Η Amazon έγινε η πρώτη αμερικανική εταιρεία που αντιτάσσεται ευθέως στην προτεινόμενη νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τον περιορισμό των κολοσσών της τεχνολογίας, των λεγόμενων Big Tech, υποστηρίζοντας ότι ο νόμος την στοχοποιεί άδικα.
Ουσιαστικά, η προτεινόμενη ευρωπαϊκή νομοθεσία στοχεύει στον εξαναγκασμό των Big Tech να «αστυνομεύσουν» το περιεχόμενο που δημοσιεύεται στο διαδίκτυο, μέσα από τις πλατφόρμες τους.
Ο τεχνολογικός κολοσσός με έδρα το Σιάτλ κατέθεσε σήμερα αίτηση στο Γενικό Δικαστήριο στο Λουξεμβούργο για την ακύρωση του χαρακτηρισμού της ως «πολύ μεγάλης διαδικτυακής πλατφόρμας» όπως προβλέπει ο σχετικός ευρωπαϊκός νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες (Digital Services Act). Ο συγκεκριμένος χαρακτηρισμός επιβάλλει πρόσθετες υποχρεώσεις για την αντιμετώπιση της ρητορικής μίσους και της παραπληροφόρησης στο διαδίκτυο.
Σύμφωνα με τους Financial Times η κίνηση της Amazon θα ακολουθηθεί από άλλες 18 εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων του Twitter και του TikTok, που η ΕΕ έχει δηλώσει ότι εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του νόμου.
Σημειώνεται ότι τον περασμένο μήνα, η γερμανική Zalando, ο μεγαλύτερος διαδικτυακός έμπορος λιανικής πώλησης στην Ευρώπη, έγινε η πρώτη εταιρεία που ξεκίνησε νομικές ενέργειες για το γεγονός ότι εμπίπτει στη νομοθεσία.
Ο Digital Services Act επιδιώκει να στοχεύσει μεσάζοντες όπως η Zalando, ώστε οι ρυθμιστικές αρχές να μπορούν να ελέγχουν καλύτερα την ασφάλεια και τη γνησιότητα των προϊόντων που πωλούνται στο διαδίκτυο.
Σύμφωνα με την προσφυγή της Amazon «ο DSA σχεδιάστηκε για να αντιμετωπίσει τους συστημικούς κινδύνους που εγκυμονούν οι πολύ μεγάλες εταιρείες με κύριο έσοδο τη διαφήμιση και οι οποίες διανέμουν λόγο και πληροφορίες. Η Amazon δεν ταιριάζει σε αυτή την περιγραφή μιας “πολύ μεγάλης διαδικτυακής πλατφόρμας” σύμφωνα με την DSA και, ως εκ τούτου, δεν θα πρέπει να χαρακτηριστεί ως τέτοια».
Η αμερικανική εταιρεία δήλωσε επίσης ότι το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων της προέρχεται από το λιανεμπόριο. Η προσθήκη της στον κατάλογο που στοχεύει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα σήμαινε ότι θα «ξεχωρίσει άδικα και θα αναγκαστεί να εκπληρώσει επαχθείς διοικητικές υποχρεώσεις που δεν ωφελούν τους καταναλωτές της ΕΕ».
Επιπλέον, η Amazon αναφέρει ότι το ηλεκτρονικό της κατάστημα παρέχει στους χρήστες αγαθά προς πώληση και ότι δεν διαδίδει περιεχόμενο, άρα δεν παραπληροφορεί, λειτουργία που στοχεύει ο προτεινόμενος ευρωπαϊκός νόμος.
Ο νόμος τίθεται σε ισχύ στις 25 Αυγούστου και αποτελεί μέρος της αναμόρφωσης των ψηφιακών κανόνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Θέτει νέα πρότυπα για την αστυνόμευση της ρητορικής μίσους, της παραπληροφόρησης και των πλαστογραφιών στο διαδίκτυο, τα οποία πρέπει να τηρούν όλες οι μεγάλες ψηφιακές πλατφόρμες.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν σχολίασε την προσφυγή της Amazon.