«Η πανδημία ανέδειξε τις αδυναμίες μας, αλλά και τα δυνατά μας σημεία»
Τις αλλαγές που «πυροδότησε» η πανδημία του κορωνοϊού στον τουρισμό αναλύει σε συνέντευξη του στο Hospitality o Πρόεδρος του Παγκυπρίου Συνδέσμου Ξενοδόχων (ΠΑΣΥΞΕ), Χάρης Λοϊζίδης. Την ίδια ώρα, κάνει τον απολογισμό του 2021 και αναφέρεται στις προοπτικές για το 2022.
Ποια είναι πλέον τα δεδομένα για την ξενοδοχειακή βιομηχανία και πως εκτιμάτε ότι θα κυλήσει το 2022;
Το 2021 έδειξε ότι μπορούμε να διαχειριστούμε σωστά την πανδημία. Με τα πρωτόκολλα που εφαρμόσαμε στις ιδιωτικές επιχειρήσεις, αλλά και το κράτος με τον τρόπο διεξαγωγής των αφίξεων στα αεροδρόμια, δείξαμε ότι μπορούμε να ξεπεράσουμε αρκετά προβλήματα και παράλληλα να διατηρούμε ένα υψηλό επίπεδο ασφάλειας για τους ταξιδιώτες. Η χρονιά νομίζω ξεκίνησε κάπως αργά, μετά τον Απρίλη, και πήρε μπρος τον Αύγουστο – Σεπτέμβριο, με το άνοιγμα της βρετανικής αγοράς. Από εκεί και πέρα, το 2021 οι αφίξεις ήταν 1.840.003, δηλαδή περίπου στο 50% των αφίξεων της χρονιάς ρεκόρ του 2019 (3.866.447 αφίξεις). Κάτι το οποίο δεν θα έλεγα ότι μας αφήνει ικανοποιημένους, αλλά από την άλλη λαμβάνοντας υπόψη όλα τα δεδομένα δεν ήταν και τόσο αρνητικό αποτέλεσμα.
Σημασία έχει τι θα γίνει το 2022. Μέσα από τις επαφές που έχουμε πραγματοποιήσει το τελευταίο διάστημα, τόσο διεθνώς, όσο και με τους εταίρους μας στην Κύπρο, φαίνεται ότι θα είναι μια καλή χρονιά. Υπάρχει αυτή τη στιγμή μια δυνατή ζήτηση για την Κύπρο από σχεδόν όλες τις παραδοσιακές μας αγορές. Έχει, όμως, τεράστια σημασία να κρατηθούν τα επιδημιολογικά δεδομένα σε διαχειρίσιμα επίπεδα. Αν πάμε καλά σε αυτό το κομμάτι, πιστεύω το 2022 θα είναι η χρονιά της σημαντικής ανάκαμψης του τουρισμού.
Ποιες αλλαγές έχει πυροδοτήσει η πανδημία στον τουρισμό; Είναι αναγκαία η στροφή σε ένα άλλο μοντέλο;
Η πανδημία έχει αναδείξει τις αδυναμίες μας, αλλά και τα σημεία που είμαστε δυνατοί. Είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε τον ηλεκτρονικό τρόπο κρατήσεων, τόσο για τις αεροπορικές εταιρείες όσο και για τα ξενοδοχεία και τις άλλες υπηρεσίες.
Το νέο στοιχείο που παρατηρούμε είναι η σταδιακή απεξάρτηση των δυνητικών τουριστών από τις παραδοσιακές μεθόδους αγοράς ενός τουριστικού πακέτου. Ο κόσμος ψάχνει πλέον για κάτι εξειδικευμένο, που καλύπτει τις δικές του ατομικές ανάγκες και γι’ αυτό το λόγο αυξάνονται οι απευθείας κρατήσεις και οι κρατήσεις μέσω ειδικών ηλεκτρονικών πλατφορμών.
Πέραν από την τεχνολογία, αλλαγές βλέπουμε και στον τρόπο παροχής υπηρεσιών. Οι διαδικασίες ασφάλειας και υγείας έχουν αναβαθμιστεί παντού και το προϊόν άρχισε να προσαρμόζεται στις ανάγκες που έχει επιβάλει η πανδημία. Είναι γεγονός ότι έχουν αλλάξει αρκετά πράγματα στους τρόπους διεξαγωγής συναλλαγών και στους τρόπους παροχής υπηρεσιών εντός μια ξενοδοχειακής μονάδας, λόγω της πανδημίας.
