Retail
Οι επιπτώσεις του πολέμου σε πληθωρισμό, κατανάλωση και ταξίδια
Οι επιπτώσεις του πολέμου σε πληθωρισμό, κατανάλωση και ταξίδια

«Η εισβολή της Ρωσίας εκτροχιάζει την αισιοδοξία για οικονομική ανάπτυξη»

H αισιοδοξία για οικονομική ανάπτυξη που διαδέχτηκε την πανδημία φαίνεται να εκτροχιάζεται μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία με σημαντικές συνέπειες σε ορισμένους τομείς, δήλωσε ο Επικεφαλής Οικονομολόγος της VISA για την Ευρώπη, Αντόλφο Λορέντι, σε συζήτηση που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Οικονομολόγων Κύπρου σε συνεργασία με την Cyprus Economic Society και την VISA Europe, με τίτλο «Οικονομικές προοπτικές για το 2022: η επιστροφή της αισιοδοξίας, εκτροχιασμένη». Ο κ. Λορέντι τόνισε ιδιαίτερα τις επιπτώσεις από τον πόλεμο στην εφοδιαστική αλυσίδα και τις αγορές ενέργειες. Επισήμανε πως «Ρωσία και Ουκρανία είναι σημαντικοί εξαγωγείς σε φυσικούς πόρους, αγροτικά προϊόντα και βιομηχανικά υλικά». Ο πόλεμος πρόσθεσε έχει μεγάλες οικονομικές επιπτώσεις στις αλυσίδες εφοδιασμού, στις τιμές της ενέργειας και τον πληθωρισμό, στην καταναλωτική εμπιστοσύνη καθώς και στα ταξίδια. Σημείωσε ωστόσο πως η Ρωσία, πέραν από την ενέργεια δεν είναι σημαντικός εμπορικός εταίρος για τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, ενώ υπάρχει κάποια έκθεση των ευρωπαϊκών τραπεζών σε χώρες όπως η Γαλλία, η Ιταλία και η Αυστρία. Διευκρίνισε την ίδια ώρα, πως οι άμεσες ξένες επενδύσεις τόσο στην Ρωσία όσο και στην Ουκρανία επηρεάζονται αρνητικά. Χαρακτήρισε τον πληθωρισμό που βρίσκεται στο 6-8% στην Ευρώπη, «πρόκληση για το άμεσο μέλλον». Σημείωσε ότι ο πληθωρισμός ωθείται από παράγοντες όπως η διαταραχή στις αλυσίδες εφοδιασμού λόγω COVID και οι γεωπολιτικές εντάσεις στις αγορές ενέργειας. Όσον αφορά την πρόβλεψη για τον πληθωρισμό στην Ευρώπη, δήλωσε κάπως πιο αισιόδοξος σε σχέση με την προοπτική για το Ηνωμένο Βασίλειο. Παραδέχτηκε ότι οι τιμές της ενέργειας αποτελούν σοκ, ωστόσο, όπως είπε, εκτός αν συνεχίσουν να αυξάνονται στο ίδιο ποσοστό κάθε μήνα, κάτι που δεν θεωρεί πιθανό, τότε το δεύτερο τρίμηνο του 2023 πιθανόν να υπάρξει μείωση του πληθωρισμού αφού οι τιμές θα σταθεροποιηθούν ή ίσως και θα μειωθούν σε σχέση με τη μεγάλη αύξηση του προηγούμενου χρόνου. Σε σχέση με τον πληθωρισμό λόγω της διαταραχής της εφοδιαστικής αλυσίδας, είπε ότι αυτό θα πάρει περισσότερο χρόνο και θα εξαρτηθεί από το για πόσο καιρό θα κρατήσει η Κίνα την πολιτική της για μηδενικά περιστατικά COVID και πόσο θα αρχίσουν εισαγωγές εξαρτημάτων και πρώτων υλών από άλλες χώρες όπως η Λατινική Αμερική και η Αφρική. Ο κ. Λορέντι παρουσιάζεται λιγότερο αισιόδοξος, όσον αφορά την επιστροφή της κατανάλωσης και το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, κάτι που επίσης θα επηρεαστεί από τον πληθωρισμό. Παρά την αύξηση στις καταθέσεις κατά την πανδημία, που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν βοηθητικά, όπως είπε, αυτές δεν είναι ίσα κατανεμημένες και αφορούν κυρίως τα πιο εύπορα νοικοκυριά. Οι προκλήσεις στα ταξίδια Σε σχέση με τα ταξίδια, ανέφερε ότι αυτά επηρεάζονται αρνητικά από τρεις παράγοντες, που είναι η εμπιστοσύνη, το διαθέσιμο εισόδημα και οι καταθέσεις. Παράλληλα είπε ότι υπάρχει ακόμα ισχυρή ζήτηση για ταξίδια.  Προέβλεψε ότι το 2022 οι εγχώριοι προορισμοί θα συνεχίσουν να πηγαίνουν καλά, οι καταναλωτές θα είναι επιφυλακτικοί με τους ευρωπαϊκούς προορισμούς, θα επιστρέψουν οι Αμερικάνοι ταξιδιώτες αλλά όχι οι Κινέζοι, ενώ τίθενται ερωτήματα για το πώς επηρεάζει τα ταξίδια η τηλεργασία ή η επιστροφή στο γραφείο. Τέλος τόνισε τη σημασία της διατήρησης διεθνώς της μεσαίας τάξης ώστε να ξεπεραστεί η κρίση του 2020 μέχρι το 2024, κάτι που όπως είπε, αν δεν γίνει θα παραταθεί η κρίση κάτι που θα επιδρούσε αρνητικά σε πολλούς τομείς.
  • TOP STORY
  • retail
  • οικονομία
  • εφοδιαστική αλυσίδα
  • πληθωρισμός
  • Ευρώπη
  • VISA
  • ταξίδια
  • κατανάλωση
  • πόλεμος
  • προκλήσεις
  • προοπτικές
  • ανάπτυξη
  • Επικεφαλής Οικονομολόγος