Business Tech
«Παραλύει» το Χόλιγουντ: Απεργούν οι ηθοποιοί έπειτα από 60 χρόνια – Τι θα γίνει με τις παραγωγές του Netflix
Διεκδικούν καλύτερες αμοιβές και βελτίωση των συνθηκών εργασίας
«Παραλύει» το Χόλιγουντ: Απεργούν οι ηθοποιοί έπειτα από 60 χρόνια – Τι θα γίνει με τις παραγωγές του Netflix
Για πρώτη φορά έπειτα από έξι δεκαετίες, σεναριογράφοι και ηθοποιοί του Χόλιγουντ προχωρούν ταυτόχρονα σε απεργιακές κινητοποιήσεις, διεκδικώντας καλύτερες αμοιβές και βελτίωση των συνθηκών εργασίας τους.

Συγκεκριμένα, η Screen Actors Guild, η οποία εκπροσωπεί περίπου 160.000 καλλιτέχνες, ανακοίνωσε την Πέμπτη ότι προχωρά σε απεργία αφού δεν κατάφερε να καταλήξει σε νέα εργασιακή συμφωνία με τη Συμμαχία Παραγωγών Κινηματογραφικών και Τηλεοπτικών ταινιών, η οποία εκπροσωπεί στούντιο όπως η Walt Disney  και η Netflix. Η απεργία άρχισε τα μεσάνυχτα.

Το συνδικάτο των σεναριογράφων της Αμερικής, εν τω μεταξύ, απεργεί από τις 2 Μαΐου, διακόπτοντας τα βραδινά τηλεοπτικά προγράμματα, όπως το «The Tonight Show», σταματώντας πολλές παραγωγές που βρίσκονται σε εξέλιξη και θέτοντας σε κίνδυνο την έναρξη των νέων τηλεοπτικών εκπομπών που ξεκινούν παραδοσιακά τον μήνα Σεπτέμβριο.

Μετά την ανακοίνωση της απεργίας, η ένωση των στούντιο ανέφερε ότι το συνδικάτο «έχει δυστυχώς επιλέξει έναν δρόμο που θα οδηγήσει σε οικονομικές δυσκολίες πολλες  χιλιάδες ανθρώπους που εξαρτώνται από τη βιομηχανία».

Τα στούντιο λένε ότι προσέφεραν διψήφιες ποσοστιαίες αυξήσεις στους μισθούς και υψηλότερες συνταξιοδοτικές αποδοχές και παροχές υγείας, καθώς και αύξηση στα χρήματα που λαμβάνουν οι ηθοποιοί και λοιποί συντελεστές όταν επαναλαμβάνονται σειρές και ταινίες. Προσέφεραν επίσης προστασία από τη χρήση των ψηφιακών «αντιγράφων» των ηθοποιών, προκειμένου να αμβλύνουν τους φόβους που δημιουγεί η τεχνητή νοημοσύνη.

Στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν, οι αξιωματούχοι της SAG ανέφεραν ότι οι δ’υο πλευρές παραμένουν σε μεγάλη απόσταση μεταξύ τους, με τις απολαβές από τις υπηρεσίες streaming να αποτελεί μεγαλύτερο «αγκάθι», καθώς η διαδικτυακή αποκτά υπεροχή έναντι της ραδιοτηλεοπτικής και της καλωδιακής τηλεόρασης. Όσον αφορά την τεχνητή νοημοσύνη, το συνδικάτο ανέφερε ότι τα στούντιο προσφέρθηκαν να πληρώσουν τους ηθοποιούς για μια μόνο ημέρα εργασίας και ότι τα «αντίγραφά» του τους θα μπορούσαν στη συνέχεια να αναπαραχθούν ξανά και ξανά σε μια ταινία.

«Δεν μπορώ να πιστέψω πόσο μακριά είμαστε σε τόσα πολλά πράγματα», δήλωσε στο συνέδριο η Φραν Ντρέσερ, πρόεδρος του συνδικάτου. «Ολόκληρο το επιχειρηματικό μοντέλο έχει αλλάξει από το streaming. Αυτή είναι μια ιστορική στιγμή, είναι μια στιγμή αλήθειας».

Οι εργασίες σε δεκάδες δημοφιλή προγράμματα έχουν ήδη σταματήσει, όπως το Abbott Elementary του ABC και το Stranger Things του Netflix. Το Fox παρουσίασε την Τρίτη ένα τηλεοπτικό πρόγραμμα για το φθινόπωρο που αποτελείται εξ ολοκλήρου από ριάλιτι και προγράμματα κινουμένων σχεδίων που έχουν ήδη ολοκληρωθεί.

