Hospitality & Tourism
Οι κινήσεις εμπλουτισμού του τουριστικού προϊόντος της Πάφου – Συνέντευξη Εκτελεστικού Διευθυντή ΕΤΑΠ
Οι κινήσεις εμπλουτισμού του τουριστικού προϊόντος της Πάφου – Συνέντευξη Εκτελεστικού Διευθυντή ΕΤΑΠ
Στην τεχνολογία επενδύει η Πάφος για την αναβάθμιση των τουριστικών εμπειριών και υποδομών που προσφέρει. Σε συνέντευξη του στο Hospitality, ο Εκτελεστικός Διευθυντής της ΕΤΑΠ Πάφου, Νάσος Χατζηγεωργίου, αναλύει τις κινήσεις που γίνονται για εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος, ενώ αναφέρεται και στα προβλήματα που δημιουργεί η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Ποιο είναι το όραμα σας για τον τουρισμό της Επαρχίας Πάφου; Η Πάφος για να συνεχίσει την αναπτυξιακή της πορεία και να έχει ακόμη πιο λαμπρό τουριστικό μέλλον θα πρέπει να εστιάσει την προσοχή της και μεθοδικά να επενδύσει περισσότερο στην ποιότητα και αναβάθμιση της τουριστικής εμπειρίας, στην ενίσχυση της προσβασιμότητας σε ολόχρονη βάση και στην υιοθέτηση τεχνολογικών εργαλείων. Το όραμα, που καθοδηγεί εδώ και χρόνια τόσο εμένα προσωπικά όσο και την ΕΤΑΠ Πάφου και τους φορείς που την περιβάλουν, είναι η επαρχία Πάφου να καταστεί ένας ποιοτικά ανώτερος τουριστικός προορισμός, που θα προσφέρει στον επισκέπτη ένα ευρύ φάσμα εμπειριών και θα διασφαλίζει την αειφορία του κλάδου και την βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής, με σεβασμό στο περιβάλλον και στην πολιτιστική κληρονομιά. Η Πάφος είναι αναμφίβολα ένας από τους δημοφιλέστερους προορισμούς στην Κύπρο. Κάθε χρόνο φιλοξενεί πάνω από 1,5 εκ. επισκέπτες από χώρες του εξωτερικού και χιλιάδες επισκέπτες από την εγχώρια αγορά. Ποια θεωρείτε ότι είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα τις επαρχίας Πάφου; Η Πάφος – τόσο η ακτογραμμή όσο και η ενδοχώρα – αποτελεί ένα ψηφιδωτό εμπειριών και προσφέρει μια ευρεία γκάμα συναρπαστικών δραστηριοτήτων σε ολόχρονη βάση. Ως παραθαλάσσιος προορισμός προσφέρει τα ποιοτικότερα νερά θαλάσσης στην Ευρώπη. Εξάλλου, 18 παραλίες είναι βραβευμένες με τη γαλάζια σημαία, ενώ ολόκληρη η ακτογραμμή από το 2013 κατέχει το χρυσό μετάλλιο ως quality coast. Το 2018 έχει δημιουργηθεί το πρώτο θαλάσσιο πάρκο, με υποθαλάσσια έκθεση τέχνης divine shells για ελευθέρα κατάδυση, με χιλιάδες επισκέπτες κάθε χρόνο να το κατακλύζουν, ενώ αρκετά δημοφιλείς είναι και οι δραστηριότητες παράκτιου και θαλάσσιου τουρισμού, όπως οι καταδύσεις και οι μίνι κρουαζιέρες. Παράλληλα, υπάρχει πληθώρα από αρχαιολογικά, πολιτιστικά και άλλα σημεία ενδιαφέροντος, σε ολόκληρη την Επαρχία, με αρκετά από αυτά να συμπεριλαμβάνονται στον κατάλογο της UNESCO. Ο Μύθος της Θεάς Αφροδίτης είναι ένα από τα πιο δυνατά συγκριτικά πλεονεκτήματα, που ως φορείς του τουρισμού επιδιώκουμε να αναβαθμίσουμε και να αναδείξουμε μέσα από υλοποίηση πολύ σημαντικών πρωτοβουλιών. Οι εμπειρίες, που σχετίζονται με την προικισμένη φύση της Πάφου, περιπατητικές διαδρομές, αθλητικός τουρισμός, τουρισμός υπαίθρου, γαμήλιος τουρισμός κ.