Retail
Με τις ίδιες τιμές καυσίμων, το 2022 εφαρμόστηκε μέτρο στήριξης
Ποιο επιχείρημα ενόχλησε πολλούς πολίτες, η εύλογη απορία, η απουσία κινήτρων και τα κατεχόμενα
Με τις ίδιες τιμές καυσίμων, το 2022 εφαρμόστηκε μέτρο στήριξης
Το μονοήμερο φαινόμενο με τις ουρές οχημάτων σε πρατήρια καυσίμων εντός των περιοχών που ελέγχει η Δημοκρατία έληξε αργά το βράδυ της Παρασκευής (30/6). Την επομένη, το σκηνικό μεταφέρθηκε στα σημεία διέλευσης προς τα κατεχόμενα, με ενδεικτική την ουρά χιλιομέτρων προς το οδόφραγμα Αγίου Δομετίου.

Μια αναμενόμενη εικόνα καθώς κάθε εβδομάδα, από Παρασκευή μέχρι Κυριακή, πάρα πολλοί συμπολίτες μας επιλέγουν να γεμίσουν από βενζινάδικα στην τουρκοκρατούμενη Κύπρο, όπου η τιμή είναι δελεαστικότατα φθηνότερη σε σχέση με τις ελεύθερες περιοχές. Από τον τρέχοντα Ιούλιο όμως αυτό το ρεύμα εικάζεται ότι θα ενισχυθεί σημαντικά.

Μετά την απόφαση της κυβέρνησης να διακόψει το μέτρο στήριξης των καταναλωτών κατακαλόκαιρα και να επαναφέρει τον ειδικό φόρο κατανάλωσης, με μια αύξηση τιμής ύψους 8,32 σεντς το λίτρο στη λιανική πώληση της αμόλυβδης και του πετρελαίου κίνησης, έχουν καταγραφεί πάρα πολλά σχόλια πολιτών οι οποίοι εκφράζουν την πρόθεση να αγοράζουν πλέον από τα κατεχόμενα.

Η σύγκριση που ενόχλησε
Σύμφωνα με τις αναφορές τους στα social media νοιώθουν ενοχλημένοι από το γεγονός ότι υπουργοί της Κυβέρνησης, στελέχη του Υπουργείου Οικονομικών, μέλη ιδιωτικών συνδέσμων καταναλωτών και εκπρόσωποι πρατηριούχων, συγκρίνουν τις τιμές καυσίμων του Ιουλίου του 2022, όταν κυμαίνονταν από το €1,80 μέχρι και τα €2 το λίτρο, με τα τωρινά δεδομένα. Κι αυτό επειδή οι τιμές πώλησης των καυσίμων δεν έχουν πέσει στο σημείο όπου βρίσκονταν προ της έναρξης των συνεπειών του Ουκρανικού.

Δεν είναι χαμηλότερες
Χθες, ο μέσος όρος λιανικής πώλησης της αμόλυβδης 95 σκαρφάλωσε στο €1,469 το λίτρο ενώ ο αντίστοιχος του πετρελαίου κίνησης στο €1,492 το λίτρο. Στις 7 Μαρτίου του 2022, ένα 24ωρο πριν από την εφαρμογή του μέτρου στήριξης των πολιτών, η αμόλυβδη 95 βρισκόταν στο €1,437 και το πετρέλαιο κίνησης στο €1,493. Πάρα πολύ κοντινές τιμές και σε καμία περίπτωση πιο χαμηλές από την έναρξη του μέτρου, όπως είχε πει ο γενικός διευθυντής του Υπουργείου Οικονομικών, Γιώργος Παντελή.

Διερωτώνται οι πολίτες
Με τα δεδομένα των τιμών του Μάρτη του 2022, που ήταν αυξημένες σε σχέση με προ Ουρανικού, κρίθηκε δημοσιονομικά εφικτή η στήριξη των πολιτών και των επιχειρήσεων, με ένα μέτρο που ωφέλησε, χωρίς να επηρεάσει τη δημοσιονομική πειθαρχία. Σήμερα, διερωτώνται οι πολίτες, που οι τιμές είναι σχεδόν οι ίδιες με τον Μάρτη του 2022, γιατί εγείρεται ζήτημα δημοσιονομικής πειθαρχίας; Υπάρχει διασύνδεση με το σημαντικό κόστος που θα επωμιστούν τα δημόσια ταμεία λόγω του αυξημένου ποσοστού καταβολής της ΑΤΑ και της αποπαγοποίησης δυο χιλιάδων προσλήψεων στο δημόσιο;

Το περιβόητο εξ ανάγκης
Με τις σημερινές τιμές των καυσίμων και με δεδομένο πως ο υπουργός Ενέργειας ισχυρίστηκε πως υπάρχει μια φράση (το εξ ανάγκης) στον κανονισμό για το εμπόριο της Πράσινης Γραμμής, που δεν απαγορεύει την προμήθεια καυσίμων από τα κατεχόμενα για ιδιωτική χρήση είναι πλέον βάσιμη η ανησυχία πως οι πολίτες της Δημοκρατίας θα καταστούν (εξ ανάγκης άραγε;) ακόμη μεγαλύτεροι αρωγοί της οικονομίας των κατεχομένων. Εκεί όπου οι ίδιοι οι πολίτες λένε ότι μπορούν να αγοράσουν καύσιμο κίνησης με τιμές από 80 έως και 95 σεντς το λίτρο…

Τεράστια απώλεια εσόδων
Σε αυτό το ενδεχόμενο, δεν θα πληγούν ανεπανόρθωτα οι Ελληνοκύπριοι πρατηριούχοι, ιδιαίτερα όσοι συστηματικά πωλούν σε τιμές πάνω από τον μέσο όρο έως και πανάκριβα. Τεράστια θα είναι και η απώλεια εσόδων του κράτους, που με βάσει τις δηλώσεις του Γιώργου Παπαναστασίου, δεν θα δώσει κίνητρα στους πολίτες για να μετριαστεί αν μη τι άλλο το ρεύμα προς τα κατεχόμενα για αγορά καυσίμων κίνησης. Είπε μόνο ότι τους αποθαρρύνει από το να πηγαίνουν.

Επιπτώσεις και στο εμπόριο
Η ανησυχία των πολιτών, ειδικά των χαμηλόμισθων, αγγίζει επίσης και τις αλυσιδωτές συνέπειες του τερματισμού του μέτρου στήριξης για τα καύσιμα, καθώς κάποιοι χονδρέμποροι και λιανοπώλες αναμένεται να μετακυλήσουν το έξτρα κόστος τους στις τιμές προϊόντων και υπηρεσιών, εάν κρίνει κανείς από προγενέστερες πρακτικές τους στην περίοδο μετά το Ουκρανικό.

Κι ακόμα δεν ήρθε το ρεύμα
Και αν το έξτρα κόστος για τους καταναλωτές λόγω της αύξησης στα καύσιμα σε περίοδο μεγάλης ζήτησης, προβληματίζει, τί να πει κανείς για το ηλεκτρικό ρεύμα, όταν θα αρχίσουν να έρχονται οι λογαριασμοί του καλοκαιριού χωρίς την επιδότηση από την Κυβέρνηση. Με ακριβότερη από την ήδη ακριβή ηλεκτρική ενέργεια και τις πληθωριστικές πιέσεις που θα ακολουθήσουν, νοικοκυριά και επιχειρήσεις θα κινδυνεύσουν να γονατίσουν.

  • καύσιμα κίνησης
  • κυβέρνηση
  • Υπουργείο Οικονομικών
  • καταναλωτές
  • αυξήσεις τιμών