«Ο θαλάσσιος τουρισμός θα ενισχυθεί και με την προσέλκυση σκαφών αναψυχής»
Προτεραιότητα του Υφυπουργείου Ναυτιλίας είναι η περαιτέρω ενίσχυση του θαλάσσιου τουρισμού. Σε συνέντευξη του στο Hospitality, o Υφυπουργός Ναυτιλίας, Βασίλης Δημητριάδης, αναφέρεται στις προσπάθειες της Κύπρου για θαλάσσια διασύνδεση με την Ελλάδα, αλλά και το Ισραήλ, καθώς και στις δράσεις της Εθνικής Στρατηγικής για την Κυπριακή Ναυτιλία.
Πως θα αξιολογούσατε την πορεία της κυπριακής ναυτιλίας τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, μετά το διορισμό σας στη θέση του Υφυπουργού Ναυτιλίας;
H Κυπριακή Ναυτιλία ανταποκρίθηκε αποτελεσματικά στη κρίση, επέδειξε ζηλευτή ανθεκτικότητα, με τα έσοδα και την συνεισφορά του τομέα στην οικονομία να παραμένουν στα επίπεδα προ πανδημίας, σημειώνοντας μάλιστα μικρή αύξηση στον αριθμό εταιρειών που είναι εγγεγραμμένες στο Σύστημα Φόρου Χωρητικότητας του Υφυπουργείου Ναυτιλίας, καθώς και στον αριθμό πλοίων που φέρουν την Κυπριακή Σημαία.
Αναμφίβολα οι κρουαζιέρες μπορούν να συμβάλουν στην ανάπτυξη της οικονομίας. Ποιες οι προτεραιότητες σας ώστε να ενισχύσετε τον θαλάσσιο τουρισμό το 2022;
Το περασμένο καλοκαίρι έγινε το πρώτο μεγάλο βήμα για να ενταχθεί η Κύπρος στον παγκόσμιο χάρτη κρουαζιέρας, με εταιρείες και κρουαζιερόπλοια μεγάλου βεληνεκούς να εντάσσουν την Κύπρο στα δρομολόγια τους, με τα κυπριακά λιμάνια να αποτελούν ως βάση ή ως σταθμό κρουαζιέρας. Υπάρχει ένας ολιστικός σχεδιασμός και μια στοχευμένη προσπάθεια για ανάπτυξη του τομέα, σε συνεργασία με όλα τα συναρμόδια Υπουργεία και Αρχές, για διαμόρφωση ενός περιβάλλοντος που θα ενισχύσει το πελατοκεντρικό πλαίσιο εξυπηρέτησης της κρουαζιέρας, δημιουργώντας προϋποθέσεις ανάπτυξης και υποστηρικτικών υπηρεσιών του κλάδου.
Ο θαλάσσιος τουρισμός θα ενισχυθεί περαιτέρω και με την προσέλκυση σκαφών αναψυχής. Η Κύπρος διαθέτει υποδομές, με την κατασκευή μαρίνων υψηλού επιπέδου. Σε πλήρη συντονισμό με το Υφυπουργείο Τουρισμού στοχεύουμε στην ανάπτυξη του τομέα των σκαφών αναψυχής, μέσω της διαμόρφωσης πλαισίου κινήτρων και της απλούστευσης διαδικασιών. Ο θαλάσσιος τουρισμός αποτελεί προτεραιότητα και είμαστε δίπλα στους τομείς της κρουαζιέρας και των σκαφών αναψυχής, να ακούσουμε εισηγήσεις και προβλήματα, για να διαμορφώσουμε ακόμη πιο αποτελεσματικό πλαίσιο λειτουργίας και εξυπηρέτησης, που να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες τους.
Στην τελική ευθεία έχει μπει η θαλάσσια διασύνδεση Κύπρου – Ελλάδας, μετά και την δημοσιοποίηση του διαγωνιστικού εγγράφου. Θα «σαλπάρει» τελικά το όλο εγχείρημα το 2022;
Βρισκόμαστε στη τελική ευθεία, με την προθεσμία υποβολής προσφορών να εκπνέει στις 28 Ιανουαρίου. Το διαγωνιστικό έγγραφο, όπως διαμορφώθηκε, αποτελεί αποτέλεσμα ενδελεχούς διαβούλευσης με τους μεταφορείς και επιτυχούς επαναδιαπραγμάτευσης με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Οι όροι είναι πλέον πολύ πιο ελκυστικοί για τους μεταφορείς και μάλιστα με αυξημένη επιδότηση που ανέρχεται σε €5,5εκ. για 22 μετ’ επιστροφής πλόες, αντί των €5εκ. για 31 μετ’ επιστροφής πλόες, που προνοούσε το προηγούμενο διαγωνιστικό έγγραφο. Παρέχεται, επίσης, η δυνατότητα επέκτασης της επιδότησης από 3 σε 6 χρόνια στη βάση απόλυτα εφικτών και μετρήσιμων στόχων, που άπτονται της προσέλκυσης επιβατών. Το τελευταίο διάστημα έχω συναντήσει οργανωμένα σύνολα και τους έχω εξηγήσει με λεπτομέρεια πως θα λειτουργήσει η όλη υπηρεσία και έχω διαπιστώσει ότι το ενδιαφέρον των συμπολιτών μας παραμένει μεγάλο. Επιπρόσθετα, με δική μας πρωτοβουλία είχα πρόσφατα συνάντηση με τον Ισραηλινό ομόλογο μου και μέσα από κοινή μας δήλωση έχει αποτυπωθεί η επιθυμία του Ισραήλ για επέκταση της σύνδεσης, για να καλύψει και την γείτονα χώρα, γεγονός που θα αυξήσει τις πιθανότητες