Νέα έρευνα του Γραφείου Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Το 53% των νέων μεταξύ 15 και 24 ετών στην Κύπρο αγόρασε εσκεμμένα ή κατά λάθος τουλάχιστον ένα προϊόν απομίμησης στο διαδίκτυο κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους.
Το 26%, δε, δήλωσε πως αγόρασε προϊόντα απομίμησης εσκεμμένα.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας Γραφείου Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUIPO), το ποσοστό για την Κύπρο είναι κοντά στον μέσο όρο της Ε.Ε., όπου το 52% των Ευρωπαίων της ίδιας ηλικιακής ομάδας δήλωσε πως αγόρασε απομιμήσεις κατά την ίδια περίοδο. Το 33% δήλωσε πως είχε πρόσβαση σε πειρατικό ψηφιακό περιεχόμενο.
Σε επίπεδο Ε.Ε., μεταξύ αυτών που προχώρησαν στην εν λόγω ενέργεια εσκεμμένα, το 37% αγόρασε προϊόν απομίμησης (14% το 2019), με το μεγαλύτερο ποσοστό να καταγράφεται στην Ελλάδα (60%) και το χαμηλότερο στην Τσεχία (24%).
Το 21% έπαιξε, κατέβασε ή παρακολούθησε πειρατικό ψηφιακό περιεχόμενο.
Πάντως, η έρευνα δείχνει ότι το 58% των νέων στην Κύπρο προτιμά να έχει πρόσβαση σε ψηφιακό περιεχόμενο από νόμιμες πηγές.
Το αντίστοιχο ποσοστό στην Ε.Ε. ήταν 60%, έχοντας αυξηθεί σε σχέση με το 2019 όταν ήταν στο 50%.
Τιμή, διαθεσιμότητα και κοινωνική επιρροή
Οι κύριοι παράγοντες, σύμφωνα με την έρευνα, είναι η τιμή και διαθεσιμότητα, ενώ αυξάνεται η σημασία της επιρροής από τους συνομηλίκους και η κοινωνική επιρροή.
Οι κύριοι αποτρεπτικοί παράγοντες από την άλλη είναι οι κυβερνοαπειλές, η κυβερνοαπάτη και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Τα πιο δημοφιλή προϊόντα απομίμησης
Όσον αφορά τα προϊόντα απομίμησης που οι νέοι αγοράζουν εσκεμμένα, τα πιο δημοφιλή ήταν τα ενδύματα και εξαρτήματα ένδυσης (17%), ακολουθούμενα από τα υποδήματα (14%), τις ηλεκτρονικές συσκευές (13%) και τα προϊόντα υγιεινής, τα καλλυντικά, τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και τα αρώματα (12%).
Ψηφιακό περιεχόμενο και νόμιμες πηγές
Όσον αφορά το ψηφιακό περιεχόμενο, καταγράφεται πως αυξάνεται η πρόσβαση μέσω νόμιμων πηγών.
Το 60% δήλωσε ότι δεν είχε χρησιμοποιήσει, παίξει, κατεβάσει ή παρακολουθήσει περιεχόμενο από παράνομες πηγές κατά τους τελευταίους δώδεκα μήνες.
Συγκριτικά, το αντίστοιχο ποσοστό το 2019 ήταν 51% και το 2016 ήταν 40%.
Η εσκεμμένη πειρατεία ψηφιακού περιεχομένου παραμένει σταθερή, καθώς το 21% των καταναλωτών, μεταξύ 15 έως 24 ετών, παραδέχεται ότι είχε εν γνώσει του αποκτήσει πρόσβαση σε τέτοιο περιεχόμενο κατά τους τελευταίους 12 μήνες.
Επίσης, όπως αναφέρεται, το κύριο είδος πειρατικού περιεχομένου ήταν οι ταινίες (61%) και οι τηλεοπτικές σειρές (52%), ακολουθούμενες από τη μουσική (36%).
Σε δήλωσή του ο Εκτελεστικός Διευθυντής του EUIPO, Κριστιάν Αρσαμπό, ανέφερε πως «οι αυξητικές τάσεις στην εσκεμμένη και μη εσκεμμένη αγορά απομιμήσεων είναι ανησυχητικές, ενώ η πειρατεία δεν υποχωρεί ακόμα, αν και αυξάνεται η προτίμηση μεταξύ των καταναλωτών 15 - 24 σε περιεχόμενο από νόμιμες πηγές».