Retail
Τα ηλεκτρονικά καταστήματα και οι κριτικές των καταναλωτών
Τα ηλεκτρονικά καταστήματα και οι κριτικές των καταναλωτών

Αθέμιτες εμπορικές πρακτικές από το 55% των πλατφορμών e-commerce

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η Συνεργασία για την Προστασία των Καταναλωτών (CPC) δημοσίευσαν τα αποτελέσματα μιας πανευρωπαϊκής εξέτασης ιστότοπων, σχετικά με τις κριτικές καταναλωτών στο διαδίκτυο.

Σύμφωνα με την έρευνα, σχεδόν τα δύο τρίτα των ηλεκτρονικών καταστημάτων και πλατφορμών προκάλεσαν αμφιβολίες, σχετικά με την αξιοπιστία των κριτικών των καταναλωτών που δημοσιεύονται στα websites τους.

Η πανευρωπαϊκή αυτή εξέταση έγινε, διότι η Έρευνα Παρακολούθησης Αγοράς που πραγματοποιήθηκε το 2020, έδειξε ότι οι καταναλωτές βασίζονται στις αξιολογήσεις, όταν λαμβάνουν αποφάσεις αγοράς.

Για παράδειγμα, έως και το 71% των καταναλωτών θεωρούν τις κριτικές σημαντικές όταν πρόκειται να κάνουν κράτηση ενός καταλύματος διακοπών.

Οι Αρχές των κρατών μελών της Ε.Ε., της Ισλανδίας και της Νορβηγίας, προχώρησαν σε ελέγχους 223 μεγάλων ιστότοπων, για παραπλανητικές κριτικές καταναλωτών.

Σχεδόν τα δύο τρίτα των e-shop, marketplaces, μηχανών αναζήτησης και ιστότοπων σύγκρισης υπηρεσιών που ελέγχθηκαν, προκάλεσαν αμφιβολίες, σχετικά με την αξιοπιστία των κριτικών.

Από τα 223 websites, για τα 144 οι Αρχές δεν μπόρεσαν να επιβεβαιώσουν ότι έλαβαν μέτρα για να βεβαιωθούν ότι οι κριτικές δημοσιεύτηκαν από καταναλωτές, που χρησιμοποίησαν πραγματικά το προϊόν ή την υπηρεσία στην οποία αναφέρονται. 

Επιπλέον, τουλάχιστον τα 104 δεν ενημερώνουν τους χρήστες πώς συλλέγονται και επεξεργάζονται οι κριτικές.

Μόνο 84 ιστότοποι ανέφεραν αυτές τις πληροφορίες στην ίδια τη σελίδα αξιολόγησης, ενώ άλλοι τις αναφέρουν με μικρά γράμματα στους νομικούς όρους και προϋποθέσεις.

Συχνά, οι καταναλωτές δεν έχουν τη δυνατότητα να γνωρίζουν την αυθεντικότητα των κριτικών. Περισσότεροι από τους μισούς ιστότοπους (118) δεν περιείχαν πληροφορίες, σχετικά με το πώς αποτρέπονται οι ψεύτικες κριτικές.

Επιπλέον, 176 από τους ιστότοπους δεν αναφέρουν ότι οι κριτικές με κίνητρα απαγορεύονται ή πώς διασφαλίζουν ότι αυτές οι κριτικές επισημαίνονται.

Ως αποτέλεσμα της έρευνας, οι Αρχές προστασίας των καταναλωτών κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το 55% των ελεγχθέντων ιστότοπων παραβιάζει την Οδηγία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, η οποία απαιτεί από τον ιστότοπο να παρουσιάζει αληθείς πληροφορίες στους καταναλωτές, για να διασφαλίζεται η τεκμηριωμένη απόφαση.

Οι επόμενες κινήσεις της Κομισιόν

Οι εθνικές αρχές θα επικοινωνήσουν με τους εμπλεκόμενους εμπόρους για να διορθώσουν τους ιστότοπους τους και εάν είναι απαραίτητο, να κινήσουν μέτρα επιβολής, σύμφωνα με τις εθνικές τους διαδικασίες.

Η Επιτροπή θα συνεχίσει να εργάζεται με το Δίκτυο CPC για αυτό το σημαντικό ζήτημα και θα υποστηρίζει τις εθνικές αρχές στις δράσεις επιβολής τους. 

Για την αντιμετώπιση διασυνοριακών ζητημάτων, οι ενέργειές τους συντονίζονται σε επίπεδο Ε.Ε.

Οι παραπλανητικές πρακτικές σχετικά με τις κριτικές καταναλωτών καλύπτονται από την Οδηγία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, ιδίως τα άρθρα 6 και 7.

Αυτή η νομοθεσία διευκρινίστηκε πρόσφατα από την Οδηγία για τη βελτίωση της επιβολής και τον εκσυγχρονισμό (οδηγία (ΕΕ) 2019/2161), η οποία θα ισχύει από τις 28 Μάϊου 2022.

Για να διευκολυνθεί η επιβολή, προβλέπεται ρητά ότι απαγορεύεται η πώληση, η αγορά και η υποβολή ψευδών κριτικών καταναλωτών, με σκοπό την προώθηση προϊόντων. 

Επιπλέον, υπάρχει πλέον σαφής υποχρέωση ενημέρωσης των καταναλωτών σχετικά με τον χειρισμό των κριτικών.

  • retail
  • αθέμιτες πρακτικές
  • έρευνα
  • e-shops
  • marketplaces
  • κριτική
  • αξιοπιστία
  • καταναλωτές
  • Ευρωπαϊκή Επιτροπή