Ο αντίκτυπος των ταυτόχρονων απεργιών, αν διαρκέσουν περισσότερο από λίγες ημέρες, είναι πιθανό να είναι μεγαλύτερος από την απεργία των σεναριογράφων. Τα προγράμματα που είναι ήδη έτοιμα θα μπορούσαν ακόμη να γυριστούν χωρίς σεναριογράφους, αλλά όχι χωρίς ηθοποιούς.

Οι ηθοποιοί θα πρέπει επίσης να σταματήσουν να προωθούν τα επερχόμενα έργα τους, όπως σε πρεμιέρες ταινιών, βραβεία και εκδηλώσεις όπως το San Diego Comi-Con International, που έχει προγραμματιστεί για την επόμενη εβδομάδα. Τα προγράμματα που γυρίζονται στο εξωτερικό θα μπορούσαν να επηρεαστούν επίσης. Και ενώ άλλα συμβόλαια μπορεί να επιτρέπουν στους ηθοποιούς που εμφανίζονται σε τηλεπαιχνίδια ή ριάλιτι να συνεχίσουν να εργάζονται, ίσως αυτοί να δεχθούν πιέσεις να συμμετάσχουν στην απεργία σε ένδειξη συμπαράστασης στους συναδέλφους τους.

Ο Ματ Ντέιμον και η Έμιλι Μπλαντ αναγκάστηκαν να φύγουν από τη πρεμιέρα στη Βρετανία της ταινίας Oppenheimer το βράδυ της Πέμπτης για να «γράψουν τα πλακάττους», δήλωσε ο σκηνοθέτης Κρίστοφερ Νόλαν από τη σκηνή.

Η Τζέιν Φόντα, η Σούζαν Σάραντον, ο Ρομπ Λόου και ο Μαρκ Ράφαλο είναι μεταξύ των αστέρων που έχουν ήδη λάβει μέρος σε πικετοφορίες υποστηρίζοντας τους συγγραφείς. Άλλα συνδικάτα, όπως το IATSE, το οποίο εκπροσωπεί περίπου 168.000 εργάτες σκηνής και άλλους εργαζόμενους στη βιομηχανία του θεάματος, έχουν επίσης εκδώσει ανακοινώσειςυποστήριξης των ηθοποιών.

Η μεγάλη απεργία του Χόλιγουντ είναι μέρος μιας ευρύτερης μάχης των εργαζομένων για καλύτερες αμοιβές και παροχές από πληθώρα επιχειρήσεων όπως η Starbucks, η Amazon.com, και η Delta Air Lines. Το συνδικάτο που εκπροσωπεί περίπου 340.000 εργαζομένους της United Parcel Service (UPS) απειλεί με απεργία την 1η Αυγούστου, εάν η εταιρεία δεν ικανοποιήσει τα αιτήματα αύξησης των μισθών κατά τις συνομιλίες για την ανανέωση της πενταετούς σύμβασης εργασίας.

Η βιομηχανία ψυχαγωγίας παλεύει να αντιμετωπίσει δύο ροβλήματα: τη μείωση του κοινού των παραδοσιακών τηλεοπτικών δικτύων και τις τεράστιες απώλειες από μια νέα γενιά υπηρεσιών streaming, όπως το Disney+ και το Max της Warner Bros. Discovery.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Disney Μπομπ Ίγκερ δήλωσε την Πέμπτη ότι η απεργία θα έχει «πολύ, πολύ κακή επίδραση σε ολόκληρη τη βιομηχανία».

Όλες οι μεγάλες εταιρείες  ψυχαγωγίας έχουν απολύσει υπαλλήλους τους τελευταίους 18 μήνες και πολλές από αυτές έχουν αποσύρει προγράμματα από τις υπηρεσίες streaming για να μειώσουν το κόστος.

Κατά κάποιον τρόπο, οι διπλές απεργίες σηματοδοτούν ένα θλιβερό φινάλε σε μια «έκρηξη» στον κινηματογράφο και την τηλεόραση που ξεκίνησε όταν το Netflix μπήκε στην πρωτότυπη παραγωγή με το House of Cards το 2013 και ξεκίνησε ένα ρεκόρ παραγωγών σε βάθος δεκαετίας.

