Την εκτίμηση ότι η φετινή τουριστική περίοδος θα είναι καλύτερη από την περσινή, παρά τις απώλειες από τις αγορές της Ρωσίας και της Ουκρανίας, εκφράζει ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ξενοδόχων Πάφου, Θάνος Μιχαηλίδης. Σε συνέντευξη του στο Hospitality, αναλύει την κατάσταση που επικρατεί στις ξενοδοχειακές μονάδες και αναφέρεται στις προκλήσεις αλλά και τις προοπτικές που υπάρχουν σήμερα για τους ξενοδόχους της επαρχίας Πάφου.
Ποια εικόνα επικρατεί σήμερα στις ξενοδοχειακές μονάδες της επαρχίας Πάφου;
Η εικόνα της καλοκαιρινής τουριστικής σεζόν Απριλίου – Οκτωβρίου του 2022 προβλεπόταν να είναι αρκετά καλή, πριν τα γεγονότα στην Ουκρανία, με σημαντική ροή κρατήσεων από τις παραδοσιακές αγορές για την επαρχία Πάφου, όπως τη Μεγάλη Βρετανία και τη Γερμανία.
Την ίδια περίοδο, οι κρατήσεις από τη Ρωσία, εξαιρουμένων των συμβολαίων από τουριστικούς πράκτορες, δεν είχαν φτάσει σε πολύ ψηλό επίπεδο.
Μόλις ξεκίνησε η κρίση στην Ουκρανία, η ροή των κρατήσεων από τις κύριες ευρωπαϊκές αγορές μειώθηκε σημαντικά και η ρωσική αγορά πάγωσε. Οι ξενοδόχοι της Πάφου παρακολουθούν με αγωνία τις εξελίξεις.
Ποιες εκτιμήσεις κάνετε για την φετινή τουριστική περίοδο;
Η εκτίμηση μας για το 2022 είναι ότι θα είναι καλύτερο από το 2021 και παρά την κρίση στην Ουκρανία πιστεύω ότι αυτό είναι εφικτό.
Θεωρούμε, επίσης, ότι η ρωσική αγορά φέτος θα έχει μηδενική απόδοση και επίσης θα είναι αδύνατο να αναπληρώσουμε το κενό στο 100% από τις άλλες αγορές.
Ο βαθμός που θα επηρεαστούν οι ξενοδοχειακές μονάδες διαφέρει και εξαρτάται από το ποσοστό της ρωσικής αγοράς στη δυναμικότητα του ξενοδοχείου και κατά πόσο υπήρχαν συμβόλαια με τουριστικούς πράκτορες τύπου ‘commitment’.
Σε περίπτωση που υπήρχαν συμβόλαια τύπου ‘commitment’, ο τουριστικός πράκτορας προαγόραζε ένα μεγάλο αριθμό κλινών στο ξενοδοχείο για όλη την καλοκαιρινή περίοδο. Συνεπώς, σε αυτές τις περιπτώσεις η απώλεια θα είναι μεγάλη.
Ποιες κινήσεις γίνονται από πλευράς σας για άμβλυνση του προβλήματος που προκύπτει;
Οι ξενοδόχοι της Πάφου έχουν εντατικοποιήσει τις ενέργειες προώθησης των ξενοδοχείων στις ευρωπαϊκές αγορές και στο Ισραήλ, με επισκέψεις στα ταξιδιωτικά γραφεία.
Επίσης, συνεχίζεται η ψηφιακή καμπάνια προώθησης του τουριστικού προορισμού, που σκοπεύει στη βελτίωση της αναγνωρισιμότητας της επαρχίας Πάφου, σε κόσμο που δείχνει πραγματική πρόθεση για ταξίδι στη Μεσόγειο, από συγκεκριμένες χώρες που έχουμε συγκριτικά χαμηλή αναγνωρισιμότητα, αλλά υπάρχουν πτήσεις.
Μετά την πανδημία, έρχεται η κρίση στην Ουκρανία, προκαλώντας σημαντικές επιπτώσεις στις ξενοδοχειακές μονάδες. Σε ποιες νέες αγορές θα πρέπει να ανατρέξει η Κύπρος για προσέλκυση τουρισμού;
Η Κύπρος πρέπει να αναπτύξει αγορές που έχουν τα στοιχεία να την βοηθήσουν να αναπτυχθεί διαχρονικά και καθ’ όλη την διάρκεια του χρόνου, με τουρίστες που έχουν σχετικά ψηλά εισοδήματα. Χώρες όπως η Γερμανία και η Γαλλία, που έχουν σημαντική προοπτική.
Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα ο τομέας του τουρισμού είναι η εξεύρεση προσωπικού. Έχει βρεθεί η χρυσή τομή για επίλυση του προβλήματος;
Η εξεύρεση ανθρώπινου δυναμικού είναι η μεγαλύτερη πρόκληση, που αντιμετωπίζει η ξενοδοχειακή βιομηχανία.
Είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο και η βραχυπρόθεσμη λύση είναι να επιτραπεί η εργοδότηση ανθρώπων από τρίτες χώρες.
Ενώ, μια μακροπρόθεσμη λύση είναι η ανάπτυξη τουριστικής παιδείας, ώστε να έχουμε αναπτυγμένη και άρτια καταρτισμένη ομάδα ανθρώπων, που θα στελεχώνει την τουριστική βιομηχανία.
Πως οραματίζεστε τον ξενοδοχειακό τομέα της επαρχίας Πάφου μετά από πέντε χρόνια; Τι είναι αυτό που πιστεύεται ότι πρέπει να αλλάξει;
Η επαρχία Πάφου έχει μεγάλες προοπτικές, διότι συγκεντρώνει τον μεγαλύτερο αριθμό κλινών στις κατηγορίες 5 και 4 αστέρων, προσφέρει ποικιλία εμπειριών ολόχρονα και μπορεί να προσελκύσει κόσμο με ποικίλα ενδιαφέροντα, όπως, μεταξύ άλλων, το γκολφ, τη γαστρονομία και τον αθλητισμό.
Η ύπαρξη αεροδρομίου στην επαρχία, ενισχύει σημαντικά την προοπτική της τουριστικής βιομηχανίας της Πάφου. Χρειάζεται βελτίωση στην αισθητική και καλύτερη παρουσίαση των φυσικών προσόντων, για να γίνουν ακόμα πιο ελκυστικά στον επισκέπτη.