Από το 2019 έως το 2022, το συγκεκριμένο μερίδιο αυξήθηκε κατά 9,7%, ενώ, αντίστοιχα, η κατανάλωση εκτός σπιτιού μειώθηκε κατά 6,4% μέσα στα τέσσερα αυτά έτη.
Σύμφωνα με το FOODReporter Ελλάδος, η συγκεκριμένη τάση δείχνει να ενδυναμώνεται και από την ενίσχυση της τηλεργασίας ως μοντέλου εργασίας.
Επιπλέον, ως προτεραιότητα για την επιλογή αναδεικνύεται η ευκολία και ταχύτητα στην προετοιμασία του γεύματος, χωρίς συμβιβασμό στη γευστικότητα και απόλαυση.
Γενικότερα, παρατηρήθηκε μείωση της έμφασης σε υγεία και ευεξία.
Ταυτόχρονα, το γεύμα αναγνωρίζεται ολοένα και περισσότερο ως κοινωνική περίσταση.
Όλα τα συμπεράσματα περιέχονται στην έρευνα «The Shifting Market for Complete Food – And What to Expect Next», που δημοσίευσε η εταιρεία ερευνών αγοράς IRI – NPD για την αμερικανική αγορά τροφίμων και ποτού.
Παρατηρήθηκε άνοδος των λειτουργικών ποτών, συνοδευτικών φαγητού, καθώς και των premium έτοιμων γευμάτων, μεταξύ των οποίων και τα ιχθυηρά, για τα οποία είχαμε δει πρόωρα αποτελέσματα ανόδου του αγοραστικού ενδιαφέροντος και πολλαπλασιασμού του καταναλωτικού τους κοινού ήδη από τον Μάιο του 2022, με κύρια αφορμή τα lockdowns της πανδημίας του κορωνοϊού.
Άλλαξαν οι προτεραιότητες στα είδη διατροφής και στα υγιεινά προϊόντα
Το κόστος του φαγητού στο σπίτι υπολογίζεται ότι αυξήθηκε κατά 13,1% τον Ιούλιο του 2022, ωστόσο, η τιμή του φαγητού εκτός σπιτιού είναι 3,5 φορές υψηλότερη, με αποτέλεσμα να ανακοπεί η ανοδική τάση της εστίασης που προκλήθηκε από το άνοιγμα του κλάδου μετά τη χαλάρωση των μέτρων για τον περιορισμό της πανδημίας του κορωνοϊού.
Οι καταναλωτές κατά κύριο λόγο δείχνουν να στρέφονται σε φθηνά εστιατόρια.
Αυτή η τάση δεν αφορά μόνο τα νοικοκυριά με χαμηλό εισόδημα, αλλά και τα νοικοκυριά με μεσαίο εισόδημα, που στήριξαν τη ζήτηση κατά το 2021.
Φαίνεται ότι είναι ακριβές ότι πολλοί καταναλωτές αγόραζαν premium προϊόντα χάρη στη λήψη της κυβερνητικής οικονομικής ενίσχυσης (Stimulus).
Στην τρέχουσα χρονική συγκυρία, παρατηρείται μια «απομάκρυνση» που ο χρόνος θα δείξει αν πρόκειται για απλή «διόρθωση».
Στο ίδιο πλαίσιο, πραγματοποιείται επανεστίαση στα βασικά είδη διατροφής, προτιμώνται τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ή προϊόντα σε προσφορά, περιορίζεται η σπατάλη φαγητού και η ζήτηση ανακατευθύνεται προς τα φθηνότερα προμηθευτικά κανάλια, είτε σε φυσικά καταστήματα, είτε σε ηλεκτρονικά (e-shop, q-commerce).
Ως προς τις τρέχουσες διακρινόμενες τάσεις για τη διατροφή, έχει παρατηρηθεί η τάση για τροφές που προσφέρουν ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος και υγεία του πεπτικού συστήματος: Πρόκειται για προϊόντα που περιέχουν ενεργές ή ζωντανές καλλιέργειες, βότανα, μέλι και λάδι CBD, ενισχυμένο με χαλαρωτικές φυτικές ουσίες.
Επίσης, διακρίνεται στροφή προς τις διεθνείς κουζίνες και ιδιαίτερα τη μεσογειακή, κάτι που μπορεί να κρύβει ευκαιρίες για τα ελληνικά προϊόντα.
Ταυτόχρονα, ολοένα και ευρύτερο κοινό φέρεται να είναι περισσότερο δεκτικό προς τις καυτερές γεύσεις: Καυτερές πιπεριές, σάλτσες, ξηρούς καρπούς με καυτερά καρυκεύματα.
Οι εκτιμήσεις για τις αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες του μέσου Αμερικανού ενόψει 2023
Σε ό,τι αφορά τις εκτιμήσεις για την αγορά τροφίμων των ΗΠΑ για το 2023, πιο πιθανές για την ώρα φαίνονται η όξυνση της ευαισθησίας του καταναλωτή στις τιμές, η συγκράτηση του προϋπολογισμού των νοικοκυριών για φαγητό βάσει των ολοένα και ακριβότερων τιμών και η αύξηση της κατανάλωσης στο σπίτι.
Ως προς την εστίαση, η πορεία της αναμένεται να παραμείνει επίπεδη, με ενδεχόμενη κάποια ελάχιστη άνοδο.
Η ζήτηση για νέες γευστικές εμπειρίες ξεκινάει από τα εστιατόρια.
Οι κύριες ανερχόμενες μεσογειακές γεύσεις με το βλέμμα στο 2023 είναι τα καρυκεύματα για φαλάφελ (+643%), το χούμους (+60%) και το ταχίνι (+72%).
Από τη σκοπιά της προώθησης των ελληνικών τροφίμων και ποτών, σύμφωνα με το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων του ελληνικού Υπουργείου Εξωτερικών στο Σικάγο, θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στην επίτευξη μιας συμφέρουσας για τον καταναλωτή σχέσης μεταξύ ποιότητας και τιμής, καθώς μειώνεται η αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών.
Πάντως, η έμφαση στη διατροφική ανάγκη παραμένει τόσο στην ευκολία προετοιμασίας, όσο και στη δημιουργία αξιόλογης γευστικής εμπειρίας, εφόσον και τα δύο αποτελούν κεντρικά στοιχεία της ταυτότητας του μέσου Αμερικανού καταναλωτή, παρά την οικονομική στενότητα.
ΠΗΓΗ: FOODReporter Ελλάδος