Τόσο οι ηθοποιοί όσο και οι σεναριογράφοι ισχυρίζονται ότι έχουν δεχθεί ισχυρό πλήγμα από τη  η μετάβαση στο streaming και διεκδικούν ένα μερίδιο από τα κέρδη των εταιρειών από τις εκπομπές. Ζητούν επίσης προστασία από τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, την οποία θεωρούν απειλή για τις θέσεις εργασίας τους.

Η τελευταία φορά που σεναριογράφοι και ηθοποιοί προχώρησαν συντονισμένα σε κινητοποιήσεις ήταν το 1960, όταν επικεφαλής της SAG ήταν ο Ρόναλντ Ρίγκαν, διεκδικώντας μέρος από τα έσοδα από τις ταινίες που προβάλλονταν στην τηλεόραση, σύμφωνα με τους Los Angeles Times.

Η τελευταία κινητοποίηση των συγγραφέων, μια απεργία 100 ημερών που ξεκίνησε το 2007, κόστισε στην οικονομία της Καλιφόρνιας περίπου 2,1 δισεκατομμύρια δολάρια. Το συνδικάτο υπολογίζει τώρα το κόστος σε 30 εκατομμύρια δολάρια την ημέρα, με βάση μόνο τα μέλη της.

Η στάση εργασίας έπληξε εταιρείες που συνεργάζονται με την κινηματογραφική και τηλεοπτική βιομηχανία, συμπεριλαμβανομένων ιδιοκτητών χώρων στούντιο όπως η Hudson Pacific Properties.  Τα πρακτορεία ταλέντων έχουν προχωρήσει σε απολύσεις, άδειες και περικοπές μισθών.

Στη Νέα Υόρκη, έδρα τηλεοπτικών παραγωγών όπως το Law & Order και το Blue Bloods, ο αριθμός των αδειών για γυρίσματα ταινιών, τηλεοπτικών εκπομπών και διαφημίσεων μειώθηκε κατά 43% τον Ιούνιο από το επίπεδο του 2022. Η FilmLA, η οποία διαχειρίζεται τις άδειες για έργα στο Λος Άντζελες, δήλωσε ότι ο αριθμός των αδειών της μειώθηκε κατά 64% την πρώτη εβδομάδα του Ιουλίου. Εκείνη την εβδομάδα δεν πραγματοποιήθηκαν γυρίσματα σεναριακών τηλεοπτικών σειρών.

Βραχυπρόθεσμα, οι απεργίες θα μπορούσαν να ενισχύσουν τα κέρδη των κολοσσών των μέσων ενημέρωσης. Με τα γυρίσματα να σταματούν, δεν θα έχουν έξοδα παραγωγής, ωστόσο μπορούν να συνεχίσουν να εισπράττουν έσοδα από τους διανομείς καλωδιακής τηλεόρασης, τους διαφημιστές και τις πωλήσεις προγραμμάτων, ακόμη και αν προβάλλουν επαναλήψεις ή άλλες εκπομπές.

«Όσο έχουν περιεχόμενο, θα συνεχίσουν να βγάζουν χρήματα», δήλωσε ο Κρις Θόρνμπεργκ, ιδρυτικός εταίρος της Beacon Economics, μιας εταιρείας ερευνών.

Παρόλα αυτά, η αδυναμία γυρισμάτων νέων προγραμμάτων θα αρχίσει να επιβαρύνει τη βιομηχανία τους επόμενους μήνες. Οι εταιρείες μέσων ενημέρωσης βασίζονται στον νέο προγραμματισμό για να προσελκύσουν και να διατηρήσουν τους θεατές ή να γεμίσουν τις θέσεις στις κινηματογραφικές αίθουσες.

Οι υπηρεσίες streaming έχουν ήδη προγραμματίσειτις νέες κυκλοφορίες, αλλά θα αντιμετωπίσουν σημαντικές  ελλείψεις το 2024, αν δεν μπορέσουν να ξεκινήσουν τις παραγωγές πριν από το φθινόπωρο.

Παρόλο που το Σωματείο Σκηνοθετών της Αμερικής κατέληξε σε νέα σύμβαση τον περασμένο μήνα, η οποία περιελάμβανε αύξηση των αποδοχών κατά 5% τον πρώτο χρόνο, οι σεναριογράφοι και οι ηθοποιοί έδειξαν λιγότερη προθυμία να διαπραγματευτούν.

«Σε γενικές γραμμές, οι εργαζόμενοι δεν έχουν διάθεση να είναι διαλλακτικοί αυτή τη στιγμή, δεδομένης της στενότητας της αγοράς εργασίας», δήλωσε ο Θόρνμπεργκ.

Πηγή: newmoney.gr