1. Επιστροφή στην ανάκαμψη και τα κέρδη
Η πρώτη και κυρίαρχη τάση είναι η επιστροφή στην ανάκαμψη και στα κέρδη για την ευρωπαϊκή αγορά τροφίμων και ποτών, αν και αναμένονται προσωρινά πισωγυρίσματα, διορθώσεις και αναταράξεις. Ωστόσο, εκτιμάται ότι η ανάκαμψη θα είναι ισχυρότερη από όσα εμπόδια υψωθούν, ακόμη και σε περίπτωση περισσότερο εκτεταμένων νέων lockdowns στην Κίνα το φθινόπωρο και το χειμώνα της τρέχουσας χρονιάς.
2. Σταθερά αυξανόμενη κίνηση σε μικρότερες αλυσίδες
Η δεύτερη τάση είναι η σταθερά αυξανόμενη κίνηση σε ανεξάρτητους λιανέμπορους και μικρότερες αλυσίδες τροφίμων. Σύμφωνα με την υπηρεσία Passport του Euromonitor International, η ανάκαμψη για τους ανεξάρτητους λιανέμπορους και μικροπωλητές θα καθυστερήσει για ένα ή δύο έτη ακόμη και αρκετοί από αυτούς είναι πιθανό να μην αντέξουν και να τερματίσουν τις δραστηριότητές τους ή να απορροφηθούν από μεγαλύτερες αλυσίδες. Ο κυρίαρχος λόγος είναι η συνεχιζόμενη αναταραχή της εφοδιαστικής αλυσίδας, η οποία στο τέλος της ημέρας δοκιμάζει τους λιανέμπορους και απαιτεί από εκείνους μεγαλύτερες κεφαλαιακές αντοχές και επενδύσεις, προκειμένου να μείνουν στην αγορά. Σύμφωνα με την έκθεση, οι μεγαλύτερες αλυσίδες οργανωμένου λιανεμπορίου στο χώρο των τροφίμων ενδέχεται να ωφεληθούν περισσότερο, με λιγότερη προσπάθεια στην επόμενη ανάκαμψη, όσο κι αν εκείνη καθυστερήσει.
3. Αύξηση του dine in
Η τρίτη τάση, αν και ανάστροφη ως ψυχολογικό κλίμα με την πανδημία του κορωνοϊού που δοκίμασε και δοκιμάζει για περισσότερο από δύο χρόνια ολόκληρο τον πλανήτη, είναι η αύξηση του dine in, δηλαδή της παροχής φαγητού σε πραγματικούς πελάτες εντός των χώρων εστίασης. Οι λόγοι αυτής της αύξησης σχετίζονται με την άνοδο των εισοδημάτων σε διάφορες χώρες του πλανήτη, που σημείωσαν οικονομική και κοινωνική ανάκαμψη την τελευταία πενταετία, αλλά είναι και ψυχολογική, καθώς φέρεται να ενισχύεται και από την αντίδραση στην άρση των μέτρων προφύλαξης και των απαγορεύσεων που είχε κατά τόπους επιφέρει η πανδημία του κορωνοϊού και είχε προηγουμένως προκαλέσει κοινωνική κόπωση στα εθνικά καταναλωτικά κοινά. Σημειώνεται στην έκθεση ότι αυξάνεται το ποσοστό του dine in σε άτομα που επιλέγουν να φάνε μόνα τους, άρα τα μονά τραπέζια και τα μονά γεύματα σε χώρους εστίασης δείχνουν να αυξάνονται.
4. Ενισχύονται τα «εικονικά εστιατόρια»
Παράλληλα με το dine in, αυξάνονται και τα κέρδη, αλλά και οι προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης των «εικονικών εστιατορίων» («virtual restaurants» και των «ghost kitchens», δηλαδή εκείνων των χώρων εστίασης που δεν προσφέρουν dine in υπηρεσίες, αλλά είναι έτσι διαμορφωμένα ως χώροι παραγωγής φαγητού που προσφέρουν μόνο take away υπηρεσίες παραλαβής από το κατάστημα ή υπηρεσίες διανομής (delivery). Σημειώνεται ότι οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις θα έχουν μέσα στα επόμενα χρόνια τη δυνατότητα να αναπτυχθούν ακόμα περισσότερο, εκμεταλλευόμενες τεχνολογικές εφαρμογές περαιτέρω αξιοποίησης του χώρου και του προσωπικού τους. Μπορούν να γίνουν περισσότερο χρηστικές, μπορούν να γίνουν περισσότερο καινοτόμες κι ακόμη, να χτίσουν μια πιο προσωπική σχέση με τον εξατομικευμένο καταναλωτή.
5. Κυρίαρχο το ζήτημα της βιωσιμότητας
Τέλος, το ζήτημα της βιωσιμότητας παραμένει εξίσου κυρίαρχο ως τάση για κάθε επιχείρηση που σχετίζεται με τρόφιμα ή ποτά. Οι στρατηγικές αποφάσεις επηρεάζονται από το ζήτημα της βιωσιμότητας. Η διεύρυνση των σχετικών υπηρεσιών παροχής τροφίμων, ποτών και εστίασης γενικότερα, ταυτόχρονα με τον αναπτυσσόμενο και ολοένα και πιο "έξυπνο" τρόπο παραγγελιών μέσα από το κινητό τηλέφωνο του πελάτη, αυξάνει το μαγειρεμένο και έτοιμο προς κατανάλωση φαγητό σε συνολικό όγκο παγκοσμίως, δημιουργώντας ταυτόχρονα ανησυχίες για την κατανάλωσή του, για τη σπατάλη τροφίμων, για την υγεία των καταναλωτών, αλλά και για τους πόρους που δαπανώνται για την παρασκευή του.
ΠΗΓΗ: FOODReporter Ελλάδος