Οι δε εταιρείες επενδύουν όλο και περισσότερο στη δημιουργία νέων κωδικών, στην υλοποίηση σχετικών προωθητικών πρωτοβουλιών, καθώς και στο μήνυμα το οποίο εκπροσωπούν.
Απάντηση στο αυξανόμενο αίτημα για vegan, plant based και cruelty free προϊόντα εξακολουθούν να δίνουν οι εταιρείες του κλάδου των τροφίμων και των κλάδων που προωθούν το vegan lifestyle. Σε επίπεδο τροφίμων, η παγκόσμια αγορά vegan τροφίμων ανήλθε, το 2020, σε 23,31 δισ. δολάρια και αναμένεται να αναπτυχθεί, από 26,16 δισ. δολάρια το 2021, στα 61, 35 δισ. δολάρια το 2028, σημειώνοντας μεικτό ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 12,95% κατά την περίοδο αναφοράς, αναφέρει η Fortune Business Insights. Παράλληλα, με αφορμή το Veganuary, η Unilever, με άρθρο στο επίσημο website της, σημείωσε ότι, φέτος, στο challenge της υιοθέτησης plant-based διατροφής για 31 ημέρες, εγγραφόταν, μόνο την 1η Ιανουαρίου, ένα άτομο κάθε 2,4΄΄, ενώ, από εκείνους που το ολοκλήρωσαν, 36% παραμένουν vegan και όσοι δεν παραμένουν, δήλωσαν ότι θα μειώσουν την κατανάλωση κρέατος μακροπρόθεσμα, κατά τουλάχιστον 50%.
Ευκολία, κλιματικές ανησυχίες, OOH επιλογές
Επίσης, στο άρθρο της, η Unilever κατέγραψε και κάποιες τάσεις στην plant-based και κατ’ επέκταση στη vegan διατροφή για το 2023. Ενδεικτικά, με την παγκόσμια αγορά των γευμάτων σε συσκευασία να αυξάνεται κατά 15%, συμπαρασύροντας και τον αριθμό των καταναλωτών οι οποίοι παραγγέλνουν περισσότερα χορτοφαγικά/vegan γεύματα σε συσκευασία, η ευκολία και η άνεση αναδεικνύονται σε megatrend. Έτσι, αναμένεται ότι θα αυξηθούν, συγκεκριμένα, η προσφορά επιλογών για εύκολα plant based γεύματα σε websites και συσκευασίες και τα promotional prompts στα e-σούπερ μάρκετ. Οι ανησυχίες από την κλιματική αλλαγή αναμένεται ότι θα επηρεάσουν και την αγοραστική συμπεριφορά με τους καταναλωτές να αναζητούν περαιτέρω τη διαφάνεια σε επίπεδο clean labeling και συστατικών, αλλά και στον τρόπο με τον οποίο τα brands επικοινωνούν το mission τους σχετικά με το κλίμα. Επιπλέον, στις αναδυόμενες τάσεις της Unilever για φέτος ξεχωρίζει και η διάθεση καινοτόμων vegan out-of-home επιλογών τόσο σε εστιατόρια, όσο και σε αλυσίδες εστίασης. Παράλληλα, προϊόντα από γνωστά και αγαπημένα brands, όπως, για παράδειγμα, το Milko στην Ελλάδα, θα προσφέρονται στη vegan ή plant-based εκδοχή τους. Μάλιστα, σύμφωνα με την έρευνα «Grains of Truth 2022» της GlobeScan, σε συνεργασία με τη ΜΚΟ EAT, 42% των καταναλωτών εκφράζουν την πεποίθηση ότι ο περισσότερος κόσμος θα υιοθετήσει, μέσα στην επόμενη δεκαετία, μία plant-based διατροφή.
Συνθετικό κρέας και celebrity co-labs
Πέρα από τη διάθεση νέων κωδικών, καινούργιων μαγειρικών οδηγών με vegan συνταγές και εμπλουτισμένων μενού στην εστίαση, την οποία θεωρεί ως απολύτως βέβαιη, η Peta γίνεται πιο συγκεκριμένη και αναφέρει ως τάσεις για το 2023 τις εναλλακτικές της καφεΐνης, τα συσκευασμένα μαριναρισμένα όσπρια, κατάλληλα για ένα γρήγορο και εύκολο γεύμα, τον εμπλουτισμό της ποικιλίας στην κατηγορία των mocktails, καθώς και τη vegan εκδοχή γνωστών σνακς. Επιπλέον, αναφέρται και στη δημιουργία και διάθεση συνθετικού κρέατος για τα ζώα συντροφιάς, αλλά και στην αύξηση των vegan brands τα οποία προωθούνται από celebrities μέσα από σχετικές συνεργασίες.
