Και όντως οι τιμές των ταξιδιωτικών πακέτων ανεβαίνουν με ταχύτατους ρυθμούς και σε αυτό συμβάλει, εκτός από την πανδημία, και ο πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Η άνοδος των τιμών των καυσίμων και της ενέργειας γενικότερα, επιβαρύνει άμεσα τις μεταφορές (αεροπλάνα, πλοία και παντός είδους οχήματα), τα λειτουργικά κόστη των καταλυμάτων, αλλά και έμμεσα όλο το κόστος ενός ταξιδιού, καθώς η ακρίβεια πλήττει όλο το φάσμα των προϊόντων και υπηρεσιών.
Είναι χαρακτηριστικές οι αυξήσεις στις τιμές αεροπορικών εισιτηρίων από τη Γερμανία προς δημοφιλείς καλοκαιρινούς προορισμούς, όπως τις καταγράφει η πύλη σύγκρισης τιμών Idealo: +71% προς Αλικάντε, +61% προς Μαγιόρκα, +41% προς Φάρο.
Ο εμπειρογνώμονας σε θέματα αεροπορίας, Michael Immel, αποδίδει τις αυξήσεις, εκτός από το αυξημένο κόστος των καυσίμων, το οποίο αποτελεί το 30-40% του συνολικού κόστους των πτήσεων και στον ανταγωνισμό.
«Δρομολόγια προς κλασικούς, ζεστούς, παραθαλάσσιους προορισμούς, όπως η Μαγιόρκα, προσέφερε παλαιότερα η Air Berlin και πιο πρόσφατα η Ryanair. Η Air Berlin δεν υπάρχει πλέον, η Ryanair δεν πετάει πλέον από τη Φρανκφούρτη, με αποτέλεσμα οι τιμές να έχουν φτάσει στα ύψη», εξηγεί ο κ. Immel.
Στην πραγματικότητα, σύμφωνα με τον Michael Immel, οι αεροπορικές εταιρείες έχουν σημειώσει ζημίες τα τελευταία χρόνια και τώρα προσπαθούν να επωφεληθούν από την αυξανόμενη ζήτηση.
Έρχονται και άλλες αυξήσεις
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ryanair, Μάικλ ο’ Λίρι, βλέπει τις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων να αυξάνονται για μια ακόμη πενταετία.
Η Lufthansa από την άλλη ανακοίνωσε ότι περιορίζει προσωρινά τη διαθεσιμότητα των εισιτηρίων σε πιο οικονομικές θέσεις, επικαλούμενη την έλλειψη προσωπικού και την ανάγκη για απλοποίηση των διαδικασιών κράτησης.
Τα ξενοδοχειακά συμβόλαια
Σημαντικό ζήτημα με τις τιμές τους αντιμετωπίζουν και οι ξενοδόχοι, οι οποίοι είχαν κλείσει συμβόλαια με βάση τα κόστη της προηγούμενης χρονιάς.
Τώρα βλέπουν τα εκτιμώμενα κέρδη να εξανεμίζονται, αφού τα λειτουργικά τους έξοδα έχουν αυξηθεί δυσανάλογα.
Ήδη οι διαπραγματεύσεις που γίνονται αυτή τη στιγμή με τους tour operators για τα συμβόλαια του 2023, ξεκινούν με αυξήσεις από
4-7%, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες του H&R, υπάρχουν και ξενοδόχοι που ζητούν αυξήσεις της τάξης του 15% και άνω.
Σε πολλές περιπτώσεις, τα συμβόλαια περιλαμβάνουν ρήτρα αναπροσαρμογής με βάση τον πληθωρισμό, καθώς κανείς δεν γνωρίζει πώς θα εξελιχθεί η ακρίβεια πανευρωπαϊκά.
Πάντως επικρατεί προβληματισμός, καθώς η γενικότερη ακρίβεια ενδέχεται να αποτελέσει αποτρεπτικό παράγοντα για τις διακοπές του μέσου ευρωπαϊκού νοικοκυριού.
ΠΗΓΗ: Hotel & Restaurant Daily Ελλάδος