«Καμπανάκι» από την Moller-Maersk και FourKites
Ο πόλεμος επιδεινώνει περαιτέρω το έμφραγμα στην εφοδιαστική αλυσίδα, δίνει νέα ώθηση στον πληθωρισμό και απειλεί να επιβραδύνει σημαντικά την ανάπτυξη. Τώρα το πλήγμα που έχει καταφέρει ο πόλεμος στις εμπορικές συναλλαγές γίνεται περισσότερο αισθητό στη Γερμανία, η οποία είναι σε μεγάλο βαθμό εξαρτημένη από τους ρωσικούς υδρογονάνθρακες αλλά και από τους προμηθευτές των βιομηχανιών της που προέρχονται από την Ανατολική Ευρώπη.
O Βίνσεντ Στάμερ, οικονομολόγος με ειδίκευση σε θέματα εμπορίου στο Γερμανικό Ινστιτούτου Παγκόσμιας Οικονομίας του Κιέλου, τονίζει πως «νομίζαμε αρχικά ότι το πρόβλημα με τη Ρωσία θα ήταν μόνον οι φυσικοί της πόροι που θα οδηγούσαν σε άνοδο τις τιμές της ενέργειας και θα καθιστούσαν ακριβότερες τις εφοδιαστικές αλυσίδες, χωρίς όμως να τις καταστρέψουν». Ο ίδιος προσθέτει πως «τώρα φαίνεται πιο επικίνδυνο και απειλητικό απ’ όσο νομίζαμε αρχικά».
Παραθέτοντας ένα παράδειγμα, ο Στάμερ αναφέρθηκε στα ηλεκτρικά σύρματα και στα δίκτυα που συναρμολογούνται στην Ουκρανία για λογαριασμό των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών. «Κατασκευάζονται συνήθως κατά παραγγελία του πελάτη και δεν μπορούν να αντικατασταθούν ούτε εύκολα ούτε φθηνά από άλλους προμηθευτές», τονίζει ο ίδιος.
Νέα προβλήματα από το lockdown στη Σαγκάη
Σε αυτό το δυσοίωνο κλίμα προστίθεται και το νέο κύμα της πανδημίας στην Κίνα όπου υπαγόρευσε lockdown στη Σαγκάη, και όπως προειδοποιεί η ναυτιλιακή μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Moller-Maersk, ο αποκλεισμός της Σαγκάης θα δημιουργήσει νέα προβλήματα στις μεταφορές με φορτηγά και θα αυξήσει το κόστος των μεταφορικών. Σύμφωνα με τη ναυτιλιακή, οι κινήσεις των φορτηγών από και προς τη Σαγκάη θα πληγούν τουλάχιστον κατά 30% καθώς παραμένουν σε lockdown δύο καίριες εμπορικές περιοχές της πόλης. Θα παραμείνουν, άλλωστε, κλειστές οι αποθήκες της Σαγκάης μέχρι την Παρασκευή. Το πρόβλημα είναι οξύτατο εξαιτίας της ιδιαίτερης εμπορικής και χρηματοπιστωτικής κίνησης της Σαγκάης, που αντιπροσωπεύει περίπου το 4% του ΑΕΠ της Κίνας.
Καθοριστικός ο ρόλος της έλλειψης ρωσικών πρώτων υλών
Σύμφωνα με δείκτες του Bloomberg που καταγράφουν τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, τα προβλήματα οξύνθηκαν περαιτέρω τον Φεβρουάριο τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ευρώπη, ενώ τους προηγούμενους μήνες είχαν αρχίσει να υποχωρούν. Σε ό,τι αφορά, άλλωστε, την έκταση του προβλήματος που μπορεί να δημιουργηθεί από την έλλειψη των ρωσικών πρώτων υλών, περισσότερες από 2.100 αμερικανικές εταιρείες και 1.200 ευρωπαϊκές έχουν τουλάχιστον έναν άμεσο προμηθευτή στη Ρωσία. Αν συνυπολογιστούν και οι έμμεσοι προμηθευτές, τότε σύμφωνα με την Interos, εταιρεία διαχείρισης κινδύνου στην εφοδιαστική αλυσίδα με έδρα στη Βιρτζίνια, φθάνουν τις 300.000 οι Ρώσοι προμηθευτές που είναι αναγκαίοι στις ευρωπαϊκές και τις αμερικανικές επιχειρήσεις. Σύμφωνα, άλλωστε, με τη FourKites, πλατφόρμα ενημέρωσης για τις εφοδιαστικές αλυσίδες, οι επιπτώσεις του πολέμου στο εμπόριο είναι ήδη σαφείς. Οι ρωσικές εισαγωγές μειώθηκαν κατά 62% τον πρώτο μήνα του πολέμου, ενώ οι φορτώσεις από την Ουκρανία έκαναν «βουτιά» 97%. Η Ρωσία δεν αντιπροσωπεύει παρά μόνο το 5% του παγκόσμιου εμπορίου διά θαλάσσης και η Ουκρανία μόλις το 1%, αλλά οι εξελίξεις εγκυμονούν τον κίνδυνο νέας παγκόσμιας επιβράδυνσης.