Εμπλουτισμένες vegan τροφικές επιλογές
Ανοδική πορεία σημειώνει και στη χώρα μας η αγορά vegan τροφίμων σε μια ευρεία γκάμα κατηγοριών τροφίμων. Ενδεικτικά, η Paliria παρουσίασε τη σειρά Paliria On Your Side, σε τέσσερις γευστικούς συνδυασμούς από όσπρια και κινόα, με λαχανικά, που προσφέρονται σε ατομικό πιατάκι των 200gr και περιέχουν ξύλινο πιρουνάκι. Η Κύκνος επέκτεινε το προϊοντικό της χαρτοφυλάκιο, λανσάροντας προϊόντα μαγιονέζας και μουστάρδας σε έξι γεύσεις, εκ των οποίων και η Mayo Vegan Sauce, ενώ η Agrino παρουσίασε τα προϊόντα Quick Deli. Την επίσημη παρουσίασή του πραγματοποίησε το brand The Vegetarian Butcher της Unilever με τα προϊόντα Vegan Crispy Chic Burger, Vegan Lucky Nuggets, Vegan Legendary Raw Burger, Vegan Magic Mince. Η Οικογένεια Χιστοδούλου παρουσίασε στη SIAL 2022, σειρά φυτικών ροφημάτων με 50% περισσότερο ασβέστιο από το αγελαδινό γάλα, πλούσια σε βιταμίνες Β2, Β12, D2, E, στις γεύσεις Αμύγδαλο και Αμύγδαλο χωρίς ζάχαρη, ενώ η Δέλτα επέκτεινε τη σειρά φυτικών προϊόντων, εμπλουτίζοντάς τη με τα ροφήματα «Βρώμη & 3 Καρποί» και «Αμύγδαλο Bio» και τα φυτικά επιδόρπια Protein Plus «Αμύγδαλο» φυσική γεύση και Protein Plus «Αμύγδαλο με Μάνγκο, Passion Fruit και Δημητριακά», όλα με σήμανση «vegan» από το Vegetarian Society of the United Kingdom Ltd.
Όσο για τη Δωδώνη ΑΕ, στην κατηγορία φυτικών προϊόντων, «θα δώσει έμφαση στον εμπλουτισμό της ήδη υπάρχουσας γκάμας, καθώς και στην ενίσχυση της κατηγορίας συνολικά», δήλωσε ο Γιώργος Αυγερίκος, Εμπορικός Διευθυντής, Δωδώνη ΑΕ. Προσέθεσε ότι «επιδιώκουμε συνεχώς να καινοτομούμε και να εξελισσόμαστε, αναπτύσσοντας προϊόντα υψηλής ποιότητας που καλύπτουν το εύρος των αναγκών και ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των καταναλωτών». Αναφερόμενος, επίσης, στη φιλοσοφία στην επικοινωνία του brand, ο Γιώργος Αυγερίκος υπογράμμισε ότι η αυθεντικότητα και η ποιοτική πρώτη ύλη αποτελούν σημείο αναφοράς σε κάθε σημείο επαφής του brand με τον καταναλωτή. «Επιδιώκουμε να ερχόμαστε ακόμα πιο κοντά με τον κόσμο και να τους κάνουμε ακόμα περισσότερο involved και engaged μέσα από δημιουργικές και έξυπνες καμπάνιες», εξήγησε.
Επέκταση δικτύου και promotional ενέργειες
Σε επίπεδο δικτύου καταστημάτων, η μάρκα Φρεσκούλης δημιούργησε το pop-up store «We Love Salads» στην Αγορά Μοδιάνο στη Θεσσαλονίκη, διαθέτοντας σε αυτό όλη την γκάμα των 68 προϊόντων της. Ενδεικτικά, διατίθενται οι φρέσκες, πλυμένες και έτοιμες για σερβίρισμα σαλάτες με συμβατικά και βιολογικά λαχανικά, τα Super Bowls, τα φρέσκα λαχανικά και μυρωδικά για μαγείρεμα, τα υγιεινά γεύματα και snack to-go, τα οποία συμπεριλαμβάνουν μεταξύ άλλων τις σαλάτες Caesar’s και Quinoa vegan, φρέσκα φρούτα με γιαούρτι, φρουτοσαλάτες και λαχανικά ατμού. Επιπλέον, το κοινό μπορεί να παραγγείλει προτεινόμενες συνταγές σαλάτας ή να φτιάξει τη δική του από τα υλικά του salad bar κ.ά. Όσο για το Βιολογικό Χωριό, το οποίο συμπλήρωσε 14 χρόνια, διοργάνωσε promotional ενέργεια μέσω της κάρτας πιστότητας Green Card, εγκαινίασε το flagship store του στο κέντρο της Αθήνας, καθώς και το πρώτο της κατάστημα εκτός Αττικής, στην Πάτρα. Στο μεταξύ το brand The Vegetarian Butcher σχεδίασε in-store activations, ώστε το κοινό να δοκιμάσει τα προϊόντα του.
