Το σκηνικό διαπιστώθηκε μετά τη διαμαρτυρία του συνδέσμου πρατηριούχων στις 27 Ιουνίου για τεράστια απώλεια εσόδων, που ώθησε την κυβερνητική πλευρά να δώσει οδηγία στους τελωνειακούς να επιχειρούν συχνότερους και πιο αυστηρούς ελέγχους στα οδοφράγματα. Στο μικροσκόπιο τέθηκαν τα φορτηγά και τα εμπορικού τύπου οχήματα.
Για να ακολουθήσει νέα κριτική από πλευράς πρατηριούχων ότι πρόκειται για χιλιοειπωμένη εξαγγελία που δεν θα επιλύσει το πρόβλημα. Ιδιαίτερα μετά την απόφαση της κυβέρνησης να τερματίσει το μέτρο στήριξης των πολιτών και να επαναφέρει τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στα καύσιμα, ύψους 8,32 σεντς το λίτρο, που ξεσήκωσε κύμα απογοήτευσης μεταξύ των καταναλωτών.
Ουρές χιλιομέτρων
Η πολύ μεγάλη απώλεια εσόδων άλλωστε, για τους πρατηριούχους και για το κράτος, αντικατοπτρίζεται στις ουρές χιλιομέτρων σε τακτική βάση, προς τα κατεχόμενα, για ανεφοδιασμό ιδιωτικών οχημάτων. Οι οδηγοί των οποίων, αγοράζουν σε πολύ χαμηλότερες τιμές σε σχέση με τις αντίστοιχες της λιανικής πώλησης στα εδάφη που ελέγχει η Δημοκρατία.
Αποτρεπτικό μέτρο
Μετά την εντατικοποίηση των ελέγχων διαπιστώθηκε πως ανάμεσα στους οδηγούς οι οποίοι περίμεναν στην ουρά για τα κατεχόμενα, βρίσκονταν και συμπολίτες μας οι οποίοι μόλις αντιλαμβάνονταν τη διεξαγωγή ελέγχου στο σημείο διέλευσης, έκαναν επαναστροφή προς τις ελεύθερες περιοχές. Ακόμη και οδηγοί φορτηγών. Μια εικόνα που αποδεικνύει πως όσο αυστηρότερα είναι τα μέτρα τόσο πιο αποτρεπτικά λειτουργούν για το λαθρεμπόριο.
Για ιδιωτικά οχήματα
Αξίζει να διευκρινιστεί πως οι λειτουργοί του τελωνείου δεν έχουν λάβει καμία οδηγία να κάνουν έλεγχο του ρεζερβουάρ σε ιδιωτικά οχήματα, πριν αυτά μεταβούν στην κατεχόμενη γη μας. Όπως ανέφερε ο εκπρόσωπος τύπου του Τμήματος Τελωνείων, Γιώργος Κωνσταντίνου, έλεγχος και καταγραφή σε ιδιωτικά οχήματα γίνεται μόνο στις περιπτώσεις όπου υφίσταται εύλογη υποψία ή υπάρχει πληροφορία που να σχετίζεται με παράνομη εμπορία καυσίμου.
Σε κάποιες ώρες
Σημείωσε ακόμα πως οι έλεγχοι στα σημεία διέλευσης προς τα κατεχόμενα, με επίκεντρο φορτηγά, εμπορικά και επαγγελματικά οχήματα, διεξάγονται κάποιες ώρες που επιλέγει το Τμήμα Τελωνείων. Δεν είναι συνεχόμενοι, επί μόνιμη βάση καθώς είναι πολιτική απόφαση, να μην σταλθεί το μήνυμα πως πρόκειται για εξωτερικό σύνορο της Δημοκρατίας. Λαμβάνεται προφανώς υπόψη και δυνατότητα από πλευράς στελέχωσης.
