είμαστε βιώσιμοι και να διατηρούμε σταθερή δέσμευση στην πορεία μας και στην υψηλή ποιότητα των υπηρεσιών μας. Να παραμείνουμε ο επιθυμητός προορισμός των επισκεπτών μας και ο σωστός εργοδότης για τον οποίο όλοι θα ήθελαν να εργαστούν. Ταυτόχρονα, παραμένουμε στο πλαίσιο των πολιτικών μας που αφορούν την ανάπτυξή μας με επίκεντρο τους ανθρώπους, την ανάπτυξή μας με σεβασμό στο περιβάλλον, τον εκσυγχρονισμό μας για τη διασφάλιση της ποιότητας. Επιπλέον, σεβασμός στις τοπικές κοινωνίες μέσω κοινωνικών πρωτοβουλιών και σχεδιασμού και εκπαίδευσης με έμφαση στην υγεία και την ασφάλεια.

Πέραν των συμβατικών προκλήσεων που κάθε επαγγελματικός χώρος έχει να αντιμετωπίσει, υπάρχει πλέον ένας καθολικός «εφιάλτης» που λέγεται τεχνολογία, και πιο συγκεκριμένα «τεχνητή νοημοσύνη», η οποία αποτελεί απειλή προς τους εργαζόμενους διαφόρων επαγγελμάτων. Ισχύει αυτό και στον τομέα της ξενοδοχειακής βιομηχανίας;

Η ξενοδοχειακή βιομηχανία επιβάλλει εξ ορισμού την προσωπική επαφή. Ο επισκέπτης θέλει την ανθρώπινη προσέγγιση κι αυτό δε νομίζω ότι θα αλλάξει ποτέ. Επομένως όχι, δε θεωρώ τον κίνδυνο της τεχνολογικής εξέλιξης να αποτελεί απειλή για το δικό μας χώρο. Αυτό, αν θέλετε, μπορεί να αποτελέσει επιπλέον δέλεαρ για την προσέλκυση ανθρώπων που επιθυμούν να εργαστούν στο χώρο.

Η βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών στον κλάδο μας ξεκινά με τη βαθιά κατανόηση των αναγκών και των προσδοκιών των επισκπετών, η οποία στη συνέχεια καθοδηγεί μια σχολαστική διαδικασία ανάπτυξης πρόσθετων υπηρεσιών. Η χρήση της πλέον σύγχρονης τεχνολογίας, η επένδυση στην έρευνα και την ανάπτυξη, η προμήθεια ποιοτικών υλικών και η τήρηση αυστηρών μέτρων ποιοτικού ελέγχου συμβάλλουν στην αριστεία αυτών των υπηρεσιών χωρίς να αποκλείεται ο ανθρώπινος παράγοντας.

Εν κατακλείδι, η βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών μας και της εξυπηρέτησης των επισκεπτών είναι μια συνεχής προσπάθεια και όχι μια εφάπαξ εργασία και δεν μπορεί να αντικατασταθεί από την τεχνολογία μόνο. Απαιτεί αφοσίωση, σχολαστικότητα και έμφαση στην αριστεία.

  • Parklane Resort & Spa, Limassol