Clean beauty με vegan συνθέσεις
Ο vegan τρόπος διατροφής φαίνεται να γίνεται όλο και πιο συχνός, ωστόσο πραγμστικά mainsrtream θεωρούνται τα vegan προϊόντα ομορφιάς με την αγορά τους να ανέρχεται σε 16 δισ. δολάρια το 2021 και να αναμένεται να αγγίξει τα 25 δισ. δολάρια το 2028, αναφέρει η Early Metrics. Όσον αφορά, στις τάσεις οι οποίες συνάδουν με τον vegan τρόπο ζωής, ξεχωρίζει το clean beauty, το οποίο αφορά στη δημιουργία ασφαλών προϊόντων που λαμβάνουν υπόψη τόσο την ανθρώπινη υγεία, όσο και το περιβάλλον και τη διαφάνεια. Άλλωστε, η Generation Z μετατοπίζεται προς μια νέα δέσμη αρχών και πεποιθήσεων, βαθύτερα εδραιωμένων και εστιασμένων στη μη-βία προς τα ζώα, στην ηθική και τη βιωσιμότητα, με προτεραιότητα πρωτίστως στο skincare παρά στο μακιγιάζ.
Λανσαρίσματα με γνώμονα το eco consciousness
Στη χώρα μας, η παραγωγή και η κατανάλωση «καθαρών» προϊόντων περιποίησης με vegan συνθέσεις ενισχύεται. Ενδεικτικά, η σειρά περιποίησης της Nivea για τον άνδρα, Nivea Men Sensitive Pro Menmalist, με έμπνευση από την τάση του μινιμαλισμού, διαθέτει συνθέσεις από 98% συστατικά φυσικής προέλευσης, 99% βιοδιασπώμενες χωρίς μικροπλαστικά και vegan, καθώς και συσκευασίες πλήρως ανακυκλώσιμες και από 90% ανακυκλωμένο υλικό. Παράλληλα, λάνσαρε τις μπάρες Nivea Naturally Clean, ως τη βιώσιμη εναλλακτική στον καθαρισμό προσώπου, χωρίς πλαστικά, με πιστοποίηση Ecocert Cosmos Natural Label, βιώσιμες και φυσικές συνθέσεις, συστατικά 99% φυσικής προέλευσης, 100% vegan. Η Henkel παρουσίασε τη σειρά αφροντούς Fa για τον άνδρα με vegan φόρμουλες και έως 95% συστατικά φυσικής προέλευσης. Στο μεταξύ, σύμφωνα με την Peta, στο αίτημα του καταναλωτικού κοινού για cruelty-free και vegan προϊόντα απαντούν με όλο και περισσότερες προτάσεις τους και τα brands καθαρισμού και πλυσίματος, καταργώντας τα πειράματα σε ζώα κατά τη διαδικασία παραγωγής, ενώ σχολιάζει ότι είναι πιο εύκολο να διατηρήσεις καθαρά ρούχα με καθαρή συνείδηση.
Προβολή προϊόντων εντός και εκτός συνόρων
Παρουσία σε σημαντικές εκθέσεις είχαν εταιρείες οι οποίες διαθέτουν στο χαρτοφυλάκιό τους και vegan brands και προϊόντα. Μεταξύ άλλων, η Unilever Food Solutions συμμετείχε στην έκθεση για τους επαγγελματίες του τουρισμού και της μαζικής εστίασης, HoReCa 2023, συστήνοντας στο περίπτερό της την plant-based φιλοσοφία της μέσω των vegan και vegetarian προτάσεων των brands The Vegetarian Butcher, Hellmann’s και Knorr. Χορηγός στο πρώτο Vegan Life Market, στο Παλιό Αμαξοστάσιο στο Γκάζι, υπήρξαν τα 100% vegan προϊόντα Violife της Upfield Hellas, με κεντρικό μήνυμα «Απόλαυση για όλους». Στο πλαίσιο αυτό το brand προσέφερε στους επισκέπτες δωρεάν δείγματα από το φυτικό αναπλήρωμα βουτύρου Vioblock, ενημερώνοντας, παράλληλα, για όλη τη σειρά προϊόντων Violife και για τα οφέλη της φυτικής διατροφής, τόσο για τον οργανισμό, όσο και για τον πλανήτη. Όσο για το Βιολογικό Χωριό διοργάνωσε Summer Bio Event στο κατάστημα της Νέας Ερυθραίας, όπου έστησε vintage van, προσφέροντας ροφήματα και βιολογικό κρασί, χορτοφαγικές και vegan γεύσεις, όπως burger, τορτίγιες και πίτες, υπό τους ήχους lounge μουσικής.
