Αναφορικά με το νομοσχέδιο που προωθεί το Υπουργείο Εμπορίου για το e-kalathi, η ΠΟΒΕΚ τάχθηκε θετικά στην προώθηση και ψήφισή του από τη Βουλή. Για τις επιμέρους επιφυλάξεις της αναφορικά με τον τρόπο πρακτικής εφαρμογής και λειτουργίας της πλατφόρμας και ειδικότερα την ολοκληρωμένη, σωστή ενημέρωση του καταναλωτή και τον υγιή ανταγωνισμό, όπως σημειώνει, θα συνεχιστεί η διαβούλευση με την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή.
Οι οκτώ εισηγήσεις που παρέθεσε η ΠΟΒΕΚ στον υπουργό είναι οι ακόλουθες:
Δημιουργία φορέα μικρομεσαίων επιχειρήσεων
Συγκεκριμένα, ο φορέας θα λειτουργεί από την εποπτεία του Υπουργείου Εμπορίου με την συμμετοχή εργοδοτικών και επιχειρηματικών οργανώσεων. Ο φορέας μικρομεσαίων επιχειρήσεων θα διαδραματίσει συμβουλευτικό ρόλο για την υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης της επιχειρηματικής δραστηριότητας προωθώντας μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα σχέδια, προγράμματα και δράσεις για βιώσιμη ανάπτυξη των επιχειρήσεων.
Μονοθυριδική πύλη εξυπηρέτησης
Για την αποτελεσματικότερη προώθηση και υλοποίηση των πολιτικών του φορέα, η μονοθυριδική πύλη θα λειτουργεί στα πρότυπα των Κέντρων Εξυπηρέτησης του Πολίτη. Μια τέτοια πύλη θα εξυπηρετεί τις ανάγκες των επιχειρήσεων, θα μειώσει τη γραφειοκρατία, το κόστος και τις χρονοβόρες διαδικασίες.
Επανεξέταση πολιτικής αδειοδότησης μεγάλων αναπτύξεων
Στην Κύπρο διαχρονικά υπήρχε άναρχη ανάπτυξη με την αδειοδότηση μεγάλων αναπτύξεων εμπορικών κέντρων, πολυκαταστημάτων, αλυσίδων υπεραγορών. Με βάση την πληθυσμιακή αναλογία ο αριθμός αυτών των αναπτύξεων είναι υπέρμετρα μεγάλος συγκρινόμενος με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Θα πρέπει στις περιπτώσεις μεγάλων εμπορικών αναπτύξεων να διεξάγεται έρευνα και μελέτη που να αφορά την αναγκαιότητά τους όπως επίσης και των εμπορικών επιπτώσεων που θα επιφέρουν στις υφιστάμενες επιχειρήσεις, σε εμπορικούς άξονες και τα εμπορικά κέντρα των πόλεων.
Πρόσβαση στη χρηματοδότηση
Μετά την αποτυχία του σχεδίου των κρατικών εγγυήσεων διάθεσης κεφαλαίων στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις μέσω των τραπεζών, επιβάλλεται η δημιουργία ενός νέου μοντέλου διοχέτευσης ρευστότητας και χρηματοδότησης. Η εισηγείται τη δημιουργία ενός οργανισμού μέσω του οποίου εθνικά και ευρωπαϊκά κεφάλαια να μπορούν να αξιοποιούνται απευθείας προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Ευρωπαϊκά και εθνικά προγράμματα στήριξης
(α) Συνέχιση και επέκταση των σχεδίων τεχνολογικής αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού των επιχειρήσεων.
(β) Προγράμματα συγχώνευσης συνεργασιών και συμπράξεων μεταξύ των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
(γ) Παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών, επαγγελματικής καθοδήγησης και προσανατολισμού νέων καινοτόμων ψηφιακών επιχειρήσεων, προϊόντων και υπηρεσιών.
(δ) Τα σχέδια και τα προγράμματα χορηγιών και στήριξης να είναι απλοποιημένα και να ανταποκρίνονται στις οικονομικές ανάγκες και δυνατότητες των πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων.
(ε) Προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης, εγκατάστασης φωτοβολταϊκών και μείωση του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας.
Κατάργηση του τέλους των €350 για τις εταιρείες
Η επιβολή του τέλους των €350 από το 2011 ήταν εξαρχής άδικη και ισοπεδοτική αφού ήταν καθολική, ανεξάρτητα του μεγέθους και της οικονομικής εμβέλειας μιας εταιρείας. Το θέμα συζητείται από το 2018 στην κοινοβουλευτική επιτροπή εμπορίου με όλα τα κόμματα να συμφωνούν την κατάργηση του συμπεριλαμβανομένης και της πρώην διακυβέρνησης. Επιβάλλεται η παρούσα Κυβέρνηση να σταματήσει αυτό το χαράτσι για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις.
Πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα
Οι βασικές μας θέσεις αναφορικά με το πιο πάνω θέμα είναι:
(α) Επαγγελματικές κατηγορίες πχ τεχνικά επαγγέλματα, περίπτερα και πολύ μικρές επιχειρήσεις για τις οποίες η οπτικοακουστική χρήση δεν αποτελεί ούτε εκμετάλλευση ούτε μέσο δημιουργίας υπεραξίας θα πρέπει να τυγχάνουν μηδενικής χρέωσης.
(β) Η καταβολή από τους «χρήστες» δικαιωμάτων σε παρόχους συνδρομητικών πλατφόρμων ή και στην δημόσια ραδιοτηλεόραση θα πρέπει να τους απαλλάσσει από την καταβολή οποιονδήποτε άλλων δικαιωμάτων σε τρίτους.
(γ) Εισηγούμαστε τη δημιουργία μιας ενιαίας ένωσης οντοτήτων συλλογικής διαχείρισης. Στη βάση μιας τέτοιας ενιαίας ένωσης οι χρήστες και οι οργανισμοί συλλογικής διαχείρισης θα έχουν ξεκάθαρο πεδίο υποχρεώσεων και δικαιωμάτων.
Βιομηχανικές βιοτεχνικές περιοχές
Ένα ποσοστό πέραν του 30% των τεχνικών επαγγελμάτων και άλλων βιοτεχνιών όλων των ειδικοτήτων και κλάδων, συνεχίζουν να δραστηριοποιούνται εντός των αστικών περιοχών δημιουργώντας πρόβλημα όχι μόνο στους κατοίκους και στο περιβάλλον αλλά και οι ίδιοι να διώκονται από τις αρμόδιες αρχές.
Υπάρχει ανάγκη για δημιουργία νέων βιομηχανικών και βιοτεχνικών περιοχών και παράλληλα η επέκταση και αναβάθμιση των υφισταμένων. Σημειώνουμε επίσης την αναγκαιότητα αποθηκευτικών χώρων για κυλίνδρους υγραερίου σε εγκεκριμένους χώρους για τους επαγγελματίες του κλάδου.