Παγκόσμια έρευνα της PwC
Η συνεχιζόμενη πανδημία, σε συνδυασμό με τον αυξανόμενο πληθωρισμό, τις διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού και το φαινόμενο της «Μεγάλης Παραίτησης» (Great Resignation) σε διάφορα μέρη του κόσμου, έχουν επιφέρει τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τους επικεφαλής των επιχειρήσεων, σύμφωνα με τα ευρήματα της 25
ης Ετήσιας Παγκόσμιας Έρευνας της PwC, με τη συμμετοχή CEOs. Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι παρά τις πολλαπλές αντιξοότητες, οι CEOs που συμμετείχαν στην έρευνα της PwC εκφράζουν σήμερα τα υψηλότερα επίπεδα αισιοδοξίας της τελευταίας δεκαετίας, σε ό,τι αφορά τις προοπτικές για μια ισχυρότερη οικονομία μέσα στο επόμενο έτος. Συγκεκριμένα, ποσοστό 77% αναμένει βελτίωση της παγκόσμιας οικονομίας, ενώ αντίθετα επιδείνωση των συνθηκών αναμένει μόλις το 15%.
Το αντίστοιχο ποσοστό αισιοδοξίας των CΕΟs στην έρευνα του 2021 ήταν 76% ενώ το 2020 περισσότεροι από τους μισούς CEOs (53%) προέβλεπαν ύφεση της οικονομίας. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από τον Οκτώβριο έως τον Νοέμβριο 2021, με τη συμμετοχή 4.446 CEOs από 89 χώρες.
Παρά τη γενικότερη αισιοδοξία που καταγράφεται ανάμεσα στους CEOs για την οικονομική ανάπτυξη το 2022, παρατηρούνται έντονες διαφοροποιήσεις από χώρα σε χώρα.
Η δύναμη της εμπιστοσύνης
Η εμπιστοσύνη έχει σήμερα μεγαλύτερη σημασία από ποτέ άλλοτε για την επιτυχία μιας εταιρίας, ενώ η οικοδόμηση και η διατήρησή της δεν ήταν ποτέ πιο δύσκολη. Συνεκτιμώντας τις απαντήσεις των CEOs σε μια σειρά ερωτήσεων για τις συμπεριφορές των πελατών τους, η έρευνα διαπιστώνει συσχετισμό μεταξύ της εμπιστοσύνης των πελατών και της αισιοδοξίας των CEOs. Οι CEOs των εταιρειών που κατατάσσονται στις υψηλότερες θέσεις σε ό,τι αφορά την εμπιστοσύνη των πελατών τους, όπως την αντιλαμβάνονται οι ίδιοι, εκφράζουν παράλληλα και μεγαλύτερη αισιοδοξία για τις προοπτικές ανάπτυξής τους το επόμενο έτος. Ποσοστό 71% των CEOs των εταιρειών με τα υψηλότερα επίπεδα εμπιστοσύνης δηλώνουν πολύ ή εξαιρετικά αισιόδοξοι για τις προοπτικές αύξησης των εσόδων τους στους επόμενους 12 μήνες, σε σύγκριση με το μόλις 47% των εταιρειών με τα χαμηλότερα επίπεδα εμπιστοσύνης.
Οι κίνδυνοι στον κυβερνοχώρο και στον τομέα της υγείας
Όπως και πέρσι, οι κίνδυνοι στον κυβερνοχώρο και στον τομέα της υγείας αναδεικνύονται ως οι κυριότερες απειλές σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς αναφέρονται από το 49% και το 48% των CEOs αντίστοιχα. Ακολουθεί με μικρή διαφορά η μακροοικονομική αστάθεια, με το 43% των CEOs να εκφράζει μεγάλη ή εξαιρετικά μεγάλη ανησυχία για τον πιθανό αντίκτυπο του πληθωρισμού, των διακυμάνσεων του ΑΕΠ και των ζητημάτων που αφορούν την αγορά εργασίας μέσα στο επόμενο έτος. Η ικανότητα προσέλκυσης και διατήρησης ταλέντου αποτελεί μια ακόμη σημαντική, ανησυχία. Το εν λόγω ζήτημα αναφέρεται ως επίπτωση από το 69% των CEOs, που έχει εκφράσει ανησυχία για τους κινδύνους της κοινωνικής ανισότητας, καθώς και από το 62% που ανησυχεί για τους κινδύνους που αφορούν την υγεία.
Στις ΗΠΑ προσβλέπουν οι CEOs για τις προοπτικές ανάπτυξής τους
Στην ερώτηση ποια χώρα εκτός από τη δική τους θα μπορούσε να τους εξασφαλίσει αύξηση των εσόδων το επόμενο έτος, οι ΗΠΑ θεωρούνται ο προορισμός με τις μεγαλύτερες ευκαιρίες ανάπτυξης. Ποσοστό 41% κατατάσσει τις ΗΠΑ ανάμεσα στους κορυφαίους προορισμούς για τις προοπτικές ανάπτυξης στους επόμενους 12 μήνες, έναντι 35% το 2021. Η Κίνα κατατάσσεται στη δεύτερη θέση με 27%, ποσοστό παρόμοιο με το περσινό, ενώ ακολουθούν η Γερμανία (18%) και το Ηνωμένο Βασίλειο (17%, έξι ποσοστιαίες μονάδες περισσότερες από πέρσι).
Σε χαμηλά επίπεδα οι δεσμεύσεις για μηδενικό ισοζύγιο εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου
Η έρευνα αποτυπώνει την ανάγκη για μεγαλύτερη πρόοδο για την επίτευξη των παγκόσμιων στόχων για το κλίμα, καθώς λιγότεροι από το ένα τρίτο των CEOs δήλωσαν ότι η εταιρεία τους έχει δεσμευτεί να μειώσει τις εκπομπές άνθρακα.
Παράλληλα, μόνο το ένα τρίτο των CEOs συμπεριλαμβάνουν την κλιματική αλλαγή στις κυριότερες ανησυχίες τους για τον επόμενο χρόνο, εκφράζοντας έτσι την επικρατούσα πεποίθηση ότι δεν θα επηρεάσει, σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο, την αύξηση των εσόδων τους.
Οι CEOs αναφέρουν τον «μετριασμό των κινδύνων της κλιματικής αλλαγής» ως τον παράγοντα που έχει επηρεάσει περισσότερο τη στρατηγική τους για μηδενικό ισοζύγιο εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (πολύ μεγάλη ή μεγάλη επιρροή σύμφωνα με το 63%). Ακολουθεί με μικρή διαφορά η ανταπόκριση στις προσδοκίες των καταναλωτών (61%), αντικατοπτρίζοντας το γεγονός ότι η ανάληψη δράσης για αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία για το brand μιας εταιρίας και την παροχή της αξίας που αναμένουν οι πελάτες της.
download PDF
Πατήστε εδώ για να διαβάσετε το Newsletter 20/01/2022