Τα αποτελέσματα της έρευνας παρουσιάστηκαν σήμερα στο πλαίσιο ειδικής εκδήλωσης, στην παρουσία κρατικών αξιωματούχων και εκπροσώπων διάφορων υπηρεσιών και φορέων.
Στην έρευνα συμμετείχαν 500 νέοι και νέες, ηλικίας 15 ετών, από διάφορα σχολεία της Κύπρου.
Η έρευνα μελέτησε τον βαθμό εξοικείωσης των νέων με βασικές χρηματοοικονομικές έννοιες, τις στάσεις και τις αντιλήψεις τους για το χρήμα, καθώς και την ικανότητα διαχείρισης διάφορων χρηματοοικονομικών και ψηφιακών εργαλείων.
Σύμφωνα με την επιστημονική ανάλυση των ευρημάτων από τον Δρα Παναγιώτη Ανδρέου, Αναπληρωτή Καθηγητή στο Τμήμα Χρηματοοικονομικής, Λογιστικής και Διοικητικής Επιστήμης του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΤΕΠΑΚ), μόνο περίπου 2 στα 10 άτομα που συμμετείχαν στην έρευνα φαίνεται να έχουν επαρκές επίπεδο χρηματοοικονομικών γνώσεων και δεξιοτήτων.
Μέσα από την έρευνα, διαφαίνεται αδυναμία αντίληψης βασικών χρηματοοικονομικών εννοιών, όπως το επιτόκιο, ο τόκος, ο ανατοκισμός, ο πληθωρισμός και ο δανεισμός.
Η συντριπτική πλειοψηφία των νέων (73%), εμπιστεύονται τους γονείς/κηδεμόνες τους ως την κύρια πηγή πληροφόρησής τους για θέματα χρηματοοικονομικής διαχείρισης.
Οι νέοι της Κύπρου σήμερα, φαίνεται να είναι ενήμεροι σχετικά με πληθώρα χρηματοοικονομικών προϊόντων και υπηρεσιών, χαρακτηρίζοντας ως πιο σημαντικά για το μέλλον τους την πιστωτική κάρτα (54%), το ασφαλιστικό σπουδαστικό σχέδιο (28%) και τον τραπεζικό δανεισμό (18%).
Όσον αφορά τα χρηματοοικονομικά προϊόντα και τις υπηρεσίες που χρησιμοποιούν οι νέοι, ως τα επικρατέστερα αναδεικνύονται η πιστωτική κάρτα (38%), οι υπηρεσίες Revolut/Junior Revolut (20%) και Paypal (20%) και o αποταμιευτικός λογαριασμός (18%), ενώ το 25% των νέων δεν έχει χρησιμοποιήσει ακόμη κανένα χρηματοοικονομικό προϊόν ή υπηρεσία.
Ταυτόχρονα, σε ποσοστό που ξεπερνά το 50%, δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν ψηφιακά κανάλια όπως είναι το online banking.
Η στατιστική ανάλυση των δεδομένων της έρευνας καταλήγει σε κάποια ανησυχητικά συμπεράσματα.
Συγκεκριμένα, οι νέοι/νέες με χαμηλότερες χρηματοοικονομικές επιδόσεις, φαίνεται να έχουν την τάση να δίνουν περισσότερη σημασία στις επιθυμίες παρά στις ανάγκες τους, να έχουν ροπή στο να ξοδεύουν τα χρήματά τους και διακατέχονται από χαμηλότερη αυτοπεποίθηση στο να διαχειρίζονται τα δικά τους χρήματα.
Τέλος, η πλειοψηφία των νέων (76%) θεωρεί πως θα έπρεπε οι μαθητές να διδάσκονται στο σχολείο χρηματοοικονομικά ζητήματα, όπως το επιτόκιο, οι συναλλαγές με τις τράπεζες και τα ψηφιακά νομίσματα.
Μπορείτε να δείτε αναλυτικά τα αποτελέσματα της έρευνας στη σελίδα του Τομέα Πολιτικής https://bit.ly/3TViaCh.