«Το 25% των κονδυλίων από την Ε.Ε. θα είναι για τον τουρισμό υγείας και ευεξίας»
Με την ευχή και την προσδοκία το 2022 να αποδειχθεί ως το έτος που η πανδημία θα μπει σε οριστική ύφεση, ο Υφυπουργός Τουρισμού, Σάββας Περδίος, μεταφέρει, μέσω του Hospitality, τις προκλήσεις της νέας τουριστικής χρονιάς. Ο κύριος Περδίος δίνει το στίγμα των δράσεων του Υφυπουργείου Τουρισμού και αναλύει τον στρατηγικό σχεδιασμό, που άρχισε να υλοποιείται. Νωρίτερα, μάλιστα, από κάθε άλλη χρονιά, αφού τον Μάρτιο αναμένεται να ξεκινήσει η νέα τουριστική περίοδος.
Τα δυο προηγούμενα χρόνια δύσκολα θα ξεχαστούν από την τουριστική βιομηχανία της χώρας. Υπάρχουν, ωστόσο, στοιχεία τα οποία μπορούν να αποτελέσουν διδάγματα για το μέλλον;
Υπάρχουν αρκετά για να είμαι ειλικρινής, όχι μόνο προς εμάς στο Υφυπουργείο, αλλά και προς όλους όσοι ασχολούνται με τον τουρισμό. Σίγουρα είναι η ευελιξία, όχι μόνο σε ότι αφορά τον τρόπο, με τον οποίο γίνονταν πριν οι κρατήσεις, διότι ο πελάτης σήμερα θέλει κάτι ευέλικτο, αλλά και στον τρόπο λειτουργίας. Μια επιχείρηση για να λειτουργήσει θέλει ευελιξία και η πανδημία δεν λειτούργησε θετικά προς αυτή την κατεύθυνση. Αυτό που μας έδειξε, επίσης, η πανδημία είναι ότι ο τουρισμός χρειάζεται τον πλουραλισμό αγορών και έχουμε δει πολύ ζεστά το όλο θέμα στο Υφυπουργείο. Αποδείχθηκε, επίσης, ότι ο πιο ανθεκτικός τομέας του τουρισμού είναι το κομμάτι των μεμονωμένων ταξιδιωτών, που ταξιδεύουν για ειδικές μορφές τουρισμού, κάποιος για παράδειγμα που θέλει να έρθει στην Κύπρο για να ζήσει ένα χόμπι, όπως το kitesurfing, θα το κάνει. Όταν αποτείνεσαι σε πιο ψηλή στάθμη ποιότητας τουριστών, μιας πιο ψηλής εισοδηματικής τάξης, αυτό το κομμάτι της αγοράς έχει αποδειχθεί ότι είναι πιο ανθεκτικό, σε σχέση με τους τουρίστες, που παραδοσιακά κλείνουν πακέτα, διότι υπάρχει εξάρτηση με τις αποφάσεις του ταξιδιωτικού πράκτορα.
