Retail
Παραμένει η «πανδημία» στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα
Παραμένει η «πανδημία» στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα
Τι καταγράφουν τα στοιχεία διεθνών τραπεζών και εταιρειών μεταφορών Τα προβλήματα που πλήττουν την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα δεν φαίνεται να υποχωρούν. Από τις ΗΠΑ, μέχρι την Ευρώπη και την Κίνα, η παραγωγή και η μεταφορά αγαθών συνεχίζει να αντιμετωπίζει καθυστερήσεις, λόγω της έλλειψης εργατικού δυναμικού και πρώτων υλών, αλλά και της μετάλλαξης Όμικρον. Οι τράπεζες της Wall Street και η Fed παραθέτουν οικονομικά μοντέλα, με τα οποία ελπίζουν πως θα καταφέρουν να εντοπίσουν τα πρώτα σημάδια χαλάρωσης της τρέχουσας κρίσης στην εφοδιαστική αλυσίδα, πριν το Σεληνιακό Νέο Έτος, το οποίο εορτάζει πληθώρα χωρών στην ανατολική Ασία, συμπεριλαμβανομένης και της Κίνας. Σχετικά με τον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, σύμφωνα με μια έρευνα μεταξύ 500 μεταφορέων, που διεξήχθη από το Container xChange, το 60% των ερωτηθέντων είχε αυξήσει τις παραγγελίες πριν από τις γιορτές, καθώς περίμενε ότι η κινεζική Πρωτοχρονιά (31 Ιανουαρίου – 6 Φεβρουαρίου) θα διαταράξει περαιτέρω την αλυσίδα εφοδιασμού.  Τι δείχνουν οι παγκόσμιοι δείκτες μέτρησης Η Kuehne+Nagel International AG λάνσαρε δείκτη μέτρησης της αποδιοργάνωσης, με την ονομασία Seaexplorer. Η ελβετική εταιρεία μεταφορών υποστηρίζει πως ο δείκτης θα μετρήσει την αποδοτικότητα των εμπορευματοκιβωτίων σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ υποδεικνύει 9 «χοτ σποτ» συμφόρησης ανά τον πλανήτη, με το 80% των προβλημάτων να λαμβάνουν χώρα στα λιμάνια των ΗΠΑ. Μία άλλη εταιρεία μεταφορών, η Flexport Inc, λάνσαρε το 2021 τον δικό της δείκτη Post-Covid Indicator, για τον υπολογισμό της μετάβασης της ζήτησης των Αμερικανών πολιτών προς τις υπηρεσίες, εν μέσω της πανδημίας. Οι πιο πρόσφατες ενδείξεις του δείκτη «υποδεικνύουν πως η ζήτηση για αγαθά θα παραμείνει αυξημένη και για το 2022». Σύμφωνα με τα δεδομένα του νέου δείκτη της Fed, Global Supply Chain Pressure Index, οι δυσκολίες αν και βρίσκονται ακόμα σε ιστορικά υψηλό επίπεδο, μπορεί να αρχίσουν να επιδεικνύουν διόρθωση τους επόμενους μήνες». Τα στοιχεία της FED, συμπλέουν με τον δείκτη που κυκλοφόρησε και η Morgan Stanley, με την ονομασία Morgan Stanley Supply Chain Index. Με βάση τα στοιχεία αυτά, η πίεση στην εφοδιαστική αλυσίδα έχει φτάσει το ζενίθ της και θα αρχίσει να περιορίζεται, λόγω κυρίως της μείωσης της ζήτησης αγαθών. Με συγκρατημένη αισιοδοξία κινείται η έρευνα της Citigroup, η οποία υπογραμμίζει ότι «αν και η κρίση μπορεί να περιοριστεί τους επόμενους μήνες, η πίεση στην εφοδιαστική αλυσίδα ενδέχεται να συνεχιστεί μέχρι και το 2023». Την ίδια ώρα, ο ανανεωμένος δείκτης Trade Indicator, του γερμανικού Kiel Institute for the World Economy, που εμπεριέχει στοιχεία των ΗΠΑ, της Κίνας και της Ευρώπης, αναφέρει ότι οι πρόσφατες ενδείξεις της 20ης Ιανουαρίου υποδεικνύουν πως υπάρχει μείωση μεταφοράς αγαθών μέσω εμπορευματοκιβωτίων της τάξης του 15% υπό του μέσου όρου μεταξύ Ευρώπης και Ασίας. Μικτά ήταν και τα αποτελέσματα του δείκτη Οxford Economics Supply Chain Stress Tracker, όπου αν και αρχικά διαφαινόταν «φως στο τούνελ», η συμφόρηση στα λιμάνια, η αύξηση του πληθωρισμού και η έλλειψη εργατικού δυναμικού, λόγω της μετάλλαξης Όμικρον, επιδείνωσαν την κατάσταση.
  • retail
  • πανδημία
  • εφοδιαστική αλυσίδα
  • κρίση
  • προβλήματα
  • κόσμος
  • στοιχεία
  • δείκτες
  • εμπορευματοκιβώτια
  • καθυστερήσεις