Για πρώτη φορά στα 74 χρόνια των εκθέσεών της, η FMI πραγματοποίησε έρευνα γύρω από τους λιανοπωλητές τροφίμων όσο και τους προμηθευτές, ώστε να κατανοήσει τις προκλήσεις και τις ανησυχίες που αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες του κλάδου, σχετικά με τον πληθωρισμό, τα σημεία συμφόρησης στην εφοδιαστική αλυσίδα και τις ελλείψεις εργατικού δυναμικού.
Η έρευνα ολοκληρώθηκε το δεύτερο τρίμηνο του 2022 και αντιπροσωπεύει σε μεγάλο βαθμό τα λειτουργικά δεδομένα της περσινής χρονιάς, μεταξύ των λιανοπωλητών τροφίμων και των εταιρειών χονδρικής, που αντιπροσωπεύουν περισσότερα από 38.000 καταστήματα.
Η FMI παρατήρησε ότι τα μέλη των λιανοπωλητών παρακολουθούν στενά τις διαρκώς μεταβαλλόμενες συμπεριφορές και τάσεις των καταναλωτών, σε μια προσπάθεια να ευθυγραμμίσουν οι ίδιοι τις στρατηγικές διαφοροποίησής τους με τις ανάγκες των καταναλωτών εξαιτίας της επικρατούσας οικονομικής αστάθειας.
Ως αποτέλεσμα του αυξανόμενου πληθωρισμού, το 62% των εμπόρων λιανικής χρησιμοποιεί διάφορες στρατηγικές διαφοροποίησης τιμών, όπως αλλεπάλληλες αυξομειώσεις τιμών και καθημερινές προσφορές για να κρατήσουν πιστούς τους πελάτες τους.
Η έρευνα παρακολούθησε και τις τάσεις των καταναλωτών τροφίμων και διαπίστωσε ότι, ενώ οι αυξανόμενες τιμές των τροφίμων και του φυσικού αερίου τους ανησυχούν, οι περισσότεροι εξακολουθούν να αισθάνονται ότι έχουν τον έλεγχο των οικονομικών τους.
Παρόλα αυτά, οι καταναλωτές με χαμηλότερο εισόδημα, αμφιβάλλουν για τη μελλοντική δυνατότητα τους να αγοράζουν βασικά προϊόντα σε υψηλές τιμές, εάν ο πληθωρισμός συνεχίζει να ταλανίζει τον κλάδο.
Η έλλειψη εργατικού δυναμικού επηρέασε αρνητικά τις επιχειρήσεις
Όσον αφορά στο ζήτημα έλλειψης εργαζομένων, το 87% των λιανοπωλητών και το 86% των προμηθευτών δήλωσαν ότι η έλλειψη εργατικού δυναμικού επηρέαζε αρνητικά τις επιχειρήσεις τους για το 2021.
Για την καταπολέμηση αυτού του ζητήματος, οι ερωτηθέντες επεσήμαναν ότι οι βασικές στρατηγικές που χρησιμοποιήθηκαν για τη διατήρηση και την προσέλκυση εργαζομένων πλήρους απασχόλησης, συμπεριλαμβάνουν καλύτερους μισθούς, βελτιωμένες παροχές, ευέλικτο χρόνο, επιδόματα κατάρτισης και ανάπτυξης δεξιοτήτων, αλλά και εκπαιδευτικά προγράμματα και επιπρόσθετες παροχές.
Το 70% των εμπόρων θεωρούν ότι το πρόβλημα της εφοδιαστικής αλυσίδας θα επηρεάσει αρνητικά τις επιχειρήσεις τους
Από την πλευρά της εφοδιαστικής αλυσίδας, περισσότερο από το 70% των εμπόρων λιανικής τροφίμων ανέφεραν ότι αναμένουν ότι οι διακοπές της εφοδιαστικής αλυσίδας θα επηρεάσουν αρνητικά τις επιχειρήσεις τους φέτος, συγκριτικά με το 42% των λιανοπωλητών που ανέφεραν την ίδια ανησυχία το 2021.
Επιπλέον, ένα 82% των προμηθευτών αναμένει αρνητικές επιπτώσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού.
Η αύξηση των διαδικτυακών πωλήσεων
Ως αποτέλεσμα της αλλαγής της καταναλωτικής συμπεριφοράς κατά τη διάρκεια της πανδημίας, το 91% των εμπόρων λιανικής ξεκίνησε να ασχολείται πιο ενεργά με τις διαδικτυακές πωλήσεις και σχεδόν οι μισοί από αυτούς τους λιανοπωλητές είδαν αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεών τους για το 2021.
Περίπου το 20% των ίδιων εμπόρων αναμένουν ότι οι διαδικτυακές τους πωλήσεις θα αυξηθούν και φέτος.
Το διαδικτυακό μερίδιο των συνολικών πωλήσεων συνέχισε να αυξάνεται για τους λιανοπωλητές τροφίμων, αντιπροσωπεύοντας το 6,5% των συνολικών πωλήσεων το 2021, σε σύγκριση με το 5,7% για το 2020 και το 2,5% για το 2019.
Σχεδόν το 90% των εμπόρων λιανικής προσέφεραν την υπηρεσία παραλαβής από το κατάστημα για online παραγγελίες και το 56% προσέφερε την κατ' οίκον παράδοση καλαθιού.
Ωστόσο, πολλά παντοπωλεία ακόμη προσπαθούν να βρουν τον βέλτιστο τρόπο διαχείρισης και εκμετάλλευσης του διαδικτύου, ώστε να λειτουργήσει υπέρ του συνόλου των πωλήσεών τους. Συγκεκριμένα, μόνο το 10% ανέφερε ότι οι πλατφόρμες του ηλεκτρονικού εμπορίου τους ήταν «πολύ εξελιγμένες», το 44% δήλωσε ότι οι στρατηγικές του ηλεκτρονικού εμπορίου ήταν κάπως περίπλοκες και το 46% είπε ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο δεν ήταν τόσο εξελιγμένο όσο θα ήθελαν να είναι.
ΠΗΓΗ: FOODReporter Ελλάδος