Αφού αναφερθήκατε στον μεμονωμένο τουρισμό, τι γίνεται στο τομέα του ιατρικού και θρησκευτικού τουρισμού;
Πριν την πανδημία, το 70% των αφίξεων της Κύπρου ήταν από οργανωμένα ταξίδια. Πέρυσι, μόλις το 40% ήταν οργανωμένα ταξίδια, άρα το 60% ήταν μεμονωμένα. Περιμένω ότι όταν τελειώσει η πανδημία κάπου θα υπάρξει μια ισορροπία στο 50-50, το οποίο σημαίνει ότι έχει βελτιωθεί η αεροπορική συνδεσιμότητα με συγκεκριμένες αγορές, έχει γίνει αρκετή δουλειά σε συγκεκριμένες μορφές τουρισμού και πάμε τώρα να προσθέσουμε και τον θρησκευτικό τουρισμό, σαν ένα ακόμα τομέα που προσφέρει η χώρα. Όσον αφορά στον ιατρικό τουρισμό, πιστεύω ότι είναι τεράστια η προοπτική της Κύπρου και βλέποντας το Υφυπουργείο αυτή την τάση, που ήταν βεβαίως και ένας από τους στόχους της Εθνικής Στρατηγικής Τουρισμού, βγάζουμε το επόμενο εξάμηνο συγκεκριμένο πρόγραμμα με επιδοτήσεις ή χορηγίες προς ξενοδοχεία ή τουριστικά καταλύματα, ώστε να προσθέσουν στις εγκαταστάσεις τους ή να τις τροποποιήσουν, για να υπάρχουν περισσότερες υποδομές σε ιατρικό τουρισμό, υγεία, ευεξία ακόμα και βοηθούμενης διαβίωσης. Άρα πέραν του τι συμβαίνει με τα νοσηλευτήρια, ερχόμαστε να προσθέσουμε στο προϊόν. Τέσσερα από τα σχέδια του Ταμείου Ανάκαμψης, που θα υλοποιήσει το Υφυπουργείο, είναι καθαρά προς αυτή την κατεύθυνση. Περίπου το 25% των κονδυλίων που έχουμε λάβει από την Ευρώπη θα είναι για τον τουρισμό υγείας και ευεξίας.
Τι γεύση αφήνουν τα οικονομικά αποτελέσματα της περσινής τουριστικής χρονιάς;
Απέχουμε αρκετά από τα αποτελέσματα του 2019. Έκλεισε με οικονομικά αποτελέσματα γύρω στο 50%, σε σχέση με το 2019 και αναμένουμε ότι πλήρης ανάκαμψη θα είναι το 2024. Εκείνο, όμως, που έχει σημασία είναι ότι η μέση κατά κεφαλή δαπάνη έχει αυξηθεί σε σχέση με το 2019, όπου ήταν €680 το άτομο, εκτός του αεροπορικού εισιτηρίου, ενώ πέρυσι έκλεισε η χρονιά κοντά στα €810. Άρα υπάρχει μια αύξηση της δαπάνης στο νησί μας της τάξεως περίπου του 20%, κάτι που είναι και από τους βασικούς στόχους της Εθνικής Στρατηγικής του Υφυπουργείου. Επίσης, σε κάποιες περιπτώσεις είχαμε αύξηση του αριθμού διανυκτερεύσεων, ενώ μπορεί να ήταν 8-9 μέρες πριν την πανδημία, πέρυσι για κάποιους ήταν περισσότερες και αυξήθηκαν, επίσης, και οι μεμονωμένοι ταξιδιώτες.
Πού θα κριθεί η μάχη του τουρισμού της επόμενης περιόδου, καθώς το 2022 όλοι οι ανταγωνιστικοί προορισμοί της Κύπρου θα ριχτούν στην μάχη των αφίξεων;