Ποιο ρόλο διαδραμάτισε ο εγχώριος τουρισμός στη λειτουργία των ξενοδοχείων κατά το 2021;
Ο εγχώριος τουρισμός τόσο το 2020 αλλά και το 2021, δημιούργησε μια καλή ροή διανυκτερεύσεων στα ξενοδοχεία. Ωστόσο, πρέπει να βλέπουμε τον εγχώριο τουρισμό μέσα στο πλαίσιο του στατιστικού, που υφίσταται εδώ και πολλά χρόνια. Ο εγχώριος τουρισμός είναι μια αγορά για την τουριστική βιομηχανία, η οποία φθάνει περίπου το 8% κατά έτος και υπό τις καλύτερες προϋποθέσεις θα φθάσει περίπου το 12%.Το 2021, πρέπει να πούμε ότι υπήρξε και το πρόγραμμα κινήτρων του Υφυπουργείου Τουρισμού, που επιδοτούσε τους συμπατριώτες μας για να κάνουν διακοπές, πράγμα το οποίο είχε πολύ θετικά αποτελέσματα, ιδιαίτερα κατά τη περίοδο Ιουλίου – Αυγούστου. Από εκεί και πέρα συνεχίζονται οι προσπάθειες για περαιτέρω ενδυνάμωση του εσωτερικού τουρισμού, κάτι το οποίο συμπεριλαμβάνεται και στην Εθνική Στρατηγική Τουρισμού 2020 – 2030.
Η στήριξη της πολιτείας ήταν προς τη σωστή κατεύθυνση;
Η πολιτεία ανταποκρίθηκε αρκετά καλά σε αυτή την πανδημία. Σίγουρα έγιναν και λάθη, αλλά τουλάχιστον αυτό που εισπράττουμε από τους ξένους συνεργάτες μας είναι ότι η Κύπρος διαχειρίστηκε πολύ καλά την πανδημία. Υπήρχε το πρόγραμμα στήριξης των εργαζόμενων και η παράλληλη συγκράτηση της ανεργίας από τις επιχειρήσεις και ως εκ τούτου δεν είχαμε μαζικές απολύσεις. Παράλληλα, υπήρχε από το Υπουργείο Οικονομικών ένα καλό «μαξιλάρι ασφαλείας», το οποίο προσέφερε στήριξη στις επιχειρήσεις, ιδιαίτερα κατά το 2020. Το Υφυπουργείο Τουρισμού ήταν και αυτό συνεχώς σε ένταση και άμεση λήψη αποφάσεων για διάφορα θέματα που προέκυπταν.
Η πανδημία ενδέχεται να δημιουργήσει ένα νέο κύκλο «κόκκινων» δανείων για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις;
Μέσα από τα επίσημα στοιχεία της Κεντρικής Τράπεζας, φαίνεται ότι τα ξενοδοχεία ήταν ο κλάδος, ο οποίος τα τελευταία περίπου οκτώ χρόνια είχε την πιο σημαντική ανάκαμψη, όσον αφορά στα κόκκινα δάνεια. Φάνηκε ότι οι επιχειρήσεις μπήκαν άμεσα στην συζήτηση αναδιάρθρωσης δανείων. Πρέπει να αναγνωρίσουμε πως οι καλές χρονιές που προηγήθηκαν της πανδημίας έδωσαν αυτή την οικονομική άνεση, ώστε να ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις που προέβλεπαν οι αναδιαρθρωμένες διαδικασίες. Σίγουρα τα τελευταία δύο χρόνια έχει επέλθει ένα τεράστιο πλήγμα στα οικονομικά των επιχειρήσεων. Πιστεύω, όμως, ότι με μια καλή χρονιά το 2022 θα μπορέσουμε σταδιακά να επανέλθουμε στην ομαλότητα, όσον αφορά στη ρευστότητα των επιχειρήσεων.
Η έλλειψη εργατικού προσωπικού είναι ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ξενοδοχειακή βιομηχανία. Ποιες λύσεις μπορούν να δοθούν;
Καταρχάς, πρέπει να πούμε ότι η έλλειψη προσωπικού είναι ένα φαινόμενο που παρατηρήθηκε παγκοσμίως, αμέσως μετά την πανδημία. Αρκεί να σας πω ότι ακόμα και το 2021 υπήρχαν ξενοδοχεία, τα οποία απέφυγαν να επαναλειτουργήσουν, λόγω σοβαρών ελλείψεων προσωπικού. Ευελπιστούμε ότι μέσα από τον διάλογο με τους κοινωνικούς εταίρους και το Υπουργείο Εργασίας θα εξευρεθεί ο τρόπος να διευκολυνθούν οι διαδικασίες για εισαγωγή εργαζομένων από Τρίτες Χώρες. Είναι μια πρακτική που έχουν εφαρμόσει με επιτυχία αρκετοί τουριστικοί προορισμοί, χωρίς να δημιουργείται δημογραφική αλλαγή.
https://youtu.be/O59cpFDz4Sw
download PDF
Πατήστε εδώ για να διαβάσετε ολόκληρο το Hospitality Newsletter
04/01/2022