Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία της εταιρείας ερευνών IDC, κατά τη διάρκεια του τριμήνου Απρίλιος-Ιούνιος διατέθηκαν στα κανάλια διανομής 71,3 εκατομμύρια υπολογιστές, αριθμός που αντιστοιχεί σε μείωση 15,3% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
Οι αναλυτές της αγοράς ανέμεναν μείωση της ζήτησης στους υπολογιστές, αλλά η IDC λέει ότι αυτή η πτώση του δεύτερου τριμήνου είναι “χειρότερη από την αναμενόμενη”. Η εταιρεία σημείωσε ότι μέρος του προβλήματος προκλήθηκε από τα lockdowns ( λόγω COVID-19) στην Κίνα, τα οποία είχαν ως αποτέλεσμα καθυστερήσεις στην παραγωγή στα εργοστάσια.
Το άλλο ζήτημα είναι οι “επίμονοι μακροοικονομικοί αντίθετοι άνεμοι” εν μέσω υψηλού πληθωρισμού και των τιμών του πετρελαίου. “Οι φόβοι για ύφεση συνεχίζουν να αυξάνονται και να αποδυναμώνουν τη ζήτηση σε όλους τους τομείς”, λέει ο αναλυτής της IDC, Jitesh Ubrani.
“Η ζήτηση των καταναλωτών για υπολογιστές έχει αποδυναμωθεί βραχυπρόθεσμα και κινδυνεύει να αφανιστεί μακροπρόθεσμα, καθώς οι καταναλωτές γίνονται πιο προσεκτικοί σχετικά με τις δαπάνες τους και για άλλη μια φορά συνηθίζουν να χρησιμοποιούν τις λειτουργίες των υπολογιστών σε όλους τους τύπους συσκευών όπως τηλέφωνα και tablet”, προσθέτει.
Με άλλα λόγια, η αγορά των υπολογιστών κινδυνεύει να επιστρέψει στα επίπεδα προ-COVID-19, όταν η ζήτηση για φορητούς και επιτραπέζιους υπολογιστές ήταν σε μεγάλο βαθμό στάσιμη. Ήταν μόλις το 2020 όταν η αγορά των υπολογιστών σημείωσε τεράστια ανάπτυξη αποστολών, καθώς οι άνθρωποι αναγκάστηκαν να αγοράσουν νέο εξοπλισμό για να εργαστούν και να σπουδάσουν από το σπίτι κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Τα σημάδια της επιβράδυνσης είχαν αρχίσει να φαίνονται ήδη από το γ’ τρίμηνο της περασμένης χρονιάς, σύμφωνα με τις μετρήσεις της εταιρείας ερευνών, όταν οι παραδόσεις συστημάτων Chromebook γνώρισαν ραγδαία πτώση στην αμερικανική αγορά (η οποία αντιπροσωπεύει το 70% της συνολικής αγοράς) ενώ αντίστοιχη ήταν η μείωση και στην επιμέρους αγορά των tablets.
Σε επίπεδο κατασκευαστών, άπαντες που απαρτίζουν την κορυφαία πεντάδα έκλεισαν το τρίμηνο με απώλειες: η Lenovo «χαμήλωσε» κατά 12,1% στις 17,5 εκατομμύρια μονάδες, η HP (που είναι πιο εκτεθειμένη στα Chromebooks) είχε μειωμένες παραδόσεις κατά 27,6% στις 13,5 εκατομμύρια μονάδες, η Dell είχε πτώση κατά 5,3% στις 13,2 εκατομμύρια μονάδες, η Acer είχε πτώση 19,2% στις 5 εκατομμύρια μονάδες και η Apple (που έπεσε από την 4η στην 5η θέση) έχασε 22,5% της δύναμής της στις 4,8 εκατομμύρια μονάδες.
Το 2ο τρίμηνο, τόσο η HP όσο και η Apple σημείωσαν τη μεγαλύτερη πτώση αποστολών (πάνω από 20%). Ωστόσο, η IDC αναμένει ότι η Apple θα αυξήσει την παραγωγή των Mac αργότερα μέσα στο έτος.