Οι προβλέψεις του ΔΝΤ για τις διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα
Το μέγεθος της ζημίας που προκλήθηκε από τις διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας αποκαλύφθηκε σε νέα έκθεση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ). Στην τελευταία έκθεση World Economic Outlook, το ΔΝΤ ανέφερε ότι οι διαταραχές στην εφοδιαστική, που προκαλούνται σε μεγάλο βαθμό από την πανδημία COVID 19 και που χαρακτηρίζονται από υψηλή ζήτηση για καταναλωτικά αγαθά, συμφόρηση στα λιμάνια, περιορισμένη ικανότητα ναυτιλιακών γραμμών και έλλειψη φορτηγών, είχαν αρνητικές επιπτώσεις στο παγκόσμιο ακαθάριστο εγχώριο προϊόν (ΑΕΠ). «Η στροφή προς την κατανάλωση αγαθών, ιδιαίτερα στις προηγμένες οικονομίες, υπερφόρτωσε τα παγκόσμια δίκτυα εφοδιαστικής αλυσίδας κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Αυτό το πρόβλημα επιδεινώθηκε από τα εμπόδια που σχετίζονται με την πανδημία στις μεταφορές και τη στελέχωση, καθώς και από την εγγενώς εύθραυστη φύση των υλικοτεχνικών υλικών και των λιτών αποθεμάτων», υπογράμμισε το ΔΝΤ. Το ΔΝΤ προβλέπει ότι, το 2022, οι διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας είναι βέβαιο ότι θα αμβλυνθούν, επειδή η ζήτηση είναι πιθανό να επιστρέψει στις υπηρεσίες. Ωστόσο, θα συνεχίσουν να αιωρούνται αμφιβολίες πάνω από την παγκόσμια οικονομία. Η ανάπτυξη αναμένεται να μετριαστεί από 5,9% το 2021, σε 4,4% το 2022 και να επιβραδυνθεί περαιτέρω στο 3,8% το 2023.
H εκτίναξη των ναύλων και οι αρρυθμίες στην εφοδιαστική αλυσίδα
Η συμφόρηση στα λιμάνια και η τάση για ναυλώσεις μεγαλύτερης διάρκειας έχουν περιορίσει τη διαθεσιμότητα πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με αποτέλεσμα την εκτίναξη των ναύλων των πλοίων σε επίπεδα ρεκόρ. Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα που αναφέρει η εταιρεία αναλύσεων Alphaliner και αφορά το πλοίο «Messini» 2.452 TEU της Costamare, έτους ναυπήγησης 1997, που ναυλώθηκε στη Wan Hai Lines για 12 μήνες στα 80.000 δολάρια την ημέρα. Πρόκειται, όπως τονίζει η Alphaliner, για τον πιο υψηλό ναύλο στην ιστορία του κλάδου για πλοίο αυτής της ηλικίας και αυτής της διάρκειας ναύλωσης. Όπως επίσης και το πλοίο «X-Press Mekong», μεταφορικής ικανότητας 2.756 TEU, ναυλώθηκε για μόλις 50 ημέρες αντί 175.000 τη μέρα. Δηλαδή το πλοίο θα εξασφαλίσει 8,75 εκατ. δολάρια έσοδα για 50 ημέρες. Είναι επίσης ο υψηλότερος ναύλος που έχει κλειστεί ποτέ για πλοία αυτού του μεγέθους.
Οι αναλυτές εκτιμούν ότι η ζήτηση πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε κατά 6,5% το 2021, ελαφρώς υψηλότερη από τις προηγούμενες προσδοκίες, με περαιτέρω αναμενόμενη αύξηση 4% το 2022, ενώ ο ρυθμός αύξησης της προσφοράς για το 2021 και το 2022 εκτιμάται σε 4,2% και 3,8%, αντίστοιχα. Την προηγούμενη εβδομάδα οι ναύλοι στις γραμμές Ευρώπης – Αμερικής αυξήθηκαν. Στη γραμμή Ρότερνταμ – Νέα Υόρκη ο ναύλος για ένα container 40 ποδιών αυξήθηκε κατά 2%, στα 6.455 δολάρια, ενώ στην αντίθετη διαδρομή η άνοδος ήταν 3%, στα 1.276 δολάρια. Αντίθετα, ο ναύλος από την Απω Ανατολή (Σανγκάη) στην Ευρώπη (Γένοβα) μειώθηκε κατά 1%, παραμένει όμως ακόμη πάνω από τα 12.000 δολάρια, στα 12.723 δολάρια, και για την επόμενη εβδομάδα ο Drewry εκτιμά ότι οι ναύλοι θα παραμείνουν σταθεροί σε αυτά τα επίπεδα.