Άτυπη διευκόλυνση
Ο κανονισμός για το εμπόριο της Πράσινης Γραμμής δεν λέει πουθενά ότι επιτρέπεται η προμήθεια καυσίμων για ιδιωτική χρήση. Καθότι όμως οι πολίτες της Δημοκρατίας μπορούν να επισκέπτονται την κατεχόμενη Κύπρο, τους παρέχεται διαχρονικά η άτυπη διευκόλυνση από το κράτος και κατ’ επέκταση το Τελωνείο για προμήθεια καυσίμων για ιδιωτική χρήση, εάν είναι απαραίτητο ώστε να επιστρέψουν στις ελεύθερες περιοχές.
Η μοναδική περίπτωση
Γεγονός που γεννά το ανεξέλεγκτο διότι δεν υφίσταται όριο στην αγορά καυσίμων ακόμα και για την υπό αναφορά διευκόλυνση. Συνεπώς, δεν υπάρχει θεσμοθετημένη οδός για να τεκμηριωθεί αν κάποιος πολίτης μετέβη στα κατεχόμενα αποκλειστικά για να γεμίσει το ρεζερβουάρ και να επιστρέψει, που αποτελεί και τη μοναδική περίπτωση στην οποία υψώνει απαγορευτικό το Τελωνείο και προχωρεί στην επιβολή προστίμου, ύψους 4 ευρώ ανά λίτρο.
Πώς θα την πατήσει
Ως εκ τούτου, για να την πατήσει ένας οδηγός που περνά στα κατεχόμενα αποκλειστικά για καύσιμα είναι να τον σταματήσουν για έλεγχο πριν μεταβεί στα κατεχόμενα, κατόπιν εύλογης υποψίας, καθώς και όταν θα επιστρέψει και διαπιστώσουν ότι το ρεζερβουάρ ήταν άδειο γέμισε. Ιδιαίτερα δε αν το πήγαινε έλα καταγραφεί σε σύντομο διάστημα. Το βάρος της απόδειξης βαρύνει τον πολίτη, μας εξήγησε ο Γιώργος Κωνσταντίνου.
160 λίτρα σε σαλούν
Σε ότι αφορά τον έλεγχο των οχημάτων που επιστρέφουν στις ελεύθερες περιοχές, ο εκπρόσωπος τύπου του Τελωνείου ανέφερε πως την περασμένη εβδομάδα, εντοπίστηκε κρυμμένη σε σαλούν όχημα αυτή τη φορά που επέστρεφε στις ελεύθερες περιοχές, τεράστια ποσότητα καυσίμων, συγκεκριμένα 160 λίτρα βενζίνης και κατασχέθηκε.
Η Νομική Υπηρεσία
Βάσει του κανονισμού της Πράσινης Γραμμής, κάθε επισκέπτης των κατεχομένων μπορεί να φέρει στις ελεύθερες περιοχές, προϊόντα ταξιδιωτικής αποσκευής αξίας έως 260 ευρώ τα οποία δεν έχουν εμπορικό χαρακτήρα. Σε καπνικά προϊόντα επίσης υπάρχει όριο. Τα καύσιμα, που δεν είναι τουρκοκυπριακής παραγωγής ή ουσιαστικής μεταποίησης, αλλά εισάγονται από την Τουρκία δια της μη νόμιμης οδού, απαγορεύονται. Αυτή είναι και η οδηγία της Νομικής Υπηρεσίας.
Αντιφάσεις υπουργών
Παρόλα αυτά, δύο υπουργοί της κυβέρνησης, ο Μάκης Κεραυνός των Οικονομικών και ο Γιώργος Παπαναστασίου της Ενέργειας, υπέπεσαν σε αντιφάσεις καθώς προ ημερών είχαν δηλώσει πως η προμήθεια καυσίμων για ιδιωτική χρήση δεν απαγορεύεται. Η άβολη αλήθεια βέβαια που δένει τα χέρια κάθε κυβέρνησης είναι πως ο πολιτικός λόγος πίσω από τον κανονισμό της Πράσινης Γραμμής, την οποία η δική μας πλευρά πάλεψε για να γίνει αποδεκτή ώστε να αποφευχθεί το απευθείας εμπόριο των κατεχομένων με την Ευρωπαϊκή Ένωση, προ 19ετίας.