α., μπορούν να αποτελέσουν πυλώνες περαιτέρω ανάπτυξης και διαφοροποίησης. Ποια είναι τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Κύπρος ως τουριστικός προορισμός; Το τουριστικό προϊόν της Κύπρου και της Πάφου παρουσιάζει συσσωρεμένα προβλήματα και αδυναμίες. Κάποια από αυτά είναι η σχεδόν μονοδιάστατη ανάπτυξη και τυποποίηση του, η γήρανση των ξενοδοχειακών και αστικών υποδομών, η περιορισμένη υιοθέτηση τεχνολογικών εργαλείων και εφαρμογών ψηφιοποίησης από δημόσιους και ιδιωτικούς οργανισμούς, η καταπόνηση του φυσικού περιβάλλοντος και η τάση αλλοίωσης της πολιτιστικής μας ταυτότητας. Επίσης, η εγκατάλειψη και ο μαρασμός της υπαίθρου και κατά συνέπεια η αποστέρηση εμπειριών, αλλά και πόρων, που προέρχονται από τον πρωτογενή τομέα. Το ψηλό λειτουργικό κόστος, αλλά και το συγκριτικά με ανταγωνιστικούς προορισμούς ψηλό κόστος της αρχικής επένδυσης. Η ανεπάρκεια σε δημόσιες συγκοινωνίες, ιδιαίτερα από τα αστικά κέντρα προς την ύπαιθρο. Η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού, καθώς και η εποχικότητα και η συρρίκνωση της τουριστικής περιόδου. Η εξάρτηση από μικρό αριθμό διοργανωτών ταξιδιών και η εξάρτηση από συγκεκριμένες τουριστικές αγορές. Ένα επιπλέον πρόβλημα είναι η αδυναμία έγκαιρης υλοποίησης των απαραίτητων έργων βασικών υποδομών. Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για το 2022; Λόγω της πανδημίας, αλλά και των τελευταίων γεωπολιτικών εξελίξεων, την εμπόλεμη κατάσταση όπως αυτή διαμορφώθηκε στην Ουκρανία, τις κυρώσεις από την Ε.Ε. προς τη Ρωσία που κλιμακώνονται, με την απαγόρευση έλευσης αεροσκαφών από τη Ρωσία, πυκνώνουν τα γκρίζα σύννεφα πάνω από τον τουρισμό. Ο προγραμματισμός, πριν να ξεσπάσει ο πόλεμος στην Ουκρανία, για την ερχόμενη καλοκαιρινή περίοδο μας έδιδε την δυνατότητα να είμαστε αρκετά αισιόδοξοι. Αυτό στηριζόταν τόσο στον προγραμματισμό ταξιδιωτικών πακέτων από διοργανωτές ταξιδιών όσο και από τα πτητικά προγράμματα των διαφόρων αεροπορικών εταιρειών, καθώς και λόγω της ροής κρατήσεων στα καταλύματα. Ήδη, από τις αρχές Απριλίου οι πτήσεις προς το αεροδρόμιο Πάφου αυξάνονται κατά 100%, σε σύγκριση με την τρέχουσα περίοδο. Από 100 εισερχόμενες πτήσεις την βδομάδα που έχουμε τώρα, αγγίζουμε τις 200 την βδομάδα