βιωσιμότητας της υπηρεσίας. Η προσπάθεια του Υφυπουργείου Ναυτιλίας για να καταστεί εφικτή η εναλλακτική συνδεσιμότητα της Κύπρου με επιδοτούμενη από το κράτος την Θαλάσσια Σύνδεση με την Ελλάδα είναι συνεχής και έντονη. Ελπίζουμε οι μεταφορείς να αγκαλιάσουν αυτή την προσπάθεια και το ενδιαφέρον τους να αποτυπωθεί επίσημα με την κατάθεση προσφοράς στα πλαίσια της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Πρόσφατα παρουσιάσατε τη Μακροχρόνια Εθνική Στρατηγική για την Κυπριακή Ναυτιλία - «SEA Change2030». Ποιες δράσεις ξεχωρίζεται μέσα από την στρατηγική αυτή;
Η Στρατηγική “SEAchange2030” δεν θέτει μόνο το όραμα και τις στοχεύσεις της κυβέρνησης για ανάπτυξη της Κυπριακής Ναυτιλίας έως το 2030, αποτελεί και μια νέα διαδραστική προσέγγιση και φιλοσοφία στον τρόπο λειτουργίας του ίδιου του Υφυπουργείου, μέσα από τους πυλώνες της Αειφορίας, της Εξωστρέφειας και της Προσαρμοστικότητας. Η Στρατηγική διαμορφώθηκε μέσα από διαβούλευση με όλα τα στελέχη του Υφυπουργείου και οι δράσεις προέκυψαν μέσα από επισημάνσεις για το τι χρειαζόμαστε για να πάμε ακόμη πιο μπροστά, λαμβανομένου υπόψη των σύγχρονων αναγκών και προκλήσεων της ναυτιλίας. Η κάθε δράση συνοδεύεται από χρονοδιάγραμμα σχεδιασμού και υλοποίησης. Ήδη, τη βδομάδα που μας πέρασε παρουσιάσαμε την διαδικτυακή πλατφόρμα C.O.M.E (Cyprus Open Maritime Exchange). Πρόκειται για ένα διαδικτυακό κανάλι επικοινωνίας με την ναυτιλιακή βιομηχανία και την κοινωνία των πολιτών. Επιδιώκουμε να έρθουμε ακόμη πιο κοντά στην ναυτιλιακή βιομηχανία, στους επαγγελματίες που υπηρετούν το παράκτιο και θαλάσσιο οικοσύστημα της Κύπρου, στους μη Κυβερνητικούς Οργανισμούς. Θέλουμε να αφουγκραστούμε τις σκέψεις και τα προβλήματα τους, να αξιολογούμε τις εισηγήσεις τους. Μέσα από αυτή την συστηματική συλλογή και αξιοποίηση της γνώσης, επιδιώκουμε να γίνουμε πιο άμεσοι και αποτελεσματικοί στον τρόπο που προσφέρουμε τις υπηρεσίες μας, πιο προληπτικοί στον τρόπο που αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις.
Και οι 35 δράσεις που περιλαμβάνονται στη Στρατηγική είναι εξαιρετικά σημαντικές και είμαι βέβαιος πως με την υλοποίηση τους θα δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις η Κυπριακή Ναυτιλία να καταστεί πιο ανθεκτική, πιο προληπτική και αποτελεσματική στην αντιμετώπιση των προκλήσεων αλλά και πιο ανταγωνιστική και ελκυστική με επίκεντρο την αειφόρο ανάπτυξη και την αριστεία.
Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η διαδικασία της ψηφιακής μεταρρύθμισης;
Οι ψηφιακές δράσεις αποτελούν σημαντικό μέρος της στρατηγικής μας. Μια σύγχρονη ναυτιλιακή διοίκηση, που θέλει να εστιαστεί στην ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρει, πρέπει να εντάξει και να αξιοποιήσει πλήρως την ψηφιακή τεχνολογία στο σύνολο λειτουργίας της και σε όλες τις εκφάνσεις και πτυχές της ναυτιλίας. Από την απλούστευση των διαδικασιών για να γίνουμε πιο αποτελεσματικοί και άμεσοι στο τρόπο παροχής των υπηρεσιών του Υφυπουργείου, στη δημιουργία πλαισίου μονοθυριδικής εξυπηρέτησης, στη χρήση της τεχνολογίας για να θωρακίσουμε περαιτέρω την ασφάλεια στα υπό κυπριακά πλοία με εξ’ αποστάσεως ελέγχους και επιθεωρήσεις, καθώς και σε θέματα εκπαίδευσης και κατάρτισης των ναυτικών. Για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Υφυπουργείου Ναυτιλίας έχουμε εξασφαλίσει χρηματοδότηση ύψους €2,25εκ. από το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Εντός των επόμενων ημερών αναμένεται να προκηρυχθεί η διαγωνιστική διαδικασία. Η υπογραφή της σχετικής σύμβασης και η έναρξη υλοποίησης του έργου προγραμματίζεται για τον Μάρτιο του 2022, με ορίζοντα ολοκλήρωσης του έργου τον Δεκέμβριο 2023.
download PDF
Πατήστε εδώ για να διαβάσετε ολόκληρο το Hospitality Newsletter
18/01/2022