Hospitality & Tourism
Τα διαδικτυακά πρακτορεία τουρισμού και ο ανταγωνισμός στον ξενοδοχειακό τομέα – Τι καταδεικνύει νέα έρευνα της Κομισιόν
Τα διαδικτυακά πρακτορεία τουρισμού και ο ανταγωνισμός στον ξενοδοχειακό τομέα – Τι καταδεικνύει νέα έρευνα της Κομισιόν
Τα αποτελέσματα εξωτερικής μελέτης αγοράς για τις πρακτικές διανομής ξενοδοχειακών διανυκτερεύσεων στην Ε.Ε., η οποία επικεντρώθηκε στην Κύπρο, την Αυστρία, το Βέλγιο, την Ισπανία, την Πολωνία και τη Σουηδία ως αντιπροσωπευτικό δείγμα, δημοσίευσε η Κομισιόν.

Η μελέτη αφορά την περίοδο 2017 – 2021 και στόχος ήταν να διαπιστώσει κατά πόσον οι πρακτικές διανομής ξενοδοχειακών διανυκτερεύσεων διαφέρουν μεταξύ των κρατών μελών και να συγκεντρώσει στοιχεία σε συνέχεια παλαιότερης μελέτης από το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Ανταγωνισμού το 2016.
Επίσης, μεταξύ των στόχων της έρευνας ήταν να διαπιστωθεί αν οι νόμοι που απαγορεύουν στα διαδικτυακά πρακτορεία ταξιδίων να χρησιμοποιούν τόσο ευρείες όσο και στενές ρήτρες ισοτιμίας στην Αυστρία και το Βέλγιο έχουν οδηγήσει σε αλλαγές στις πρακτικές διανομής ξενοδοχειακών διανυκτερεύσεων στα εν λόγω κράτη μέλη.
Οι ρήτρες ισοτιμίας δεν επιτρέπουν στα ξενοδοχεία να προσφέρουν καλύτερους όρους σε διαύλους πωλήσεων διαφορετικούς από τον ιστότοπο του διαδικτυακού πρακτορείου ταξιδίων με το οποίο έχει συνάψει σύμβαση το ξενοδοχείο.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, δεν προκύπτει πως υπήρξε σημαντική μεταβολή των όρων ανταγωνισμού σε σύγκριση με το 2016.
Επίσης, διαπιστώθηκε πως τα διαδικτυακά πρακτορεία ταξιδίων αντιπροσωπεύουν το 44% των πωλήσεων διανυκτερεύσεων από ανεξάρτητα ξενοδοχεία, ποσοστό ελαφρά βελτιωμένο σε σχέση με το 2016 και πως οι ιστοσελίδες Booking.com και Expedia παραμένουν τα μεγαλύτερα διαδικτυακά πρακτορεία ταξιδίων. 
Δεν υπάρχουν ενδείξεις σημαντικών αλλαγών στα μερίδια της αγοράς ή εισόδου νέων εταιρειών.
Οι προμήθειες που καταβάλλουν τα ξενοδοχεία στα διαδικτυακά πρακτορεία φαίνεται ότι παρέμειναν σταθερές ή μειώθηκαν ελαφρώς, ενώ το ύψος της διαφοράς στην τιμή δωματίου και τη διαθεσιμότητα δωματίων, που εφαρμόζεται από τα ξενοδοχεία τόσο μεταξύ των διαφορετικών διαδικτυακών πρακτορείων όσο και μεταξύ των ιστοτόπων των ξενοδοχείων και των εν λόγω ιστοσελίδων, φαίνεται να έχει μειωθεί.
Η έρευνα διαπιστώνει ακόμα πως ορισμένα διαδικτυακά πρακτορεία χρησιμοποιούν τακτικές, όπως η βελτιωμένη ή μειωμένη προβολή στην ιστοσελίδα τους, για να πιέζουν τα ξενοδοχεία να τους προσφέρουν τις καλύτερες τιμές και όρους.
Τέλος, οι νόμοι σε Αυστρία και Βέλγιο, που απαγορεύουν στα διαδικτυακά πρακτορεία να εφαρμόζουν τόσο ευρείες όσο και στενές ρήτρες ισοτιμίας στην προσφορά ξενοδοχειακών διανυκτερεύσεων δεν φαίνεται να έχουν οδηγήσει σε ουσιαστικές αλλαγές στις πρακτικές διανομής ξενοδοχειακών διανυκτερεύσεων, σε σύγκριση με τα άλλα κράτη μέλη που κάλυψε η μελέτη.
Τα αποτελέσματα της μελέτης θα ληφθούν υπόψη από την Κομισιόν και τις εθνικές αρχές ανταγωνισμού, στο πλαίσιο των συνεχιζόμενων εργασιών παρακολούθησης και επιβολής της νομοθεσίας στον τομέα της διανομής ξενοδοχειακών διανυκτερεύσεων.

Η πράξη για τις ψηφιακές αγορές, η οποία αναμένεται να τεθεί σε ισχύ το φθινόπωρο, ενδέχεται επίσης να επηρεάσει τον ανταγωνισμό στον τομέα της διανομής ξενοδοχειακών διανυκτερεύσεων, καθώς απαγορεύει στις πλατφόρμες αυτές να χρησιμοποιούν τόσο ευρείες όσο και στενές ρήτρες ισοτιμίας λιανικής ή ισοδύναμα εμπορικά μέτρα.

ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ

  • ξενοδοχεία
  • διαδικτυακά πρακτορεία τουρισμού
  • ανταγωνισμός
  • νέα έρευνα
  • Κομισιόν
  • Κύπρος