από τα τέλη Μαρτίου. Παράλληλα, αρκετοί διοργανωτές ταξιδιών, με ναυλωμένες πτήσεις, αναμένεται να δραστηριοποιηθούν την ίδια περίοδο, με θετικά τα μηνύματα όσον αφορά τις κρατήσεις. Σε οργασμό προετοιμασιών βρίσκεται και η ξενοδοχειακή βιομηχανία, η οποία αναμένεται να δραστηριοποιηθεί σχεδόν πλήρως περί τις αρχές Μαρτίου, ενώ σιγά σιγά ξεδιπλώνεται όλο το φάσμα της τουριστικής βιομηχανίας. Παρ’ όλα αυτά, η όλη κατάσταση δυστυχώς σήμερα είναι ρευστή, τόσο λόγω πανδημίας όσο και λόγω των αλυσιδωτών παγκόσμιων αρνητικών επιπτώσεων. Αναμένονται απρόβλεπτες επιπτώσεις σε διάφορους τομείς, όπως ενέργεια, κόστος τροφίμων, αύξηση πληθωρισμού, πιθανές απώλειες ή πάγωμα σε επενδύσεις και συναλλαγές, ναυτιλία κ.α. Παραμένουμε, όμως, θετικοί και ευελπιστούμε στην άμεση αποκλιμάκωση της κατάστασης, ψάχνοντας εναλλακτικές αγορές, για κάλυψη του πιθανού κενού που δημιουργείται. Ποιες προτεραιότητες έχετε θέσει ως ΕΤΑΠ Πάφου για το 2022; Παρά τα πιο πάνω προβλήματα που έχω αναφέρει, η Πάφος στοχεύει τα επόμενα χρόνια να επανατοποθετηθεί στον τουριστικό χάρτη, αναδεικνύοντας και ενισχύοντας τα πλεονεκτήματα που την διαφοροποιούν από τον ανταγωνισμό. Ο στόχος αυτός, όσον αφορά τις τοπικές ενέργειες, μπορεί να επιτευχθεί μέσω μιας συγκροτημένης στρατηγικής και των επιμέρους συγκεκριμένων σχεδίων δράσης που προωθούνται. Μέσα από την δράση μας καλύπτουμε ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων, κάτω από τους πυλώνες αναβάθμισης της τουριστικής εμπειρίας που προσφέρουμε σε ντόπιους και ξένους επισκέπτες και της περαιτέρω βελτίωσης της προσβασιμότητας και προβολής του προορισμού. Σε εξέλιξη βρίσκεται η αναβάθμιση και ο εμπλουτισμός της προσφερόμενης τουριστικής εμπειρίας, με την ολοκλήρωση της εφαρμογής ο Μύθος της Θεάς Αφροδίτης, την ανάδειξη αρχαιολογικών και άλλων σημείων ενδιαφέροντος, καθώς και την επένδυση στην ψηφιοποίηση και σε τεχνολογικά εργαλεία. Επιπλέον, προσβλέπουμε στην ανάπτυξη του τουρισμού και των εμπειριών υπαίθρου, με περιπατητικές και ποδηλατικές διαδρομές και παρατηρητήρια φύσης. Επίσης, στοχεύουμε στην αναβάθμιση της αισθητικής και λειτουργικότητας αριθμού οργανωμένων παραλιών λουομένων, στη συνέχιση της αναβάθμισης και εξωραϊσμού του δομημένου περιβάλλοντος σε ολόκληρη την Επαρχία Πάφου, στην εντατικοποίηση των προσπαθειών προβολής για προσέλκυση εγχώριου και εισερχόμενου τουρισμού, με την υιοθέτηση νέων μεθόδων και τεχνολογικών εργαλείων και στην προώθηση της υλοποίησης των προγραμματισμένων ιδιωτικών και δημόσιων έργων υποδομής και ανάπτυξης.
  • TOP STORY
  • Hospitality
  • τουρισμός
  • συνέντευξη
  • ΕΤΑΠ Πάφου