«Υγιεινές λύσεις με προϊόντα από ποιοτικές πρώτες ύλες»
«Στο πλαίσιο της αλλαγής των διατροφικών αναγκών διεθνώς, βλέπουμε πως οι εταιρείες προχωρούν στη δημιουργία καινοτόμων λειτουργικών προϊόντων, προσαρμοσμένων στις νέες ανάγκες που δημιουργεί η καθημερινότητα των καταναλωτών, οι οποίοι στην πλειονότητά τους, ζητούν υγιεινές λύσεις, με προϊόντα τα οποία παράγονται από ποιοτικές πρώτες ύλες που ανταποκρίνονται στις προσδοκίες τους. Το συγκεκριμένο θεωρούμε πως είναι μια τάση που προβλέπουμε ότι θα συνεχιστεί και μελλοντικά και προσβλέπουμε πως θα οδηγήσει στην ανάπτυξη της κατηγορίας».
Πολυκαναλική επικοινωνία με επίκεντρο την ποιότητα
Φρεσκούλης: Την καμπάνια της Eurocatering για τις οικογενειακές σαλάτες του brand Φρεσκούλης επιμελήθηκε η Solid Havas, τόσο σε επίπεδο offline όσο και digital υλικών.
Δωδώνη Plant’d: Η BBDO δημιούργησε για την καμπάνια λανσαρίσματος της σειράς φυτικών επιδορπίων της Δωδώνη, Plant’d, η οποία αναπτύχθηκε σε τηλεόραση, ραδιόφωνο, digital και print.
Garden: Την παρουσιάστρια Σταματίνα Τσιμτσιλή επέλεξε η New Age για το λανσάρισμα της νέας σειράς vegan προϊόντων ομορφιάς Garden. Η καμπάνια συνεχίζει να «τρέχει» σε τηλεοπτικό και digital περιβάλλον και σε below the line ενέργειες στα φαρμακεία.
Mastic Origins: Τηλεοπτική καμπάνια για την επικοινωνία προωθητικής ενέργειας δημιούργησε η μάρκα καλλυντικών Mastic Origins, με βάση τη μαστίχα, πιστοποιημένες vegan συνταγές και 100% βιολογικές φόρμουλες. Την παραγωγή του TVC ανέλαβε ο Δημήτρης Τεκτονίδης, ενώ η καμπάνια «έτρεξε» για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα στο Mega.
Milko: Δύο τηλεοπτικά σποτ δημιούργησε η The Newtons Laboratory για λογαριασμό του Milko, το main TVC για τα φιλικά προς το περιβάλλον χαρακτηριστικά του προϊόντος και το δεύτερο για το λανσάρισμα του Milko Vegan από ρόφημα βρώμης. Πέρα από την τηλεόραση, η καμπάνια ααναπτύχθηκε και στο online περιβάλλον.
The Vegetarian Butcher: Στις αρχές Σεπτεμβρίου βγήκε στον τηλεοπτικό «αέρα» η πρώτη καμπάνια της σειράς The Vegetarian Butcher της Unilever, η οποία αποτέλεσε προσαρμογή της ξένης καμπάνιας σε επιμέλεια της Savvy, η οποία επιμελήθηκε και τα δημιουργικά υλικά του brand για τη digital επικοινωνία του.
Veganact: Καμπάνια για την προώθηση του Veganuary δημιούργησε η Veganact, με τίτλο καμπάνια «Ο πιο νόστιμος vegan Ιανουάριος είναι με προϊόντα Veganact». Η καμπάνια πλαισίωσε παράλληλες προωθητικές ενέργειες.
Veganz: Η Achaia Company ανέθεσε στην Kevin+Marshall το ψηφιακό και τηλεοπτικό λανσάρισμα των οργανικών προϊόντων Veganz. Η καμπάνια «έτρεξε» στην τηλεόραση με σποτ διάρκειας 15’’, ενώ αναπτύχθηκε και ψηφιακό πλάνο.
Violife: Καμπάνια, με μήνυμα «Άλλαξε το τυρί σου, άλλαξε τον πλανήτη μας», υλοποίησε η Violife, επισημαίνοντας ότι τα προϊόντα της έχουν το μισό κλιματικό αποτύπωμα και χρησιμοποιούν λιγότερο από το 1/3 της έκτασης γης, σε σύγκριση με ίσης ποσότητας γαλακτοκομικά τυριά.