Παρόλο που το πρόγραμμα του μακροοικονομικού σχεδίου της ισπανικής κυβέρνησης για επενδύσεις προς αποκατάσταση – βελτίωση κατοικιών υποστηρίζεται με κονδύλια της τάξεως πλησίον των 6 δις ευρώ από τα ευρωπαϊκά Ταμεία (Next Generation, Σχέδιο Ανάκαμψης, Μετασχηματισμού και Ανθεκτικότητας), η άνοδος των τιμών των δομικών υλικών και συναφώς του κατασκευαστικού κόστους, θέτει σε κίνδυνο την υλοποίησή του, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η εργοδοτική ένωση κατασκευαστών δομικών υλικών (CEPCO).
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Μαδρίτης, τα στοιχεία της CEPCO δείχνουν ότι το αυξημένο κόστος των δομικών υλικών προκαλεί υπερβάσεις κόστους στα έργα αποκατάστασης κατοικιών.
Η κατάσταση περιπλέκεται ακόμη περισσότερο εάν ληφθεί υπόψη ότι τα κρατικά και ενωσιακά κεφάλαια διοχετεύονται κατ’ αρχάς στις τοπικές αυτόνομες κυβερνήσεις και μέσω αυτών δίδονται στην εκτέλεση των εν λόγω έργων, με αποτέλεσμα να σημειώνονται ακόμη μεγαλύτερες καθυστερήσεις και κενά μεταξύ αρχικών εκτιμήσεων κόστους και πραγματικού κόστους αγορών δομικών υλικών.
Επομένως, οι κατασκευαστικές εταιρείες περιορίζουν κατά το δυνατόν τον χρόνο ισχύος των προσφορών τους για τα έργα, ώστε να μην εγκλωβίζονται σε ζημιογόνες συμβάσεις, ενώ για αρκετά έργα δεν κατατίθενται καν αιτήματα υπαγωγής σε χρηματοδότηση, με συνέπεια να δημιουργείται αδυναμία απορρόφησης των διαθέσιμων κρατικών και ευρωπαϊκών κονδυλίων που είναι διαθέσιμα για τα έργα αποκατάστασης κατοικιών.
Προτείνουν μηχανισμό αναπροσαρμογής τιμών
Οι εκπρόσωποι του κατασκευαστικού κλάδου στην Ισπανία προτείνουν να τεθεί σε εφαρμογή ένας μηχανισμός αναπροσαρμογής των τιμών των δομικών υλικών με προοδευτική μοριοδότηση των εταιρειών με βάση το πραγματικό κόστος των έργων, που θα εγγυάται ότι το πρόσθετο κόστος που υφίστανται οι κατασκευαστικές εταιρείες στο πλαίσιο εκτέλεσης μίας σχετικής σύμβασης με το κράτος θα μπορεί τελικά να καλυφθεί από τον προϋπολογισμό των εν λόγω έργων, τα οποία πληρώνονται από το κράτος με την στήριξη των προαναφερθέντων ευρωπαϊκών κονδυλίων.
Το αρμόδιο Υπουργείο Μεταφορών, Κινητικότητας και Αστικής Ατζέντας έχει ήδη υπογραμμίσει την πολυπλοκότητα της εφαρμογής αυτού του τύπου μηχανισμού που προτείνεται.
ΠΗΓΗ: Build Ελλάδος