Η αγορά αλκοολούχων ποτών και ροφημάτων συρρικνώθηκε κατά 6% το 2020, σε μια μείωση της συνολικής αξίας πωλήσεων, που ξεπέρασε εκείνη του 2008, όταν ξεκίνησε η χρηματοπιστωτική κρίση στις ΗΠΑ.
Είναι δεδομένο ότι αυτή η μείωση οφείλεται κατά κανόνα στα πολλά αυστηρά εθνικά lockdowns, ως μέσα αντιμετώπισης της καινοφανούς τότε πανδημίας του κορωνοϊού.
Πράγματι, σε σημεία Ho.Re.Ca. όλου του πλανήτη, ο συνολικός ετήσιος τζίρος έκλεισε το 2020 με απώλειες 24%.
Πάντως, η συνολική πτώση ύψους 6% από όλα τα κανάλια αγοράς δείχνει ότι οι αγορές αλκοολούχων ποτών από σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά την πρώτη φάση της πανδημίας του κορωνοϊού, ενώ ανέκαμψε το επιχειρησιακό πλάνο των μηχανημάτων αυτόματης πώλησης (vending machines).
Τα σούπερ μάρκετ διέθεσαν πάνω από 42 δις λίτρα αλκοολούχων το 2020, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας του Euromonitor International, αυξάνοντας κατά 16,4% τον όγκο πωλήσεων της κατηγορίας για λογαριασμό τους.
Άλλα 19 δις λίτρα διέθεσαν στο κοινό τα μεγάλα σούπερ μάρκετ τύπου υπεραγορών με αντίστοιχη αύξηση της τάξης του 9,5%.
Στη δυτική Ευρώπη η μεγάλη «βουτιά»
Μέσα σε αυτό το κλίμα, ήταν έκπληξη τα μικρά ποσοστά μείωσης τζίρου, που εμφάνισαν οι χώρες της Νοτίου Αμερικής, της Ασίας και της Αυστραλίας.
Στις παραπάνω χώρες, η πτώση δεν ξεπέρασε το 2,8% σε εθνικό επίπεδο.
Η μεγαλύτερη καμπύλη μείωσης αξίας πωλήσεων σημειώθηκε στη δυτική Ευρώπη.
Ωστόσο, είναι η δυτική Ευρώπη, μαζί με τις ΗΠΑ, που κατά κάποιον τρόπο δείχνουν το μέλλον στην κατηγορία των αλκοολούχων.
Ο τζίρος των Hard Seltzers, δηλαδή ροφημάτων αρωματισμένου νερού, συχνά αλλά όχι απόλυτα φυσικά μεταλλικού με μικρή σχετικά περιεκτικότητα σε αλκοόλ, σημείωσαν διψήφια αύξηση αξίας πωλήσεων το 2020 σε πολλές από τις χώρες της δυτικής Ευρώπης.
Οι δε ΗΠΑ ήταν και είναι ο οδηγός της συγκεκριμένης υποκατηγορίας.
Πράγματι, στο σύνολο των εμπορευόμενων αλκοολούχων ποτών, οι ΗΠΑ γνώρισαν λελογισμένες απώλειες τζίρου, οι οποίες από τη μία αμβλύνθηκαν από τα μεγάλα κανάλια πώλησης αμερικανικών ποτών που υπάρχουν σταθερά στη δυτική Ευρώπη αντιπροσωπεύοντας πολύ μεγάλα μερίδια της συνολικής αγοράς, από την άλλη μιλάμε για την περιοχή του πλανήτη που γνώρισε τη μεγαλύτερη μείωση αξίας πωλήσεων.
Στη Δυτική Ευρώπη, ένα 11% της αξίας πωλήσεων πήγε σε αλκοολούχα ποτά ιδιωτικής ετικέτας, σε μια αύξηση 2% που δεν ακολουθήθηκε πουθενά αλλού κατά την τελευταία δεκαετία στην ίδια κατηγορία.
Στη Νότια Αμερική, που θυμίζουμε ότι είναι η περιοχή του κόσμου με τις λιγότερες απώλειες αξίας πωλήσεων το 2020, το ποσοστό 84% του μεριδίου των πέντε δημοφιλέστερων εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην αγορά του αλκοολούχου ποτού «διορθώθηκε» σε 80% κατά το 2020, αλλά παραμένει εξίσου μεγάλο.
Στη Μέση Ανατολή, στην Αφρική και στην Αυστραλία, οι καταναλωτές εμπιστεύονται ολοένα και περισσότερο προϊόντα από αναδυόμενα brands και σίγουρα εκτός των πέντε γνωστότερων.
Το 2020, ο παγκόσμιος τζίρος του συσκευασμένου φαγητού εκτοξεύτηκε στα 2,25 τρις ευρώ, ενώ τα αλκοολούχα ποτά παρέμειναν στα 690,9 δις ευρώ.
Tα «πιο γερά ποτήρια»
Τα περισσότερα κατά κεφαλή λίτρα καθαρού αλκοόλ για το 2020 τα έπιναν οι Νοτιοκορεάτες, ξεπερνώντας τα 13 λίτρα κατ' άτομο.
Από αυτά, το μεγαλύτερο ποσοστό αφορά απεριτίφ και έτοιμα ανθρακούχα αφεψήματα τύπου αναψυκτικών (spirits).
Στη δεύτερη θέση βρίσκονται οι Τσέχοι, οι οποίοι πίνουν κατεξοχήν μπύρα και δευτερευόντων κρασί (12 λίτρα καθαρού αλκόολ, κατά κεφαλή) και τρίτοι κατατάχθηκαν οι Γερμανοί (10 κατά κεφαλή λίτρα καθαρού αλκοόλ), πίνοντας κυρίως μπίρα.
Χωρισμένοι σε μπίρα και αλκοολούχα spirits είναι οι Βούλγαροι, με 9 λίτρα καθαρού αλκοόλ κατ' άτομο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο μηλίτης (cider) έχει υπολογίσιμα ποσοστά μόνο σε χώρες της πρώην Βρετανικής Κοινοπολιτείας (Ηνωμένο Βασίλειο, Αυστραλία, Ιρλανδία) και στην Ισλανδία, η οποία διατηρεί παρεμφερή ιστορική παράδοση στην κατανάλωση ποτού.
ΠΗΓΗ: FOODReporter Ελλάδος