Σε συμφωνία για την γενική προσέγγιση του Συμβουλίου σε σχέση με νομοθετική πρόταση για τις μεταφορές στο πλαίσιο του πακέτου «Fit for 55» κατέληξαν οι αρμόδιοι Υπουργοί της ΕΕ κατά τη συνάντηση του Συμβουλίου Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη στο Λουξεμβούργο.
Σε δήλωσή του την Παρασκευή, ο Υπουργός Μεταφορών Γιάννης Καρούσος έκανε λόγο για «ιστορική στιγμή» καθώς το πακέτο περιλαμβάνει την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων, επισημαίνοντας πως πρωτοβουλίες και προτάσεις της Κύπρου έχουν υιοθετηθεί και περιληφθεί στα υπό συζήτηση νομοθετικά κείμενα, όπως ο μηχανισμός επιδότησης SAF και η συγκεκριμένη εξαίρεση για την Κύπρο όσον αφορά τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων. «Παρόλο που ως χώρα θα έχουμε τις πιο σημαντικές συνέπειες στην οικονομία και τις αερομεταφορές» σημείωσε, θυμίζοντας πως το πραγματικό κόστος για τις αερομεταφορές της χώρας το διάστημα 2024 - 2050 θα είναι 18 δισ. ευρώ σε μια οικονομία των 24 δισ. ευρώ, «επειδή η Κύπρος θέλει να είναι μέρος της λύσης, έχει προτείνει κάποιες νομοθετικές ρυθμίσεις και μέτρα».
Ειδικότερα σύμφωνα με ανακοίνωση την οποία μεταδίδει το ΓΤΠ, οι Υπουργοί Μεταφορών κατέληξαν σε γενική προσέγγιση σε σχέση με τις Προτάσεις Κανονισμού για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων (AFIR) και για την πρωτοβουλία «ReFuel EU Aviation», η οποία αποσκοπεί στη διασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού για βιώσιμες αεροπορικές μεταφορές, και αντάλλαξαν απόψεις σχετικά με τις κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ για την ανάπτυξη του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών.
Στην παρέμβασή του για τις AFIR, ο κ. Καρούσος αναφέρθηκε στο εθνικό σχέδιο δράσης για την ηλεκτροκίνηση που έχει υιοθετήσει η Κύπρος, προσθέτοντας πως στόχος παραμένει το 2035 το 100% των νέων εγγραφών οχημάτων να είναι ηλεκτροκίνητα.
Σε παρέμβασή του στη συζήτηση για το «ReFuel EU Aviation», ο κ. Καρούσος αναφέρθηκε στην αξιολόγηση των οικονομικών που θα έχουν οι προτάσεις στην Κύπρο, η οποία έγινε μέσω εργαλείου που πλέον χρησιμοποιείται από την IATA, αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη, το Airport Council International και ορισμένα κράτη μέλη.
Όπως είπε, ο συσσωρευτικός αντίκτυπος στο ακαθάριστο εγχώριο προϊόν της Κύπρου αναμένεται να είναι οκτώ φορές υψηλότερος από τον μέσο όρο της ΕΕ, προκαλώντας αύξηση των τιμών των αεροπορικών εισιτηρίων κατά 40% έως 50%, μείωση των τουριστικών εσόδων κατά 15 - 20% και μείωση του ΑΕΠ κατά 1,75%, αλλά και απώλεια μέχρι και 10.000 θέσεων εργασίας, το 2,5% των θέσεων εργασίας στην Κύπρο. Τα μέτρα, ανέφερε, θα επηρεάσουν και την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα, ενώ υπενθύμισε πως η Τουρκία απαγορεύει τις υπερπτήσεις σε κυπριακές εταιρίες.
Εξέφρασε ικανοποίηση για την επέκταση του ορισμού των βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) και των συνθετικών καυσίμων, τις εξαιρέσεις για τον ανεφοδιασμό αεροσκαφών και την παράταση της μεταβατικής περιόδου, αλλά επεσήμανε πως οι αλλαγές θα επηρεάσουν την ανταγωνιστικότητα ορισμένων περιφερειακών αερολιμένων και θα δημιουργήσουν άνισους όρους ανταγωνισμού.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, η Γαλλική Προεδρία αναγνώρισε τις ιδιαιτερότητες των περιφερειακών και νησιώτικων κρατών μελών της ΕΕ, και ανέφερε ότι οι ιδιαιτερότητες αυτές θα πρέπει να ληφθούν υπόψη. Στο πλαίσιο της απογευματινής συζήτησης για τα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών, ο κ. Καρούσος ανέφερε ότι η επέκταση των διαδρόμων προς τις γειτονικές ή τρίτες χώρες, πρέπει να λαμβάνει υπόψη τη σαφή διάκριση σε σχέση με την πολιτική μεταφορών μεταξύ αυτών των χωρών και των κρατών μελών της ΕΕ. Σημείωσε ότι η προθεσμία για την ολοκλήρωση του Κεντρικού Δικτύου έως το 2030 κρίνεται ως φιλόδοξη, ο Υπουργός Μεταφορών τόνισε ότι θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι οι οικονομικές δυνατότητες της Κύπρου είναι περιορισμένες.
Στο γεύμα εργασίας, οι Υπουργοί συζήτησαν τις επιπτώσεις της Ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία στις υποδομές και τις μεταφορές, με τον κ. Καρούσο να υπενθυμίζει πως από την αρχή η Κύπρος καταδίκασε την εισβολή και συντάχθηκε με τους υπόλοιπους εταίρους.