Τον έντονο ανταγωνισμό, τον είχαμε και πέρυσι, αλλά σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία και άλλων χωρών, που έχω δει, η Κύπρος, υπό τις περιστάσεις, έχει πάει πάρα πολύ καλά, σε σχέση με άλλους προορισμούς. Φέτος θα υπάρχει σοβαρός ανταγωνισμός, αλλά αυτό που για εμάς ήταν πολύ σημαντικό είναι η έγκαιρη ενημέρωση των εταίρων μας στο εξωτερικό για το πρωτόκολλο εισόδου, για να ξέρει ότι η χώρα μας ότι δεν θα πάρει αποφάσεις τελευταίας στιγμής αρνητικές. Επίσης, τα στοχευμένα κίνητρα προς οργανωτές ταξιδιών, ώστε να αρχίσει το βασικό ρεύμα τουρισμού προς την Κύπρο νωρίτερα από πέρυσι. Το 2021 είμασταν στο 50% και άρχισε το βασικό ρεύμα τουρισμού τον Ιούνιο. Για να πάμε καλύτερα φέτος, πρέπει να ξεκινήσουμε ακόμα πιο νωρίς, αρχές Απριλίου ακόμα και Μάρτιο. Εγκρίθηκε την περασμένη εβδομάδα από την Ε.Ε. ένα εξειδικευμένο σχέδιο κινήτρων για τους πρώτους 4 μήνες του χρόνου, ώστε να δοθεί μια ώθηση προς τους οργανωτές ταξιδίων και να μπορέσουν οι τουρίστες να έρθουν από τον Μάρτιο. Επίσης, ήδη ξεκίνησε να υλοποιείται από πέρυσι τον Σεπτέμβριο η κατ’ ιδίαν ενημέρωση των τουριστικών μας αγορών για την σταθερότητα που προσφέρει η Κύπρος κατά την πανδημία, με βάση το πρωτόκολλο, αλλά και η ενημέρωση του τι έχει αλλάξει στην χώρα μας τα τελευταία δύο χρόνια εν μέσω πανδημίας. Αυτές οι παρουσιάσεις έγιναν και γίνονται προς αεροπορικές εταιρείες, προς εξειδικευμένους οργανωτές ταξιδίων, δημοσιογράφους, influencers, blogers, σε σχεδόν 30 χώρες. Είπε κάτι πολύ σωστό ο Υπουργός Τουρισμού της Ελλάδας ότι «οι πρωταθλητές του καλοκαιριού, από τον χειμώνα προετοιμάζονται».
Με χαροποιεί, λοιπόν, το γεγονός ότι αρχίσαμε να δουλεύουμε από πέρυσι τον Σεπτέμβριο για φέτος και βρισκόμαστε τώρα σε ένα χρονικό σημείο όπου οι πλείστες κινήσεις έχουν γίνει, δείχνουμε ετοιμότητα από νωρίς και πιστεύω ότι με την ανάλογη συμπαράσταση από τον ιδιωτικό τομέα και τους φορείς του τουρισμού δεν έχουμε κανένα λόγο να μην μπορέσουμε να ανοίξουμε την τουριστική περίοδο νωρίτερα από πέρυσι, εκτός και αν γίνει κάτι αναπάντεχο με την πανδημία.
Τι μήνυμα στέλνει το Υφυπουργείο Τουρισμού για τη νέα χρονιά, στους εμπλεκόμενους με τον τουριστικό τομέα;
Τρία μηνύματα θέλω να δώσω. Φαίνεται ότι τα δυσκολότερα της πανδημίας, τουριστικά ομιλούντες, τα έχουμε περάσει και μέσα από αυτό να δώσουμε το μήνυμα της αισιοδοξίας. Μπορεί να μην φτάσουμε τους αριθμούς και τα νούμερα του 2019, θεωρώ, όμως, πως έχουν μπει όλες οι βάσεις για να πάμε καλύτερα και από πέρσι. Το δεύτερο που θέλω να πω είναι ότι έχουμε ενώπιον μας όλα όσα χρειάζονται για να λειτουργήσει απρόσκοπτα ο προορισμός. Το τρίτο που θέλω να σημειώσω είναι ότι όλοι μαζί πρέπει να πιστέψουμε πως δεν είναι όνειρο θερινής νυκτός το ότι η Κύπρος μπορεί να διαπρέψει στη προσέλκυση νέων αγορών και έχουμε υποχρέωση ως Υφυπουργείο να στηρίζουμε και νέες αγορές, το έχουμε αποδείξει, το έχουμε πράξει και αν δοθεί και από τον ιδιωτικό τομέα η έμφαση που πρέπει, δεν έχω αμφιβολία ότι στο βάθος αυτής της δεκαετίας θα μιλάμε για πλουραλισμό αγορών, σε σχέση με τις αγορές που ξέραμε πριν την πανδημία.